Toegangseisen
Niet van toepassing
Beschrijving
Dit college biedt een inleiding tot de studie van kindertaalverwerking. Aspecten van de verwerving van fonologie, morfologie, syntaxis en semantiek worden geïntroduceerd aan de hand van literatuur in combinatie met praktijkstudies. Ook wordt aandacht besteed aan de rol van het taalaanbod, en de relatie tussen taaltheorie en kindertaaldata.
Leerdoelen
Inzicht verwerven in het basale proces van de eerste taalverwerving.
Leren omgaan met kindertaalgegevens.
Vanuit een theoretisch perspectief kindertaalgegevens kunnen categoriseren.
Hypotheses op kunnen stellen over de stappen die in de ontwikkeling gezet zouden kunnen worden.
Een basaal idee kunnen vormen hoe dergelijke hypotheses getoetst zouden kunnen worden.
Rooster
Onderwijsvorm
Hoorcollege
Studielast
De studielast voor deze cursus is 140 uur:
14 uur die aan het volgen van college worden besteed
35 uur voor het bestuderen van de literatuur en het maken van opdrachten ter voorbereiding op het college
12 uur voor de voorbereiding van de presentatie
79 uur voor de voorbereiding van het paper
Blackboard
Toetsing
Dagtoetsen (20%), opdrachten (20%), tentamen (60%). Voor het tentamen moet een 5.5 of hoger gehaald worden. Herkansen van het tentamen is mogelijk.
Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers.
Literatuur
Saxton, M. (2010) Child Language. Sage publications (ISBN 9781412902328)
Aanmelden
Inschrijven via uSis is verplicht.
Contact
Voor inhoudelijke vragen kun je contact opnemen met de docent:
Claartje Levelt
Onderwijsadministratie van Wijkplaats: osz-oa-wijkplaats@hum.leidenuniv.nl
Studiecoördinator: Else van Dijk