Toegangseisen
N.v.t.
Beschrijving
In deze cursus leren studenten globaliserend Afrika onderzoeken en begrijpen. Hedendaags Afrika is onderhevig aan snelle veranderingen. We zullen kijken naar de manier waarop Afrikaanse samenlevingen zich organiseren in een globaliserende wereld. Media en ICT spelen hierin een belangrijke rol. In dit college wordt de opkomst van nieuwe communicatie technologie in Afrika als uitgangspunt genomen om sociale verandering in Afrikaanse samenlevingen te begrijpen. In het college worden empirische studies besproken maar gaan we ook in op de theorie van media-antropologie.
Centraal in dit college staat de individuele onderzoeksopdracht over sociale veranderingen in hedendaags Afrika. Gedurende het semester zullen de studenten zelfstandig een onderzoek van beperkte omvang opzetten en uitvoeren. Verschillende onderzoeksmethoden komen aan bod, waaronder ook het gebruik van ICT en media.
Studenten zullen presentaties verzorgen over de verschillende fasen van hun onderzoeksproject.
Onderdeel van deze cursus zijn de bijeenkomsten over academische vaardigheden (schriftelijke en mondelinge presentatievaardigheden) die worden verzorgd door het EAV.
Leerdoelen
Na deze cursus kunnen de studenten:
Basiskennis en –inzicht:
moderne vraagstukken over Afrika kritisch benaderen;
hebben de studenten kennis opgedaan van de specifieke onderwerpen en begrippen van media, antropologie, verandering en cultuur;
hebben de studenten kennis gemaakt met de manier waarop kennis wordt geproduceerd binnen de discipline media antropologie.
kennis van en inzicht in academische ontwikkelingen in de bestudering van hedendaags Afrika, waaronder enige kennis van kernbegrippen en methodologie
Vaardigheden:
vakwetenschappelijke literatuur verzamelen en selecteren met behulp van traditionele en digitale methoden en technieken en deze analyseren en beoordelen op kwaliteit en betrouwbaarheid
op basis hiervan een goed afgebakende probleemstelling formuleren
onder begeleiding een onderzoek van beperkte omvang opzetten en uitvoeren
onderzoeksresultaten helder en beargumenteerd schriftelijk en mondeling uiteenzetten
het geven van mondelinge presentaties, met behulp van visuele middelen (powerpoint, prezi, …)
actief deelnemen aan een vakinhoudelijke discussie
het geven en ontvangen van constructieve feedback
Rooster
Onderwijsvorm
Werkcollege.
Studielast
5 EC = 140 uur:
Colleges: (12 + 5) x 2 uur = 34 uur
Literatuur en collegestof: 36 uur
Voorbereiden presentaties: 12 uur
Onderzoek en essay: 58 uur
Toetsing
Essay: 50%
Actieve participatie tijdens college: 10%
Modelinge presentatie 1: 10%
Modelinge presentatie 2: 10%
Eindpresentatie: 20%
Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers. Als aanvullende eis geldt dat het essay minimaal voldoende moet zijn. Voor ATC studenten geldt de aanvullende eis dat de student heeft deelgenomen aan Modules 2 & 3 van het programma ‘Academische Vaardigheden’.
In geval van een onvoldoende eindcijfer kan het essay worden herkanst. De overige onderdelen kunnen niet worden herkanst.
Blackboard
Studenten dienen zich in te schrijven op blackboard voor deze cursus. Blackboard zal worden gebruikt voor het uitwisselen van relevante cursusinformatie, en voor het indienen van geschreven werk.
Literatuur
Thomas Hylland Eriksen, Small Places, Large Issues. An Introduction to Social and Cultural Anthropology. Third Edition. ISBN: 9780745330495
Aanmelden
Aanmelden als student via uSis.
Aanmelding voor Studeren à la carte en Contractonderwijs
Aanmelden Studeren à la Carte.
Aanmelden Contractonderwijs.
Contact
Docent: Dr. M.J. de Goede
en
Prof. Dr. M.E. de Bruijn
Opmerkingen
Voor studenten Afrikaanse Talen en Culturen is deelname aan Modules 2 en 3 van het programma ‘Academische Vaardigheden’ een verplicht onderdeel van dit college.