Toegangseisen
Voor germanisten: voldaan aan alle eisen van het eerste en tweede jaar. Voor niet-germanisten: minimaal goede passieve beheersing van het Duits
Beschrijving
Het onvertaalbare begrip Bildung dat tot op heden niet alleen in Duitsland maar ook in Nederland bediscussieerd wordt, ontstond in Duitsland aan het einde van de 18e eeuw. Het omschrijft een concept dat niet alleen pedagogische, maar ook
antropologische en politiek-sociale aspecten heeft; het diende o.m. als instrument voor de maatschappelijke emancipatie van de Duitse burgerij, die zich, anders dan in Frankrijk in 1789, niet met geweld tegen de overheersing door de aristocratie wilde verzetten. De problemen van dit proces kregen literaire gestalte in het zeer Duitse genre van de Bildungsroman, waarvan de klassieke representant de Wilhelm Meister van Goethe is.
Goethe publiceerde Wilhelm Meisters Lehrjahre in 1795/96 en het vervolg Wilhelm Meisters Wanderjahre in 1821/29. Hij beschrijft hierin vol ironie en met toenemend scepticisme de pogingen van de koopmanszoon Wilhelm Meister om zichzelf te bilden en een positie in de standenmaatschappij te verwerven. Tussen de Lehrjahre en de Wanderjahre begint in Europa de industriële revolutie die Goethe als een van de eerste Duitse schrijvers literair en met ingrijpende consequenties voor het oorspronkelijke concept van Bildung heeft verwerkt.
Wij lezen de Lehrjahre en capita selecta uit de Wanderjahre.
Leerdoelen
De studenten
zijn in staat een aantal exemplarische literaire en niet-literaire teksten schriftelijk en mondeling te interpreteren en te contextualiseren aan de hand van hun chronologische en intellectuele positionering in de Kunstperiode
kunnen schriftelijk en mondeling diverse verbindingen leggen van de literatuur van de Kunstperiode naar de sociale geschiedenis van de 18e t/m de 20e eeuw
hebben door de werkwijze in een kleine werkgroep geleerd vragen te stellen aan de tekst (een onmisbare voorbereiding voor een bacheloreindwerkstuk).
Rooster
Zie het rooster van de opleiding Duitse taal en cultuur.
Onderwijsvorm
- Werkcollege
Studielast
Totale studielast <10>EC x 28 uur = <280> uur.
Bijwonen college: 28 uur
Voorbereiden college: 71 uur
Voorbereiding voor toetsing: mondeling tentamen: 40 + werkstuk 140 uur
Tentamen: 1 uur
Totale studielast <5>EC x 28 uur = <140> uur.
Bijwonen college: 28
Voorbereiden college: 71
Voorbereiding voor toetsing: mondeling tentamen: 40 uur
Tentamen: 1 uur
Toetsing
Toetsing:
mondeling tentamen + werkstuk
Weging:
50% mondeling tentamen + 50% werkstuk
Herkansing:
hertentamen mondeling over de zelfde stof. Verbetering werkstuk.
Nabespreking tentamen
Een dag/tijd voor een nabespreking van het schriftelijke werkstuk wordt vastgesteld indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Blackboard
N.v.t.
Literatuur
De literatuurlijst staat ruim van tevoren op de website
Aanmelden
Inschrijven via uSis is verplicht.
Algemene informative over uSis is te vinden op Nederlands en English
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Studeren à la carte willen volgen (zonder tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Aanmelding altijd ook vóór 1 januari 2018 bij de docent: k.f.gille@uva.nl
Contact
Voor inhoudelijke informatie kan je terecht bij Dr. K.F. Gille
Voor praktische vragen kun je je wenden tot het secretariaat van de Opleiding Duitse taal en cultuur.
Dit valt onder de Onderwijsadministratie P.N. van Eyckhof 4, kamer 101A. Tel. 071-527 2144.
mail: osz-oa-eyckhof@hum.leidenuniv.nl@hum.leidenuniv.nl..