Beschrijving
Deze cursus is bedoeld als een eerste kennismaking met het kwalitatieve onderzoek en biedt studenten handvatten om kwalitatief onderzoek in een schoolcontext uit te voeren. Studenten maken kennis met de belangrijke methoden van dataverzameling; kwalitatieve interviews, focusgroepen en participerende observatie. Hierbij wordt besproken voor welke (pedagogische) vraagstukken (in de schoolcontext) deze met name geschikt zijn. Bovendien wordt behandeld wanneer kwalitatief onderzoek voorkeur heeft, wanneer kwantitatief onderzoek en wanneer beide elkaar kunnen aanvullen. Tevens komen de analysetechnieken aan bod waarmee kwalitatieve data verwerkt kunnen worden. Tot slot worden ethische vraagstukken die tijdens een kwalitatief pedagogisch onderzoek naar voren kunnen komen behandeld.
Leerdoelen
Van de studenten wordt verwacht dat zij na afloop van Praktijk van Kwalitatief Onderzoek op het juiste moment en op de juiste wijze kwalitatief pedagogisch onderzoek kunnen inzetten. Ze hebben inzicht in het verloop van het kwalitatieve onderzoeksproces, kunnen diverse kwalitatieve onderzoeksmethoden inzetten in de schoolsetting en zijn zich bewust van, en kunnen omgaan met ethische vraagstukken.
Rooster
Onderwijsvorm
Interactieve hoorcolleges.
Toetsing
Eindpresentatie.
Blackboard
Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van Blackboard.
Literatuur
Bryman, A. (2015). Social Research Methods (5th edition). Oxford: Oxford University Press.
Eventuele ondersteunende literatuur wordt t.z.t. op Blackboard bekend gemaakt.
Aanmelden
Onderwijs
Het is verplicht om je voor de hoorcolleges in te schrijven via uSis. Zonder geldige inschrijving in uSis kun je niet deelnemen aan onderwijs.
Tentamens
NB In dit vak hoef je je niet in te schrijven voor een tentamen, omdat het wordt afgesloten met een eindpresentatie.
Lees zorgvuldig alle informatie over de procedures en deadlines voor het inschrijven voor vakken en tentamens
Contact
Coördinator van het vak is dr. Anja van der Voort