Toegangseisen
Niet van toepassing.
Beschrijving
Het spreken in de rechtszaal is één van de oudste en belangrijkste domeinen binnen de retorica. In deze cursus zal worden ingegaan op de forensische retorica in heden en verleden, waarbij zowel theorie als praktijk aan bod zullen komen. Het eerste deel van de cursus zal de nadruk leggen op de geschiedenis van de juridische retorica. Na een aantal inleidende theoretische colleges over sprekers en speeches in de rechtbanken van Griekenland en Rome zullen de studenten enkele klassieke redevoeringen analyseren. In het tweede deel van de cursus zullen de opgedane vaardigheden worden vertaald naar het heden. In samenwerking met de rechtenfaculteit zal aandacht worden besteed aan de rol van retorica binnen de twee belangrijkste rechtsfamilies, de Common Law (de Anglo-Amerikaanse traditie) en de Civil Law (de continentale traditie), waarbij onderwerpen als pleidooi, juryrechtspraak en het rechterlijk vonnis aan bod zullen komen. Tevens zullen experts uit de Nederlandse rechtspraktijk hun ervaringen met de studenten delen en actuele kwesties nader toelichten, waarbij bijvoorbeeld de juridische grenzen van de retorica aan bod zullen komen. De cursus zal worden afgesloten met een pleitsessie in de mootcourtzaal van de rechtenfaculteit (50%) en een paper waarin een moderne of klassieke forensische redevoering wordt geanalyseerd (50%).
Leerdoelen
Kennis en inzicht
De student beschikt over:
basiskennis van het Griekse, Romeinse en moderne Nederlandse en common law systeem van gerechtelijke instanties en de elementaire beginselen van het procesrecht;
kennis van de antieke theorie van de juridische retorica, in het bijzonder Aristoteles en Quintilianus;
inzicht in de retorische tactieken die worden gehanteerd door advocaten resp. rechters (of juryleden) in de Griekse, Romeinse, moderne Nederlandse en common law rechtbanken;
kennis van de juridische (en ethische) grenzen van de retorica in de moderne tijd.
Vaardigheden
De student kan aan het einde van de cursus:
zelfstandig een retorische analyse maken van een forensische redevoering;
de op college behandelde retorische theorie in de praktijk brengen door het opstellen en voordragen van een juridische redevoering.
Rooster
Onderwijsvorm
Hoorcollege (2 uur per week);
Werkcollege (1 uur per week).
Studielast
Totale studielast 5 ec x 28 uur = 140 uur;
Bijwonen college: 21 uur;
Bestuderen van literatuur ter voorbereiding van de colleges: 42 uur;
Maken opdrachten : 25 uur;
Voorbereiden van het eindpeidooi (deeltoets): 18 uur;
Bijeenkomst voor het eindpleidooi (deeltoets): 4 uur;
Schrijven van de paper: 30 uur.
Toetsing
Toetsing
Pleidooi (50%) in de mootcourtzaal van de Faculteit Rechten;
Paper (50%) van 2.000 à 3.000 woorden. De paper betreft een retorische analyse van een moderne of klassieke forensische redevoering, met een historische of contextualiserende inleiding.
Weging
Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde van de deelcijfers voor het pleidooi en de paper.
Herkansing
Deelcijfers mogen onvoldoende zijn, maar het eindcijfer voor de cursus moet voldoende zijn. Indien het eindcijfer voor de cursus een onvoldoende is, dan is er één herkansing mogelijk. In dat geval vervallen alle behaalde deelcijfers. De herkansing bestaat dan uit een schriftelijke toets (100% van het eindcijfer) met twee onderdelen: een schriftelijk pleidooi en een schriftelijke analyse van (een gedeelte van) een forensische speech.
Nabespreking tentamen
Ca. twee weken na de inleverdatum van de paper is er een inzage-moment: datum en locatie zullen via Blackboard bekend worden gemaakt.
Blackboard
Blackboard wordt gebruikt voor:
het beschikbaar stellen van extra studiemateriaal;
het beschikbaar stellen van de op college gebruikte powerpointpresentaties;
het inleveren van de schriftelijke papers via SafeAssign;
overige organisatorische mededelingen met betrekking tot de cursus.
Literatuur
Aristoteles, Retorica. Vertaald, ingeleid en van aantekeningen voorzien door Marc Huys. Groningen 2009, tweede druk (selectie). (collegeplank UB);
Braet, A. Retorische kritiek. Hoe beoordeel je overtuigingskracht?, Amsterdam 2011;
Brochure van de Raad voor de Rechtspraak: Rechtspraak in Nederland (2016):
Pernot, L. Rhetoric in Antiquity. Washington DC: The Catholic University of America Press 2005;
Quintilianus, De opleiding tot redenaar. Vertaald, ingeleid en van aantekeningen voorzien door Piet Gerbrandy. Groningen 2001 (selectie). (collegeplank UB);
Sickinger, J.P. 2007. ‘Rhetoric and the Law.’ A Companion to Greek Rhetoric, ed. I. Worthington, 286–302. Oxford: Oxford University Press. (UB Study Area entrance 5).
Een lijst met aanvullende literatuur wordt op Blackboard bekend gemaakt (de betreffende titels zullen via de Universiteitsbibliotheek beschikbaar zijn).
Aanmelden
Inschrijven via uSis is verplicht.
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Studeren à la carte willen volgen (zonder tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Opmerkingen
Dit keuzevak is onderdeel van de Minor Retorica, maar staat ook open voor keuzevakstudenten.
Contact
Mw. Mr. E.S. (Elsemieke) Daalder Dhr. Dr. C.C. (Casper) de Jonge