Toegangseisen
Alleen toegankelijk voor studenten van de Lerarenopleiding die Vakdidactiek 1 en Praktijk 1 hebben afgerond.
Leerdoelen
Je kunt een onderwerp uit de eigen onderwijspraktijk vertalen naar hanteerbare en onderzoekbare vraagstellingen voor ontwerponderzoek
Je kunt een geschikt onderzoeksontwerp en geschikte methoden van dataverzameling en data–analyse selecteren voor het beantwoorden van de onderzoeksvragen
Je kunt op basis van een goedgekeurd onderzoeksplan evaluaties uitvoeren en deze op academisch niveau beschrijven rond zelf ontworpen lessen en/of lesmateriaal
Beschrijving
Ten behoeve van de vakdidactische verdieping kiezen studenten een thema uit de didactiek van het eigen schoolvak waarin zij zich nader specialiseren. Elke student heeft al onderzoekservaring vanwege het doctoraal-of masteronderzoek, maar deze heeft veelal geen betrekking op de didactiek van het eigen schoolvak in de context van het voortgezet onderwijs. De student voert een praktijkgericht onderzoek uit rond de didactiek van het schoolvak, toegespitst op een thema uit vakdidactiek 2. De vakdidactische verdieping wordt op basis van een goedgekeurd plan uitgevoerd. De student wordt begeleid door de (eigen) vakdidacticus en een onderzoeker. *
'* WTP-studenten volgen dit vak binnen het WTP-programma en onder begeleiding van WTP-docenten (zie voor meer informatie de WTP-Studiegids: Specialization).
Werkvorm
Werkcolleges, zelfstudie en dataverzameling in de praktijk.
Toetsing
Vakdidactische these (verslag van de vakdidactische verdieping van maximaal 5000 woorden, exclusief referenties en bijlagen). Hierbij wordt de rubric vakdidactisch onderzoeker gebruikt.
Voor de tentamendata zie het overzicht Data beoordelingsmomenten en inleverdata producten.
Studielast
7 EC (7 x 28 uur = 196 uur)
bijwonen en voorbereiden werkcolleges: 26 uur
bestuderen literatuur, praktijkverkenning, ontwerp lesmaterialen en plan van aanpak: 80 uur
uitvoeren evaluaties rond eigen lessen; verzamelen en analyseren van gegevens: 50 uur
rapportage (concept vakdidactische these en eindversie compleet met bijlagen): 40 uur
Onderzoek binnen curriculumonderdeel
In dit curriculumonderdeel wordt voortgebouwd op de bij vakdidactiek 1 en 2 besproken vakdidactische inzichten en bijbehorende wetenschappelijk artikelen. In de verschillende fasen van ontwerponderzoek komt onderzoek als volgt aan bod:
fase 1: exploratie van theoretische achtergronden in bestaande vakdidactische literatuur
fase 2: formuleren van ontwerpcriteria naar aanleiding van literatuur
fase 3: (formatieve) evaluaties m.b.v. onderzoeksinstrumenten als vragenlijsten, hardop denk protocollen, interviews, learner reports en inhoudsanalysen van leerlingwerk.
Fase 4: Kritische terugkoppeling van eigen onderzoeksuitkomsten en -opzet naar literatuur.
Literatuur (aanbevolen)
Oost, H., & Markenhof, A. (2014). Een onderzoek voorbereiden. Amerfoort: Thieme Meulenhoff ISBN 9789006978131. Een eerdere versie volstaat ook.
Plomp, T. (2009). Educational design research: An introduction. In T. Plomp & N. Nieveen (Eds.), An introduction to educational design research. Enschede: The Netherlands: Netherlands Institute for Curriculum Development. (te downloaden: http://www.slo.nl/downloads/2009/Introduction_20to_20education_20design_20research.pdf ).
Berg, E. van den, Kouwenhoven, K. (2008). Ontwerponderzoek in vogelvlucht. Velon: tijdschrift voor lerarenopleiders, 29(4), 20-26. (te downloaden: http://www.lerarenopleider.nl/velon/ledensite/files/2008/12/29_4_3BergKouwenhoven.pdf)
Digitale leeromgeving
Blackboard