Toegangseisen
Seminar OCMW 1
Beschrijving
Het onderwerp van Seminar OCMW 2 in 2015-16 is schriftcultuur. Aan de hand van een aantal thema’s bestuderen we schrift en het gebruik van schrift in het oude Egypte en het Nabije Oosten, bv. geletterdheid, archieven, literatuur, bureaucratie. Hierbij wordt in het bijzonder aandacht besteed aan bronnen, methoden en de verschillende discussies die de wetenschap over deze thema’s voert.
De colleges bestaan uit een combinatie van een hoorcollege en een groepsdiscussie. In het hoorcollege reiken de docenten een kader aan. Daarna leiden twee studenten een discussie over een aantal wetenschappelijke artikels en/of primaire bronnen. Actieve participatie van alle studenten aan de discussie is vereist en wordt gemodereerd via Blackboard.
In het kader van het seminar werken de studenten aan een paper (3.000 woorden). De paper biedt een evaluatie van één van de sessies: de stof van het hoorcollege, de discussie, en de opgegeven literatuur of bronnenmateriaal wordt besproken en gewogen.
We sluiten het college af met een mini-symposium waar alle deelnemers van Seminar OCMW 2 en Seminar OCMW 3 hun paper aan een breed publiek presenteren.
Leerdoelen
- Mondelinge presentatievaardigheden
- onderzoeksresultaten helder en beargumenteerd uiteenzetten
a. in de vorm van een heldere en goed opgebouwde mondelinge presentatie
b. met gebruikmaking van moderne presentatietechnieken
c. dat gericht is op een specifieke doelgroep
- onderzoeksresultaten helder en beargumenteerd uiteenzetten
actief deelnemen aan een vakinhoudelijke discussie
een discussie modereren
Samenwerkingsvaardigheden
- sociaal-communicatief optreden in samenwerkingssituaties
- constructieve kritiek geven en ontvangen en gegronde kritiek verwerken tot een herziening van het eigen standpunt
- zich houden aan overeengekomen planningen en prioriteringen
Elementaire onderzoeksvaardigheden, waaronder heuristische vaardigheden
- vakwetenschappelijke discussies en literatuur analyseren en beoordelen
- op basis daarvan een beargumenteerde conclusie formuleren
- ook buiten het eigen vakgebied gebruik maken van verworven onderzoeksvaardigheden
*Schriftelijke presentatievaardigheden
1. onderzoeksresultaten helder en beargumenteerd uiteenzetten
a. in de vorm van een heldere en goed opgebouwde schriftelijke presentatie
b. overeenkomend met de criteria die het vakgebied daaraan stelt
c. met gebruikmaking van relevante illustratie- of multimediale technieken
Rooster
Onderwijsvorm
Werkcollege met verplichte aanwezigheid.
Studielast
De studielast van dit college bedraagt 140 uur:
Contacturen: 26 uur
Voorbereiding discussies: 60 uur (10×6)
Presentatie: 10 uur
Werkstuk: 44 uur
Toetsing
Het eindcijfer wordt als volgt berekend:
20% participatie (discussies en modereren)
30% presentatie (tijdens het afsluitende symposium)
50% werkstuk
Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers.
Het werkstuk wordt geschreven in twee fasen: een conceptversie waarop commentaar wordt geleverd en een definitieve versie die zal worden beoordeeld. Studenten die de deadline van de conceptversie niet halen, krijgen geen commentaar en hun cijfer zal worden bepaald op basis van de definitieve versie.
Literatuur
- Studiemateriaal door de docenten ter beschikking gesteld.
Aanmelden
Blackboard
Contact
Dhr. Dr. B.J.J. Haring
Mw. Dr. C. Waerzeggers