Toegangseisen
N.v.t.
Beschrijving
Fictie is geen franje, maar een fundament voor ons leven als mens. Hoe de vorm door de tijd heen ook verandert, van de troubadour tot de Netflix-serie, verhalen zijn onmisbaar. Ze helpen ons te ordenen wat chaotisch is, andere perspectieven te zien, al is het maar voor even, en ontwikkelen misschien zelfs onze empathie.
Tijdens deze werkgroep worden studenten actief getraind in verhaaltechnieken. Je gaat veel schrijven, maar hoeft geen grootse literaire plannen te hebben om mee te doen. Op zijn minst zul je een betere lezer worden. Ook zul je inzicht verwerven in de verrassend veelzijdige psychologische en maatschappelijke functies van fictie.
Studenten reflecteren aan de hand van secundaire literatuur, experimenteren met vertelkeuzes, en maken zo gedegen kennis met de vier cruciale keuzes in fictie:
- Bedenken van een verhaallijn
We gebruiken onder meer de zeven basisplots van Christopher Booker, en reflecteren op thema’s, drijfveren van personages, conflict en spanning. - Kiezen van het perspectief
Uit het werk van onder meer Wayne C. Booth, Keith Oatley en Suzanne Keen leren studenten hoe de verteller zich kan verhouden tot lezers en personages, en wat dit betekent voor identificatie en sympathie/antipathie. - Bepalen van instapmoment en setting
Een verhaal is altijd een strategische uitsnede uit een veel langer tijdsverloop, en de keuze van de locatie is ook niet toevallig. We bespreken voorbeelden en studenten experimenteren zelf met plaats- en tijdbepaling. - Ontwikkelen van een stijl
Pas als je zinnen schrijft komt een werk tot leven. Aan de hand van onder meer ‘The Sense of Style’ van Steven Pinker worden toon en stijlkenmerken besproken, en onderzoeken we de effecten van keuzes op woord- en zinsniveau.
We grijpen geregeld naar voorbeelden uit de literatuur, bespreken door de studenten geschreven stukken, en lezen twee romans: ‘Zuiderkruis’ van Pauline Slot, een roman over reizen en achterblijven, en ‘Achterland’ van Caroline Brothers, een roman over twee Afghaanse broertjes die door Europa trekken, op weg naar Engeland.
Leerdoelen
Na afloop van de werkgroep:
zijn studenten vertrouwd met de belangrijkste verhaaltechnieken
zijn ze in staat te reflecteren op de effecten van het gebruik van die technieken
hebben ze in eigen werk kunnen oefenen met verhaaltechnieken
hebben ze inzicht verworven in de psychologische en maatschappelijke functies van fictie.
Rooster
Onderwijsvorm
Werkcollege waarin ruimte is voor zowel academische reflectie als de toepassing van verteltechnieken in eigen creatief werk; een actieve bijdrage aan de gesprekken wordt verwacht
Studielast
Totale studielast 5 EC
De 140 uur worden als volgt besteed:
Bijwonen werkcolleges: 26 uur
Voorbereiding van werkcolleges (lezen van secundaire literatuur, maken van opdrachten): 52 uur
Lezen van twee romans: 8 uur
Schrijven van kort verhaal voor eindbeoordeling: 24 uur
Schrijven van essay voor eindbeoordeling: 30 uur
Toetsing
Toetsing
Essay waarin wordt gereflecteerd op de secundaire literatuur: 60%
Kort verhaal: 30%
Mondelinge bijdrage en schrijfopdrachten tijdens de collegereeks: 10%
Weging
Zie hierboven
Herkansing
Het essay en het korte verhaal kunnen beide herkanst worden.
Nabespreking werkstuk
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Blackboard
Blackboard wordt gebruikt voor:
het opgeven van huiswerk
het inleveren van opdrachten en ontvangen van feedback
Literatuur
Secundaire literatuur wordt wekelijks op Blackboard geplaatst. Studenten lezen Achterland van Caroline Brothers, verkrijgbaar als boek of e-book, en Zuiderkruis van Pauline Slot (wordt ter beschikking gesteld).
Aanmelden
Eerstejaars studenten worden aan het begin van het jaar in werkgroepen ingedeeld.
Voor reguliere hogerejaars bachelor- en masterstudenten geldt dat zij verplicht zijn zich tijdig in te schrijven via uSis voor de hoorcolleges en de werkgroepen.
Algemene informatie over uSis is te vinden op Nederlands en English
Voor alle andere studenten geldt dat de inschrijving verloopt via de studiecoördinator
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Niet van toepassing.
Contact
Voor inhoudelijk informatie geleive contact op te nemen met Pauline Slot
Voor praktische vragen kun je je wenden tot het secretariaat van de Opleiding Nederlandse taal en cultuur/neerlandistiek.
Dit valt onder de Onderwijsadministratie P.N. van Eyckhof 4, kamer 101A. Tel. 071-527 2144. mail: osz-oa-eyckhof@hum.leidenuniv.nl.