Toegangseisen
Beschrijving
Hoorcolleges, tekstlectuur en discussie met betrekking tot een nog bekend te maken onderwerp. Hierbij wordt in het bijzonder aandacht besteed aan bronnen, methoden en de verschillende discussies die de wetenschap over dit onderwerp voert.
De colleges bestaan uit een combinatie van een hoorcollege en een groepsdiscussie. In hoorcolleges reiken de docenten een kader aan. Deze worden afgewisseld met discussiebijeenkomsten over een aantal wetenschappelijke artikels en/of primaire bronnen. Actieve participatie van alle studenten aan de discussie is vereist.
In het kader van het seminar werken de studenten aan een paper (2.000 woorden). De paper biedt een evaluatie van één van de stellingen verbonden aan de discussiebijeenkomsten. De stof van hoorcolleges, discussies, en de opgegeven literatuur of bronnenmateriaal worden (voor zover relevant) besproken en gewogen. Een voorlopige, mondelinge presentatie van het paper vindt plaats an het einde van de onderwijsperiode.
Leerdoelen
Mondelinge presentatievaardigheden
- onderzoeksresultaten helder en beargumenteerd uiteenzetten
a. in de vorm van een heldere en goed opgebouwde mondelinge presentatie
b. met gebruikmaking van moderne presentatietechnieken
c. dat gericht is op een specifieke doelgroep
2.actief deelnemen aan een vakinhoudelijke discussie
3.een discussie modereren
Samenwerkingsvaardigheden
- sociaal-communicatief optreden in samenwerkingssituaties
- constructieve kritiek geven en ontvangen en gegronde kritiek verwerken tot een herziening van het eigen standpunt
- zich houden aan overeengekomen planningen en prioriteringen
Elementaire onderzoeksvaardigheden, waaronder heuristische vaardigheden
- vakwetenschappelijke discussies en literatuur analyseren en beoordelen
- op basis daarvan een beargumenteerde conclusie formuleren
- ook buiten het eigen vakgebied gebruik maken van verworven onderzoeksvaardigheden
Schriftelijke presentatievaardigheden
- onderzoeksresultaten helder en beargumenteerd uiteenzetten a. in de vorm van een heldere en goed opgebouwde schriftelijke presentatie b. overeenkomend met de criteria die het vakgebied daaraan stelt c. met gebruikmaking van relevante illustratie- of multimediale technieken
Rooster
Onderwijsvorm
Werkcollege met verplichte aanwezigheid.
Studielast
De studielast van dit college bedraagt 140 uur:
Contacturen: 26 uur
Voorbereiding discussies: 60 uur (10×6)
Presentatie: 10 uur
Werkstuk: 44 uur
Toetsing
Het eindcijfer wordt als volgt berekend:
30% presentatie (tijdens het afsluitende symposium)
70% werkstuk
Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers.
Herkansing
Alleen het werkstuk kan worden herkanst.
nabespreking tentamen
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuur
Studiemateriaal door de docenten ter beschikking gesteld.
Aanmelden
Blackboard
Contact
Dhr. J. C. Russell MA Dhr. Dr. J. Valk
Opmerkingen
- Deze cursus is een ingangseis voor de cursus Seminar Oude Nabije Oosten Studies 3. Dat betekent dat aan het onderwijs en tentamen van Seminar oude Nabije Oosten Studies 3 pas kan worden deelgenomen indien de tentamens van Seminar Oude Nabije Oosten Studies 2 met goed gevolg zijn afgelegd.