Toegangseisen
De BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.
Beschrijving
Van diep in de klassieke oudheid tot ver in de achttiende eeuw is bij herhaling een grote dreiging uitgegaan van nomadische volkeren uit de Euraziatische steppen naar de sedentaire samenlevingen van China, Centraal- en Zuid-Azië, het Midden-Oosten en Oost- en Centraal-Europa. Waarom was dat zo? En waarom ontwikkelden zich soms wel maar vaak ook niet heuse ‘stepperijken’. Welke typen zijn daarin te onderscheiden en in hoeverre vertoonden die kenmerken van early states? Wat verklaart de beperkte levensduur van de meeste stepperijken? Welke politieke, militaire, sociaal-economische en culturele interacties tussen sedentaire wereld en stepperijken vonden plaats? Kortom, een college met grote vragen, dat eerder een wereldhistorische dan een middeleeuws-historische scope zal hebben en ook daarom nauw zal aansluiten bij het Kerncollege Global Connections.
Leerdoelen
Algemene leerdoelen
De student kan:
- een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
- een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
c. een wetenschappelijk debat analyseren;
d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen
- een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
- reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
- een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van syllabus Themacolleges, en daarbij;
a. een realistische planning hanteren;
b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
d. feedback geven en ontvangen;
e. aanwijzingen van de docent verwerken.
- een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van syllabus Themacolleges, en daarbij;
- participeren in de discussies tijdens colleges.
Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting
- De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort, meer specifiek:
- van de middeleeuwse grondslagen van de Europese geschiedenis; in het bijzonder van etniciteit en contacten met de buiten-Europese wereld.
Leerdoelen, specifiek voor dit college
- Het verwerven van globale kennis van de geschiedenis van de Euraziatische steppen, van de prehistorie tot de vooravond van de Industriële Revolutie.
- Het verkrijgen van inzicht in de belangrijkste maatschappelijke, economische, politieke en culturele structuren binnen deze ruimte, en van de belanrgijkste verschuivingen die zich daarin gedurende de bestudeerde periode hebben voorgedaan.
- Het oefenen in het opzetten, documenteren en uitvoeren van eigen historisch onderzoek naar een relevant onderwerp dat vooral gebaseerd zal zijn op secundaire literatuur, alsmede in het (mondeling en schriftelijk) rapporteren hierover.
Rooster
Onderwijsvorm
- Werkcollege
Studielast
Totale studielast is 280 uur (10 ECTS), waarvan
voor bijwonen colleges: 24 uur (12 × 2 uur)
voor inleidende lectuur: 50 uur (ca. 350 pp.)
voor literatuuronderzoek, met schriftelijke rapportage: 40 uur.
voor voorbereiding mondelinge presentatie: 80 uur
voor uitwerken & schrijven eindwerkstuk: 86 uur.
Toetsing
Toetsing
Werkstuk (6000 woorden, gebaseerd op literatuur, inclusief noten en bibliografie)
Getoetste leerdoelen: 2-4, 7-8Mondelinge presentatie
Getoetste leerdoelen: 3-4, 7-8Participatie
Getoetste leerdoelen: 1, 5, 8Opdracht 1 (Literatuurrapport )
Getoetste leerdoelen: 6, 9
Weging
Werkstuk: 50%
Referaat: 25%
Participatie: 10%
Opdracht 1: 15%
Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.
Deadlines
Voor het inleveren van de werkstukken geldt de aangegeven deadline
Herkansing
Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de aangegeven deadline
Blackboard
Bij dit college wordt gebruik gemaakt van Blackboard voor:
algemene informatie & mededelingen
beschikbaar stellen van literatuur en brontekstfragmenten
Literatuur
In de algemene inleidende colleges zullen worden besproken:
Thomas J. Barfield, The Perilous Frontier. Nomadic Empires and China, 221 BC to AD 1757 (Cambridge MA/Oxford UK 1989).
Christopher I. Beckwith, Empires of the Silk Road. A History of Central Eurasia from the Bronze Age to the Present (Princeton/Oxford 2009).
David Christian, A History of Russia, Central Asia and Mongolia. Volume I. Inner Eurasia fromPrehistory to the Mongol Empire (Malden MA/Oxford 1998).
Peter B. Golden, Central Asia in World History (Oxford 2011)(The New Oxford World History).
Xinru Liu, The Silk Road in World History (Oxford 2010)(The New Oxford World History).
David Morgan, The Mongols. Second Edition (Malden MA/Oxford 2007).
David Sneath, Aristocratic Orders, Kinship Society, and Misrepresentations of Nomadic Inner Asia (New York 2007).
De boeken zullen bij de aanvang van het college op een leesplank in de UB worden geplaatst.
Aanmelden
Via uSis
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Niet van toepassing.
Contact
Prof.dr. P.C.M. Hoppenbrouwers
Opmerkingen
Het college is geschikt voor studenten met interesse in Oudheid, middeleeuwen, vroegmoderne (Europese en Aziatische) geschiedenis.