Prospectus

nl en

The German Language: Deepening II

Course
2017-2018

Toegangseisen

Deelname is alleen mogelijk als Duitse taal: verdieping I succesvol werd afgerond.

Beschrijving

Dieser Kurs schließt an das Seminar „Vertiefungskurs I“ aus dem ersten Semester an. Dabei folgt der Kurs dem gleichen Prinzip: Die selbstkritische Bestimmung von sprachlichen Stärken und Schwächen gibt Anlass für das Nachdenken über Sprache und Sprachgebrauch, die wiederum den Ausgangspunkt für die zielgerichtete Vertiefung und Erweiterung von grammatischem Können, Wortschatz, kommunikativen Fähigkeiten darstellt. Im Gegensatz zum vorangegangenen Kurs, in dem die Bewusstwerdung von Interferenzfehlern im Mittelpunkt steht, geht es in „Verdieping II“ um die Befähigung, wissenschaftliche Texte verstehen und schreiben zu können. Dabei wird die Wissenschaftssprache an geeigneten Beispielen mit nicht-wissenschaftlichem Sprachgebrauch verglichen. Dies regt dazu an über die grammatischen, semantischen und pragmatischen Normen der Wissenschaftssprache im Besonderen und der Standardsprache im Allgemeinen nachzudenken und – vor allem – diese beim eigenen Präsentieren und Schreiben auch bewusst zu befolgen (ggf. zu durchbrechen). Ihre im Laufe des Seminars erworbene Sprachbewusstheit stellen die Studierenden in abschließenden Kennisclips (als besondere Form der Wissenspräsentation) mit schriftlicher Ausarbeitung unter Beweis. Ein wichtiger Baustein des Seminarprogramms stellt das umfangreiche Übungsprogramm dar (u.a. mit blended learning). Neben regelmäßigem Feedback durch den Dozenten spielt die gegenseitige Korrektur von Arbeitsergebnissen eine große Rolle.

Leerdoelen

De studenten

  • zijn in staat hun kennis uit „Duitse taal: Verdieping I & II“ in diverse praktijksituaties schriftelijk en mondeling adequaat te gebruiken (C1);

  • kunnen hun wetenschappelijke taalgebruik (mondeling en schriftelijk) verantwoorden. Ze zijn in staat tot talige variatie;

  • kunnen de stijl en talige kwaliteit van wetenschappelijke teksten (van henzelf en van anderen) beoordelen;

  • hebben inzicht in de patronen van hun eigen fouten alsmede van de fouten van medestudenten en hebben die foutenpatronen aan het eind van het college succesvol gereduceerd tot niveau C2;

  • geven blijk van bovenstaande kennis, inzichten en vaardigheden in mondelinge en schriftelijke presentaties gericht op een wetenschappelijke doelgroep.

Rooster

Zie het rooster van de opleiding Duitse taal en cultuur.

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

  • Werkcollege

  • Zelfstandige taalstudie (blended learning)

Studielast

5 EC: 140 uur

  • Aanwezigheid: 13 x 2 = 26 uur

  • Voor- en nabereiding per college (blended learning): 12 × 3 = 36 uur

  • Schrijven van een werkstuk: 24 uur

  • Voorbereiding mondeling presentatie en kennisclip: 36 uur

  • Voorbereiding voor het tentamen: 16 uur

  • Schriftelijk eindtentamen: 2 uur

Toetsing

Toetsing:

  • Schriftelijk tentamen (30%)

  • Werkstuk (35%)

  • Mondeling tentamen (35%)

Voorwaarde (zonder cijfer):
actieve participatie, indienen van wekelijkse opdrachten, zelfstandig werken met oefenmateriaal.

Weging:
Schriftelijk tentamengedeelte en het werkstuk moeten voldoende zijn, d.w.z. 5,5 of hoger.

Herkansing:
De herkansing bestaat uit het opnieuw afleggen van het schriftelijke tentamen, de mondelinge presentatie en/of het werkstuk.

Nabespreking tentamen:
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Blackboard

Blackboard wordt gebruikt voor: digitale syllabus, oefeningen en inleveren van resultaten, feedback-opdrachten, announcements, instructies

Literatuur

Zo als in “Verdieping I”:

  • Buscha, Anne / Szita, Szilvia / Raven, Susanne (2013): C-Grammatik. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache (Sprachniveau C1/C2). Leipzig: Schubert Verlag.

  • Strank, Wiebke (2010): Da fehlen mir die… Worte. Systematischer Wortschatzerwerb für fortgeschrittene Lerner in Deutsch als Fremdsprache. Leipzig: Schubert Verlag.
    Nieuw:

  • Graefen, Gabriele / Moll, Melanie (2011): Wissenschaftssprache Deutsch: lesen – verstehen – schreiben: Ein Lehr- und Arbeitsbuch. Frankfurt a. M.: Peter Lang.

Aanmelden

Inschrijven via uSis is verplicht.
Algemene informative over uSis is te vinden op Nederlands en English

Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs

Niet van toepassing

Contact

Voor inhoudelijke informatie kan je terecht bij Rahel Ziethen

Voor praktische vragen kun je je wenden tot het secretariaat van de Opleiding Duitse taal en cultuur.
Dit valt onder de Onderwijsadministratie P.N. van Eyckhof 4, kamer 101A. Tel. 071-527 2144.
mail: osz-oa-eyckhof@hum.leidenuniv.nl@hum.leidenuniv.nl..