Toegangseisen
geen
Beschrijving
Diversiteit en de sociaal wetenschappelijke bestudering daarvan, met name vanuit de culturele antropologie, staat centraal in deze cursus. Van Japan wordt vaak gezegd dat het een cultureel homogeen land is, maar een nadere beschouwing laat een grote verscheidenheid aan leefwerelden met eigen regels en gewoonten zien. Dit college richt zich op culturele diversiteit binnen Japan: op subculturen die het gevolg zijn van verschillende afkomst (sociaal, etnisch, locaal), of vanwege verschillende milieus, gerelateerd aan werk, opleiding, hobby, leeftijd, bijvoorbeeld.
Leerdoelen
Vertrouwd raken met basisbegrippen, centrale concepten en thema’s van de culturele antropologie van Japan, met name in relatie tot de bestudering van subculturen. Wat zijn de uitgangspunten van onderzoekers? Wat zijn de belangrijkste thema’s en knelpunten? Welke problemen komt men bij onderzoek tegen?
oefenen in zelfstandig relevante bronnen te lokaliseren, deze kritisch te analyseren, hierover te discussiëren en presentaties te houden
het ontwikkelen van schrijf- en onderzoeksvaardigheden door schriftelijk verslag te doen van onderzoek t.b.v. een eigen eindpaper.
Rooster
Zie rooster.
Onderwijsvorm
- werkcollege
Studielast
totale studielast 5 ec = 140 uur
2 uur p.w. x 13 weken = 26 uur
literatuur en webposts, presentatie = 40 uur.
schrijven van een werkstuk (inclusief inlezen / onderzoek) = 74 uur
Toetsing
A. Participatie-element (40% ), bestaat uit:
-1. aanwezigheid (70%) en aktief meedoen werkcolleges.
-2. 3 webposts: totaal 6, waarvan 4 voldoende moeten zijn.
-3. 2 (korte) presentatie (1 groepspresentatie) tijdens een van de bijeenkomsten.
B. Analytisch en onderzoekselement (een afsluitend paper met kritisch literatuurverslag over, in overleg met docent te kiezen, onderwerp, 2500-3000 woorden) (60%).
Het eindcijfer voor het onderdeel is het gewogen gemiddelde van de uitslagen voor de deeltoetsen, met dien verstande dat het onderdeel alleen voldoende kan zijn wanneer de student voor de eindpaper een voldoende heeft behaald en het gewogen gemiddelde van de deeltoetsen en de eindpaper voldoende is. Voor de eindpaper geldt een deadline voor het inleveren van een eerste versie en voor de definitieve versie.
Blackboard
Blackboard is essentieel. Cursusopzet, voorbereiding, inleveren van werkstukken en opdrachten en alle andere informatie en mededelingen worden via Blackboard gegeven.
Literatuur
Op te geven via Blackboard
Aanmelden
Meld je voor dit college op tijd aan via uSis. Niet ingeschreven, betekent geen toestemming tot het volgen van dit college.
Zie ook Aanmeldprocedures voor colleges en tentamens voor inschrijvingsdeadlines en meer informatie over in- en uitschrijven voor colleges.