Toegangseisen
De BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.
Beschrijving
In dit college wordt de vraag gesteld waarom en op welke wijze mensen in het verleden geweld gebruikten. We bespreken in het college de historische ontwikkeling van geweld, moord en doodslag. We kijken daarbij naar verschillende vormen van individueel en collectief geweld: vanuit de staat, tussen mannen en vrouwen, tussen mannen onderling, kindermoord, geweld in de naam van religie. Dit zal gebeuren aan de hand van verschillende theorieën, die door historici, sociologen en antropologen zijn ontwikkeld om geweld in vroegere en hedendaagse samenlevingen te verklaren. Deze theorieën zullen worden getoetst aan de historische ontwikkeling van allerlei vormen van geweld, zoals geweld tegen maar ook onder jongeren, geweld tussen mannen en vrouwen, politiek geweld en geweld in naam van de godsdienst.
De thematiek van het college sluit aan bij het Kerncollege ‘Grenzen van de Macht’ (sem. I).
Leerdoelen
Algemene Leerdoelen <n.b.: aan="" afstudeerrichting.="" algemene="" de="" en="" leerdoelen="" niets="" s.v.p.="" specifiek="" voor="" wijzig=""></n.b.:>
De student kan:
- een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
- een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
c. een wetenschappelijk debat analyseren;
d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen. - reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
- een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van syllabus Themacolleges, en daarbij;
a. een realistische planning hanteren;
b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
d. feedback geven en ontvangen;
e. aanwijzingen van de docent verwerken. - participeren in de discussies tijdens colleges.
Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting <wanneer afstudeertraject="" binnen="" college="" dan="" die="" eg="" graag="" het="" leerdoelen="" niet="" onderstaande="" past="" sg="" toepassing="" uitsluitend="" van="" verwijderen.="" wel="" zijn=""></wanneer>
- De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort;
- bij de afstudeerrichting Sociale Geschiedenis: voor de verklaring van verschillen tussen groepen vanuit een vergelijkend (lokaal, regionaal of internationaal; klasse, gender, etniciteit en religie) en de rol van individuen, groepen, bedrijven en (internationale) organisaties (inclusief kerken) in processen van insluiting en uitsluiting vanaf ca. 1500 tot nu.
- De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht;
- bij de afstudeerrichting Sociale Geschiedenis: voor de toepassing van sociaal-wetenschappelijke concepten en het verwerven van inzicht in de interactie in sociale processen op basis van onderzoek in kwalitatieve als kwantitatieve primaire bronnen.
Leerdoelen, specifiek voor dit college <vul aantal="" asterisk="" ba-wc="" bepaalt="" bij="" bullets="" daarbij="" de="" die="" dit="" een="" en="" graag="" het="" hieronder="" horen.="" leerdoelen="" met="" niet="" nummer="" of="" onderwerp="" specifiek="" streepjes.="" thematiek="" u="" van="" verder="" zelf.=""></vul>
De student:
- verwerft overzicht over de geschiedenis van verschillende vormen van individueel en collectief geweld vanaf de vroegmoderne tijd tot de 20ste eeuw.
- verkrijgt inzicht in relevante theorievorming op het gebied van individueel en collectief geweld in historisch perspectief.
- leert kritisch te reflecteren op literatuur en theorievorming, en een beargumenteerd oordeel te formuleren.
- leert zelfstandig een werkstuk schrijven waarin een bepaald aspect van geweld in het verleden wordt besproken met behulp van een theoretische invalshoek
Rooster
Onderwijsvorm
- Werkcollege
Studielast
Totale studielast 10 EC x 28 uur = 280 uur
Bijeenkomsten 2 uur x 13 weken: 26 uur
Bijeenkomsten voorbereiden (en een groepspresentatie): 60 uur
Materiaal bestuderen t.b.v. werkstuk/referaat: 50 uur
Voorbereiden referaat: 10 uur
Leeswerk plus materiaal zoeken voor werkstuk: 64 uur
Werkstuk schrijven: 70 uur
Toetsing
Werkstuk (6000 woorden, gebaseerd op literatuur, inclusief noten en bibliografie)
Getoetste leerdoelen: 2-4, 6-11Mondelinge presentatie
Getoetste leerdoelen: 3-4, 6-11*Participatie en collegeopdrachten (incl. groepsopdracht)
Getoetste leerdoelen: 1, 5-11#### Weging
Werkstuk: 70%
Mondelinge presentatie: 20%
Participatie en collegeopdrachten (incl. groepsopdracht): 10%
Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn. <formuleer aanvullende="" eisen="" eventuele="" hier="" overige=""></formuleer>
Deadlines
Voor de deadline voor het inleveren van de werkstukken zie overzicht deadlines
Herkansing
Het werkstuk kan worden herkanst. Voor de deadline zie overzicht deadlines
Blackboard
Blackboard wordt gebruikt voor:
Literatuur
Voor het delen van informatie (websites, handige links)
Plaatsen van opdrachten
Het inleveren en delen van de schriftelijke opdrachten (peer review)
Het inleveren van het werkstuk
Literatuur
<de aangeschaft="" als="" bestudeerd="" bij="" cursus="" de="" deze="" een="" en="" gebruiken="" handboeken="" hoeverre="" in="" kunnen="" lijst="" literatuur="" met="" moet="" punten="" syllabi="" te="" titels="" van="" vooraf="" waar="" worden="" worden.="">- Pieter Spierenburg, A history of murder. Personal Violence in Europe from the Middle Ages to the Present (Cambridge 2008).
- Verdere literatuur zal voorafgaand/op college bekend worden gemaakt via Blackboard
</de>
Aanmelden
Inschrijven via uSis is verplicht.
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Niet van toepassing.
Contact
<voorbeeld: j.a.="" weststrate="">### Opmerkingen
Geen
</voorbeeld:>