Studiegids

nl en

Eerste jaar

Vak EC Semester 1 Semester 2

Eerste semester (in totaal 30 EC)

Modern Japans 1a 15
History of Japan to 1868 5
Japan in the 21st Century 5
Core Curriculum: Area Studies 5
Mentoraat BA1 Japanstudies 0

Tweede semester (in totaal 30 EC)

Modern Japans 1b 15
Arts and Material Culture of Japan 5
Introduction to Modern Japanese History 5
Contemporary Japanese Politics and International Relations 5

Tweede jaar

Vak EC Semester 1 Semester 2

Eerste semester (in totaal 30 EC)

Verplichte vakken (20 EC):

Teksten IIa 5
Actieve Taalbeheersing IIa: Productie 5
Kerncurriculum: wetenschapsfilosofie 5
Gedeeld onderwijs: keuzevak bij Koreastudies, Chinastudies of South and Southeast Asia Studies 5

Keuzevakken (10 EC): kies één keuzevak van 10 EC

SOSCI Seminar Everyday Japan 10
HUM Seminar Film, manga, literatuur 10
HUM Seminar Inleiding tot Japanse taalkunde 10
HUM Seminar Japan's Asian Empire, Images and Realities 10

Overgangsregeling: studenten die nog maar 5 EC aan BA2 seminars missen, kunnen onderstaand vak kiezen:

Oost-Azië: regionale politiek en connectiviteit 5

Tweede semester (in totaal 30 EC)

Verplichte taalvakken in blok 3 (5 EC):

Actieve Taalbeheersing IIb: Teksten 3
Actieve Taalbeheersing IIb: Productie 2

Keuzevakken:

Kies in blok 3 één van de hieronder vermelde lectures of seminars (5 EC):

SOSCI Lecture Japanese Food 5
HUM Sem Klassiek Japans 1 5

Kies daarnaast één van de hieronder vermelde seminars:

SOSCI Seminar Japanese Politics and International Relations 5
HUM Seminar Body, Health and Disease in Early Modern Japan 5
HUM Seminar Media, Memory, and Museums: Japan and Asia’s ‘History Wars’ 5
HUM Seminar Literatuur en film in Japan 5

Tot slot volg je een programma in Leiden OF Japan (15 EC)

Programma in Leiden (in blok 3 én 4; 15 EC):

Actieve Taalbeheersing IIc: Teksten 5
Actieve Taalbeheersing IIc: Productie 5
Gedeeld onderwijs: keuzevak bij Koreastudies, Chinastudies of South and Southeast Asia Studies 5

Programma in Japan (alleen in blok 4; 15 EC):

Studieverblijf Japan 15

Derde jaar

Vak EC Semester 1 Semester 2

Eerste semester (in totaal 30 EC)

Kies één van de volgende twee vakken (5 EC):

Klassiek Japans 2 5
Practising Japanese Studies 5

Kies daarnaast één BA3 seminar (10 EC)

Oost-Aziatische taalkunde 10
HUM Seminar Literature and Visual Media 10
SOSCI Seminar Ethnography and Anthropology 10
SOSCI Seminar Politics, Political Economy and International Relations of Japan 10

Schrijf je tot slot in voor een minor of één van de andere mogelijkheden om je keuzeruimte van 15 EC in semester 1 in te vullen:

Bachelor keuzeruimte 15

Tweede semester (in totaal 30 EC)

Kies een afstudeerproject:

BA Eindwerkstuk en Afstudeer Seminar (15 EC) in combinatie met de rest van de keuzeruimte (15 EC)

BA-eindwerkstuk 10
Afstudeerseminar Japanstudies 5
Bachelor keuzeruimte 15

BA Journal Project en Afstudeer Seminar (15 EC) in combinatie met de rest van de keuzeruimte (15 EC)

BA Journal Project 10
Afstudeerseminar Japanstudies 5
Bachelor keuzeruimte 15

BA Conference Project en Afstudeer Seminar (15 EC) in combinatie met de rest van de keuzeruimte (15 EC)

BA Conference Project 10
Afstudeerseminar Japanstudies 5
Bachelor keuzeruimte 15

External Research Project (30EC)

BA External Research Project 25
Business Japanese 2 5

BA3 Keuzeruimte

Toegangseisen

Het eerste studiejaar (60 EC) moet zijn behaald.

Beschrijving

Naast de verplichte vakken binnen het bachelor programma heeft de student een keuzeruimte met een totale studielast van 30 EC.

Deze keuzeruimte kan op verschillende manieren ingevuld worden mits voldaan wordt aan de facultaire en universitaire eisen en normen in artikel 3.2 van de Onderwijs- en examenregeling.

Minor

Een minor is een vastgesteld en vooraf goedgekeurd programma. Het aanbod is afkomstig van alle faculteiten van de universiteit. De minoren die de Faculteit der Geesteswetenschappen aanbiedt, zijn vaak multidisciplinair van aard. Hierdoor worden bepaalde, soms maatschappelijke thema's vanuit verschillende wetenschappelijke invalshoeken benaderd.

Op de minorensite vind je meer informatie over de minoren.

