Toelatingseisen
Minstens twee jaar bachelor Duits danwel goede beheersing van de Duitse taal.
Beschrijving
Die Literaturkritik entwickelte sich im deutschen Sprachraum seit ungefähr der Mitte des 17. Jahrhunderts zur wichtigsten Form der Diskussion der neuerschienen Literatur. Schnell fanden Zeitschriften wie das Schlegels Athenaeum oder die Allgemeine Literatur-Zeitung einen großen Anklang bei einem Publikum, das sich über die jüngsten Neuerscheinungen informieren wollte. Heute hat sich die Literaturkritik mit ihren Rezensionen, Interviews und Verrissen zu der bekanntesten Form des Kulturjournalismus entwickelt.
In dem Seminar spüren wir theoretisch und praktisch der Entwicklung dieses Genres im 19. und 21. Jahrhundert nach. Gemeinsam analysieren wir dazu Rezensionen aus den wichtigsten deutschsprachigen Zeitungen und Zeitschriften und fragen uns, wie und nach welchen Maßstäben und Kriterien ‘gute’ Literatur im Laufe der letzten 250 Jahren beurteilt wurde. Wir fragen uns, mit welchen stilistischen Mitteln Literaturkritiker arbeiten und wie Autorinnen und Autoren auf Rezensionen reagieren.
Im Laufe des Seminars werden die Studierende drei Rezensionen, eine Einzelrezension, eine Sammelrezension und einen Verriss, selbst verfassen. Die Rezensionen sollen sich mit aktueller Literatur beschäftigen, die nach 2016 erschienen ist.
Zur Anschaffung wird empfohlen: Thomas Anz (Hrsg.), Literaturkritik. Geschichte, Theorie, Praxis (Müchen: C.H. Beck, 2007)
Leerdoelen
Studenten
Zijn in staat om de meest belangrijke vormen van literatuurkritisch schrijven te herkennen en te onderscheiden
verkrijgen inzicht in en begrip van de historische ontwikkeling van het genre literatuurkritiek
begrijpen hoe het perspectief op goede en slechte literatuur verandert in de loop van de tijd
zijn in staat om zelfstandig eigen onderzoeksvragen te formuleren naar aanleiding van het onderwerp van de cursus
zijn in staat om de verworven kennis en inzichten voor wetenschappelijk publiek mondeling en schriftelijk in het Duits weer te geven
Rooster
Zie het rooster van de opleiding Duitse taal en cultuur (https://www.leidenuniv.nl/letteren/roosters/rooster2019/fgw/lec/dui-ba3-S1.html)
Onderwijsvorm
Werkcollege
Zelfstandige literatuurstudie
Studielast
Dit college kan voor 10 of voor 5 ec gevolgd worden.
Voor 10 EC:Bijwonen college: 26 uur
Voor-/nabereiden college en bestuderen literatuur: 52 uur
Drie recensies van 600-800 woorden: 15 uur
Voorbereiding mondelinge presentatie: 20 uur
Korte schriftelijke uitwerking presentatie (1000 woorden): 27 uur
Werkstuk (4500 woorden): 140 uur
Voor 5 EC:
Bijwonen college: 26 uur
Voor-/nabereiden college en bestuderen literatuur: 52 uur
Drie recensies van 600-800 woorden: 15 uur
Voorbereiding mondelinge presentatie: 20 uur
Korte schriftelijke uitwerking presentatie (1000 woorden): 27 uur
Toetsing en Weging
Voor 10 EC:
Mondelinge presentatie en het leiden van een discussie (10%)
Drie recensies van 600-800 woorden (15%)
Korte schriftelijke uitwerking van de presentatie (25%)
Werkstuk (4500 woorden) (50%)
Het werkstuk dient met een voldoende - tenminste een 5,5 - te worden afgesloten.
Herkansing
Het werkstuk kan worden herkanst.
Voor 5 EC:
Mondelinge presentatie en het leiden van een discussie (20%)
Drie recensies van 600-800 woorden (30%)
Korte schriftelijke uitwerking van de presentatie (50%)
De korte schriftelijke uitwerking van de presentatie dient met een voldoende - tenminste een 5,5 - te worden afgesloten.
Herkansing
De korte schriftelijke uitwerking van de presentatie kan worden herkanst.
Blackboard
In Blackboard werden die Lektüreliste (der Primärliteratur) sowie sonstige Seminarunterlagen zur Verfügung gestellt.
Literatuur
Wordt tijdens het college ter beschikking gesteld.