Toegangseisen
Beide BA-werkcolleges behaald, waarvan één in dezelfde afstudeerrichting als het BA-seminar.
Beschrijving
Het beeld van Nederland in de negentiende eeuw is dat van een kleine natie die in internationale conflicten een neutrale positie innam. Toch heeft de Nederlandse regering in deze periode meermalen haar buitenlandse belangen met geweld of dreiging met geweld verdedigd. Zij zette daarvoor de marine in. Dat was onder meer het geval tijdens een internationale strafexpeditie tegen Japan in 1864. De marine werd in 1868 ingezet op de kust van West-Afrika en vanaf 1873 in acties tegen Atjeh. In dit seminar worden diverse expedities van de marine onderzocht. Het uiteindelijke doel is om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de inzet van de marine en het effect daarvan op de buitenlandse belangen van Nederland.
In dit seminar bestuderen we de schaarse literatuur over het Nederlandse maritieme optreden overzee. Daarna onderzoeken de deelnemers de berichtgeving over dit optreden in kranten en andere media (materiaal deels digitaal beschikbaar) en bestuderen zij egodocumenten van marineofficieren, scheepsjournalen etc. die zich in het Nationaal Archief in Den Haag bevinden.
Leerdoelen
De student kan
een wetenschappelijk onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, daarbij
- relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken
- vakliteratuur zoeken, beredeneerd selecteren en ordenen
- een wetenschappelijk debat analyseren
- het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen
een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van syllabus Themacolleges, daarbij
- een realistische planning hanteren
- een probleemstelling en deelvragen formuleren
- een beargumenteerde conclusie formuleren
- feedback geven en ontvangen
- aanwijzingen van de docent verwerken
reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd
bronnen selecteren en gebruiken voor eigen onderzoek
bronnen analyseren, in een historische context plaatsen en interpreteren
De student heeft
kennis van een hoofdonderdeel, meer specifiek van de ontwikkeling van de Nederlandse scheepvaart en overzeese handel vanaf de 16e eeuw; de relatie van de mens tot de oceanen, zeeën en rivieren in multidisciplinair perspectief. Het seminar is toegespitst op kennis en inzicht over het dreigen met c.q. gebruik van geweld door Nederland ter verdediging van haar overzeese belangen aan het eind van de negentiende eeuw.
kennis van en inzicht in kernbegrippen, onderzoeksmethoden en –technieken van een hoofdonderdeel, meer specifiek van heuristiek, bronnenkunde en archiefonderzoek.
Kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de methodiek en de methodologie van de geschiedwetenschap.
Rooster
Onderwijsvorm
- Werkcollege
Studielast
Totale studielast voor de cursus: 280 uur
Uren voor het volgen van de colleges: 2 uur x 12 weken = 24 uur
De voorbereidingstijd per college inclusief de mondelinge presentatie is gemiddeld 4 uur
De onderzoekstijd circa 100 uur en
De tijd voor het schrijven inclusief essay opdracht circa 100 uur.
Toetsing
werkstuk gebaseerd op primair bronnenonderzoek van 7200 woorden, inclusief noten en bibliografie (leerdoelen 1 en 3 t/m 6)
mondelinge presentatie (leerdoel 2)
essayopdracht literatuur (leerdoel 6)
participatie (leerdoel 2)
Het eindcijfer voor het seminar komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemidddelde op basis van de mondelinge presentatie en participatie (15%), essayopdracht (15%) en het werkstuk (70%).
Tussentijdse opdrachten en referaten kunnen alleen in uitzonderlijke omstandigheden herkanst worden. Het werkstuk kan herkanst worden, de deadlines staan vermeld in het Overzicht deadlines van de Opleiding Geschiedenis.
Blackboard
Nee
Literatuur
A.J. van der Peet, Belangen en prestige. Nederlandse gunboat diplomacy omstreeks 1900 (Amsterdam 1999) ISBN 90-6707-506-X.
Aanmelden
via uSis.