Buitenlandsstudieverblijf

Een buitenlandsstudieverblijf is een goede ervaring voor elke student en een mooie aanvulling op het curriculum van je hoofdvak. Ook draagt een buitenlands studieverblijf bij aan je voorbereiding op de arbeidsmarkt. Voor meer informatie over uitwisselingsprogramma's met een buitenlandse universiteit en over beurzen: neem contact op met het Humanities International Office of met je studiecoördinator.

Let wel op dat waarschijnlijk slechts een deel van een buitenlandverblijf mee kan tellen naar de 30 EC die nodig is binnen de keuzeruimte. Van deze 30 EC kan maximaal 15 EC aan taalonderwijs meegeteld worden. De inhoudelijke vakken die een student kan volgen in Japan zijn daarbij niet altijd van een dusdanig niveau dat ze voor EC binnen de keuzeruimte toegekend kunnen worden. Het is dan ook van belang dat studenten zo vroeg mogelijk hun plan aan de Examencommissie voorleggen, zodat deze beoordeeld kan worden en studenten hier duidelijkheid over kunnen krijgen.

Stage

Als invulling van je vrije keuzeruimte is het mogelijk een stage te lopen. Onder begeleiding van een docent van de Faculteit en een medewerker van de organisatie ga je aan de slag bij een bedrijf of organisatie. De werkzaamheden tijdens een stage liggen vaak in het verlengde van wat je bij je opleiding geleerd hebt. Wanneer je ervoor kiest stage te lopen, kan de Career Service je helpen met het vinden van stageplaatsen bij een groot aantal bedrijven en instellingen.

Individueel keuzepakket

Als je zelf uit het onderwijsaanbod van de Universiteit Leiden of andere instelling voor hoger onderwijs een vakkenpakket samenstelt, geldt de voorwaarde dat de vakken van voldoende niveau zijn (ga uit van minstens 10 EC niveau 300 en 10 EC niveau 200). Een individueel keuzepakket moet ter goedkeuring voorgelegd worden aan de examencommissie middels de daarvoor bestemde aanvraagprocedure.

Afgeronde hbo-opleiding

Voor studenten met een afgeronde hbo-opleiding is bestaat de mogelijkheid om onderdelen van die opleiding in de keuzeruimte onder te brengen. Ook hiervoor geldt dat je een verzoek daartoe moet indienen bij de examencommissie van je opleiding middels de daarvoor bestemde aanvraagprocedure.

Opmerkingen

De student wordt aangeraden in een vroeg stadium contact op te nemen met de studieadviseur en de keuze voor te leggen om dan vervolgens melding te maken van en goedkeuring te vragen voor de gekozen invulling van de vrije keuzeruimte bij de examencommissie middels de daarvoor bestemde aanvraagprocedure. De keuze van de studieonderdelen ter invulling van de keuzeruimte behoeft de goedkeuring van de examencommissie.

Meer informatie

  1. Doel van de opleiding
  2. Het programma
  3. BA-eindwerkstuk en afstudeereisen
  4. Aansluitende opleidingen

Doel van de opleiding

Een Bachelor Japanstudies beschikt over:

  • Taalvaardigheid: Een Bachelor is in staat om modern geschreven en gesproken Japans te begrijpen, te lezen en te vertalen, en een conversatie te voeren in het Japans; hij beschikt voorts over een gedegen inzicht in de grammatica en de geschiedenis van het Japans;

  • Regiokennis: De bachelor heeft weet van belangrijke historische, cultureel-maatschappelijke en politieke ontwikkelingen. Deze regiokennis zal (1) de taalverwerving verrijken en contextualiseren, (2) een brede algemene kennis van Japan bieden, en (3) de basis bieden voor verdere studie op het masterniveau (en hoger);

  • Algemene academische vaardigheden: het kunnen vinden, ordenen en kritisch bespreken van informatie en

  • Disciplinair bewustzijn: bekendheid met de benaderingen (probleemstellingen, theorieën, methoden, analytisch taalgebruik) van ten minste drie disciplines die binnen het hoofdvakprogramma worden aangeboden.

Het programma

Japanstudies is een brede studie, die aan de ene kant gestoeld is op een generalistische kennis van Japan en beheersing van de Japanse taal en aan de andere kant op de beheersing van specifieke disciplines van toepassing op de studie van Japan. Het bachelorprogramma houdt vast aan het principe dat zowel het generalistische aspect als het disciplinaire aspect aan bod moet komen. Het bachelorcurriculum biedt de student derhalve een combinatie van een brede, regionaal-cultureel georiënteerde benadering en de mogelijkheid zich te specialiseren in een van de gebieden die binnen het hoofdvakprogramma worden aangeboden. Praktisch betekent dit dat het propedeuseprogramma (het programma voor het eerste jaar) alsmede een deel van het tweede jaar voor elke student precies hetzelfde is, maar dat al in het tweede jaar de student de mogelijkheid geboden krijgt om zich te specialiseren. Specialisaties waarvoor de student in het tweede jaar kiest worden deels verder uitgebouwd in het derde jaar en monden uit in een eindwerkstuk. Het bachelorprogramma zal dus een basis bieden die elke student nodig heeft om in of met betrekking tot Japan te kunnen functioneren, ook in de toekomstige werkomgeving.

