Toelatingseisen
Propedeusewerkcollege III: Schrijven en Presenteren met succes afgerond.
Beschrijving
In de moderne beeldhouwkunst is het begrip abstractie belangrijk. Het wordt veel gebruikt. Tegelijkertijd is het een onbegrijpelijk woord, het kan veel gedaanten aannemen. Is abstractie iets dat samenhangt met moderne kunst? Spreekt het alleen over zichzelf? Is het een essentie van de werkelijkheid? Hangt abstractie samen met de interne structuur van een kunstwerk? In deze werkgroep onderzoeken we de verschillende verschijningsvormen van abstracte beeldhouwkunst. Welke ideeën spelen een rol? Welke beeldhouwers zijn belangrijk? Hoe gebruiken zij abstractie en abstracties in hun werk?
Leerdoelen
Kennis hebben van een selectie in beeldhouwkunst gespecialiseerde kunstmusea en de (twintigste eeuwse) beeldhouwkunst die daar gepresenteerd wordt visueel kunnen analyseren.
In zicht hebben in hoe (beeldhouw-)collecties tot stand komen en hoe deze toegankelijk worden gemaakt voor specifieke doelgroepen.
Kunnen omgaan met bronnen en literatuur op het gebied van de (inter)nationale beeldhouwkunst.
In staat zijn om over de receptie van beeldhouwkunst in een land een beredeneerd oordeel te formuleren.Een presentatie van 15 minuten over de eigen onderzoeksbevindingen kunnen voorbereiden en presenteren en effectief kunnen reageren op vragen en opmerkingen van docent en medestudenten.
Een gestructureerd betoog kunnen schrijven van circa 3000 woorden, exclusief noten en bibliografie, vanuit een compacte en weloverdachte probleemstelling.
Rooster
- Conceptrooster: 6x op woensdag 13.00 – 17.00 uur (locatie: Museum Beelden Aan Zee)
Maar let op! voor het definitieve rooster zie de roosterpagina van de opleiding
Onderwijs
- Werkcollege, gecombineerd met onderzoek in het museum.
Er is bij werkcolleges aanwezigheidsplicht. Verzuim door omstandigheden dient vooraf te worden gemeld, met opgaaf van redenen. Bovendien geldt dat de cursus niet succesvol kan worden afgesloten wanneer de student meer dan 2x afwezig is geweest. Bij in gebreke blijven kan de toegang tot het college verder worden ontzegd. Alleen in uitzonderlijke gevallen zal de Examencommissie de mogelijkheid van een aanvullende of vervangende opdracht overwegen. (Zie ook het OER.)
Toetsing
Twee teksten: 1 tekst van 1500 woorden; 1 tekst van 2000 woorden; alles exclusief noten. (2 × 30% van eindcijfer).
Twee presentaties tijdens het werkcollege (2 × 10% van eindcijfer).
1 Presentatie tijdens de wandeling (10% van eindcijfer).
Deelname aan discussies tijdens de werkcolleges (10%van eindcijfer).
Compensatie: het gemiddelde over alle deeltoetsen moet minimaal 6.0 zijn (afronding op één decimaal achter de komma).
Herkansing: deelname aan de discussies geldt als praktische oefening en kan niet worden herkanst. Als herkansingsmogelijkheid voor het onderdeel Referaat zal indien nodig een vervangende opdracht worden geformuleerd. Het afsluitend werkstuk kan eenmaal worden herkanst.
Blackboard
Van Blackboard wordt gebruik gemaakt.
Literatuur
Lezen ter voorbereiding: algemene literatuur over museum Beelden aan Zee, Scheveningen; Kröller-Müller Museum, Otterlo; Henry Moore Foundation & Henry Moore Institute, Much Hadham / Leeds; Georg Kolbe Museum, Berlijn; Gerhard-Marcks-Haus, Bremen; Lehmbruck-Museum, Duisburg; Musée Maillol, Parijs; Musée Zadkine, Parijs; Musée Bourdelle, Parijs; Hirshhorn, Washington; Nasher Sculpture Center, Dallas; enz.
Onderwerpen tekst 1:
(Hou in de gaten: je kunt en mag ook een institutie / museum koppelen aan je onderwerp.)
1) De Stijl en de beeldhouwkunst | De Stijl and sculpture (e.g. Stedelijk museum Amsterdam)
2) Brancusi en zijn band met Duchamp | Brancusi and the ties to Duchamp (e.g. Centre Pompidou)
3) Bauhaus | Bauhaus (etc.)
4) Clement Greenberg over beeldhouwkunst | Clement Greenberg on sculpture
5) Picasso’s gelaste beelden, Gonzalez | Picasso’s welded sculpture, Gonzalez
6) Tatlin en 0,10 | Tatlin and 0,10
7) Cubistische sculptuur | Cubist sculpture
8) Reliefs van Matisse | Matisse’s reliefs
9) Academisme en abstractie | Academy and abstraction
10) Jacques Lipchitz | Jacques Lipchitz
11) Abstractie en architectuur | Abstraction and architecture
12) Het modernistisch project en de abstractie | The modernist project and abstraction
13) De afschuw van de decoratie | the horror of decoration
14) Brancusi’s monument in Tirgu Jiu | Brancusi’s monument in Tirgu Jiu
15) Abstractie en materiaalgebruik | abstraction and material
16) Modern Sculpture and Carola Giedion-Welcker
Onderwerpen tekst 2:
1) Fritz Wotruba
2) Naum Gabo in Rotterdam
3) Ruud Kuijer
4) André Kruysen
5) Minimal art, Donald Judd
6) De jaren zestig | The sixties
7) Wessel Couzijn in Rotterdam
8) Is Auke de Vries’ werk abstract? | Does Auke de Vries make abstract sculptures?
9) Guiseppe Penone in Rotterdam
10) David Smith
11) De eenvoudige vorm vs. de abstractie | Simple shapes vs. abstraction
12) Richard Serra in Rotterdam
13) Richard Long
14) Rachel Whiteread
15) Anthony Caro
16) André Volten
Literature exam
Penelope Curtis, Sculpture 1900-1945, Oxford University Press 1999 and
Andrew Causey, Sculpture since 1945, Oxford University Press 1998.
Registratie
Via Usis
Registratie Studeren à la carte and Contractonderwijs
N.v.t.
Contact
Opmerkingen
Geen.