Beschrijving
Bij dit vak leren studenten hoe onderzoeksvragen gevonden kunnen worden, hoe ze onderzoek kunnen doen, en hoe de resultaten hiervan gepresenteerd worden.
Bij de colleges worden onderwerpen zoals het opzetten van een onderzoek, plagiaat, en presenteren in woord en geschrift, behandeld.
Studenten krijgen in groepjes een artikel (paper). Er wordt aan het begin van het semester gekozen uit een grote lijst. Er moet vervolgens een samenvatting van twee pagina's gemaakt worden, in een voorgeschreven formaat; deze wordt net zo vaak verbeterd tot de docenten het voldoende vinden (1). Gebaseerd op dit artikel wordt een onderzoeksvoorstel geschreven (2). Vervolgens gaan studenten de onderzoeksvoorstellen van andere studenten evalueren (peer-review) (3). Tijdens het semester moeten studenten tenminste een wetenschappelijke onlne presentatie volgen en een inzicht uit deze presentatie formuleren (4). Aan het eind van het semester zullen de studenten hun voorstel in een online presentatie kort uitleggen (5).
Toetsing
Als het gemiddeld cijfer over de vijf bovende genoemde punten voldoende is, heeft de student het vak gehaald.
Leerdoelen
Begrijpen hoe u onderzoek moet gedaan worden en hoe de resultaten worden gepresenteerd.
Kennis van het opzetten van een onderzoek en presentative.
Kennis van plagiaat.
Literatuur
This may change when additional information has to be provided on-line and it not accessible anymore because of lack of real contact moments.
Rooster
Het meest recente rooster is te vinden op de Studenten-website:
Aanmelden
Aanmelden via Usis: Selfservice > Studentencentrum > Inschrijven
Activiteitencodes te vinden via de studentenwebsite onder de tab 'Wiskunde en Natuurwetenschappen'.
Contact
Mitra Baratchi, m.baratchi@liacs.leidenuniv.nl, SkypeID: mitra.baratchi
Henning Basod, h.basold@liacs.leidenuniv.nl, SkypeID: h.basold