Toegangseisen
Bekendheid met taalkundige begrippen uit de fonologie, morfologie en syntaxis, of de bereidheid deze kennis zelf op te doen.
Beschrijving
Dit college biedt een inleiding tot de studie van kindertaalverwerving. Aspecten van de verwerving van fonologie, morfologie en syntaxis worden geïntroduceerd aan de hand van artikelen in combinatie met praktijkstudies. Ook wordt aandacht besteed aan de rol van het taalaanbod, de onderzoeksmethoden, en de relatie tussen taaltheorie en kindertaaldata.
Leerdoelen
Inzicht verwerven in het proces van de eerste taalverwerving.
Inzicht verwerven in de onderzoeksmethoden van dit onderzoeksveld.
Inzicht verwerven in de aard van kindertaaldata.
Vanuit een theoretisch perspectief kindertaalgegevens kunnen interpreteren.
Hypotheses op kunnen stellen over de stappen die in de ontwikkeling gezet zouden kunnen worden.
Een basaal idee kunnen vormen hoe dergelijke hypotheses getoetst zouden kunnen worden.
Rooster
Onderwijsvorm
Hoorcollege
Studielast
bijwonen colleges: 2 uur p.w. x 13 uur = 26 uur
toetsing: 4 uur
bestuderen literatuur: 40 uur
voorbereiding opdrachten (invullen reading-notes): 26 uur
voorbereiding toetsen: 44 uur
Toetsing
Toetsing
Take-home tentamen (midterm)
Schriftelijk tentamen met enkele essayvragen
Weging
Midterm: 30%
Eindtoets: 70%
De eindtoetst moet voldoende zijn (5.5 of hoger).
Herkansing
De eindtoets kan herkanst worden. Wanneer de herkansing in een voldoende resulteert, maar het gewogen gemiddelde resulteert in een onvoldoende, dan telt alleen het cijfer voor de eindtoets als eindcijfer.
nabespreking tentamen
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Blackboard
Blackboard wordt gebruikt voor:
mededelingen
de cursushandleiding
het ter beschikking stellen van de collegestof
het indienen van opdrachten via Turnitin
Literatuur
Artikelen, waaronder:
Vouloumanos, A., & Werker, J. F. (2007). Listening to language at birth: Evidence for a bias for speech in neonates. Developmental Science, 10, 159-171.
Maye, J., Werker, J. F., & Gerken, L. (2002). Infant sensitivity to distributional information can affect phonetic discrimination. Cognition, 82(3), B101-B111.
Saffran, J., Aslin, R., Newport, E. (1996). Satistical learning by 8-month-old infants. Science, 274.
Marcus, Vijayan, Bhandi-Rao & Vishton (1999). Rule learning in 7-months-old infants. Science 283.
Vihman, M. (1996). Infant Vocal Production. In: Vihman, M. Phonological Development. Cambridge MA: Blackwell, 98-120.
Stager, C. L., & Werker, J. F. (1997). Infants listen for more phonetic detail in speech perception than in word-learning tasks. Nature, 388, 381-382.
Swingley, D., & Aslin, R. (2002). Lexical neighborhoods and the word-form representations of 14-month-olds. Psychological Science, 13, 480-484
Valian, V. and Casey, L. (2003). Young children's acquisition of wh-questions: the role of structured input. Journal of Child Language, 30, 117-143.
Fernald, A., Perfors, A., & Marchman, V. (2006). Picking up speed in understanding: speech processing efficiency and vocabulary growth across the 2nd year. Developmental Psychology, 42, 98-116.
Valian, V. and Casey, L. (2003). Young children's acquisition of wh-questions: the role of structured input. Journal of Child Language, 30, 117-143.
Aanmelden
Inschrijven via uSis is verplicht.
Algemene informatie over uSis vind je op deze website
Contact
Voor inhoudelijke vragen kun je contact opnemen met de docent: Prof. dr. C.C. Levelt
Onderwijsadministratie van Wijkplaats
E-mailadres Onderwijsadministratie van Wijkplaats: osz-oa-wijkplaats@hum.leidenuniv.nl
Studiecoördinator: Else van Dijk