Eerste Jaar: Propedeuse

In het eerste jaar zal de helft van de tijd besteed worden aan taalonderwijs om een basis te vormen in het Japans en uiteindelijk Japanse bronnen te gebruiken voor de inhoudelijke onderzoeksvakken. Daarnaast zullen studenten bekend raken met de premoderne en moderne geschiedenis van Japan en zich verdiepen in sociologische vraagstukken, de kunst en cultuur van het land. Ook volgen studenten hoorcolleges en werkgroepen om Academische Vaardigheden op te doen.

Bindend studieadvies (BSA)

Het BSA-systeem stelt eisen aan de studieprestaties van de eerstejaarsstudent en biedt tegelijkertijd extra begeleiding via het mentoraat en studievoortgangsgesprekken met de studieadviseur. Het doel van dit systeem is om zo goed mogelijk te bepalen of de student geschikt is voor de gekozen studie en of de studie bij de student past.

Om een positief advies te krijgen moet een student in het eerste jaar minimaal 45 EC van zijn propedeuseprogramma behalen. De opleiding stelt als aanvullende eis dat Japan in the 21st Century in ieder geval in het eerste jaar wordt afgerond. Voor meer informatie kun je terecht op de pagina over studievoortgang en het Bindend Studieadvies.

Vanzelfsprekend wordt rekening gehouden met persoonlijke omstandigheden, zoals ziekte of ernstige familieomstandigheden. In dit verband is het van belang dat studenten persoonlijke problemen die van invloed zijn op de studievoortgang tijdig melden bij de studieadviseur. De opleiding houdt van iedere student een dossier bij met informatie die relevant is voor het BSA. De student heeft het recht dit dossier (bij de studieadviseur) in te zien en zelf informatie aan het dossier toe te voegen.

Tweede en derde jaar

Clusters

In het tweede jaar wordt het taalonderwijs op dezelfde manier voortgezet voor alle studenten. Daarnaast kiezen studenten vier seminarvakken, verbonden aan een van de twee specialisatiegebieden ‘clusters’ binnen de opleiding: Humanities (HUM) en Social Sciences (SOSCI).

De student kan zich zo richten op een specialisatie, maar ook nog een of twee vakken ‘uitproberen’. Er zijn hoorcolleges (‘lectures’) en als werkgroep opgezette werkgroepen (‘seminars’). Iedere student dient in totaal 4 BA2 inhoudelijke vakken, waarvan minimaal 1 en maximaal 2 BA2 hoorcolleges, en minimaal 2 en maximaal 3 werkcolleges te volgen (waarvan 1 een seminar met Japan-project in semester 2). Bij het behalen van minimaal 2 BA2 seminars en alle BA2 Taalonderwijs, kan de student het BA3 programma vervolgen, na plaatsing via het Cluster Application Form, in te leveren voor 1 juni. Het eerste semester bestaat uit een BA3 Cluster seminar (10 EC, zowel Japanse als Engelse materialen). In het tweede semester wordt dit vervolgd door een Afstudeerseminar (5 EC), waarin ook aan Japanse Taalverwerving verder wordt gewerkt, en het Afstudeerseminar, dat uiteindelijk resulteert in een BA-eindwerkstuk (10 EC).

Buitenlandverblijf

In het tweede semester van het tweede jaar is er de mogelijkheid voor een aantal studenten om voor drie (en eventueel vijf) maanden naar Japan te gaan. Om hiervoor in aanmerking te komen dienen studenten in ieder geval hun PROPEDEUSE behaald te hebben en van het BA2 programma tenminste BA2 Conversatie & Luistervaardigheid IIa, BA2 Kanji IIa en BA2 Teksten IIa succesvol af te ronden, en voldoende aanwezig te zijn geweest voor Teksten IIb vóór vertrek naar Japan. Wegens beperkte capaciteit zullen niet alle studenten naar Japan kunnen gaan. Studenten die in Nederland blijven volgen het reguliere programma in Leiden, waarvan 10 EC taalonderwijs en 5 EC Gedeeld Onderwijs.

Gedeeld onderwijs

In het tweede jaar volgen studenten minimaal één (studenten die in het tweede semester naar Japan gaan) en maximaal twee (studenten die in Nederland blijven) cursussen ‘gedeeld onderwijs.’ Om aan het onderdeel gedeeld onderwijs te voldoen dient de student een keuze te maken uit inhoudelijke BA-cursussen (één respectievelijk twee maal 5 EC) op niveau 100, 200 of 300 die gegeven worden bij de aan de studie Japans gerelateerde opleidingen van Koreastudies, Chinastudies en South and Southeast Asian Studies. Dit onderdeel is bedoeld om de kennis van de (Oost-)Aziatische regio te vergroten. Alleen inhoudelijke cursussen, en dus geen taalcursussen, kunnen meegeteld worden in dit onderdeel.

Keuzeruimte

In het derde jaar van de bacheloropleiding is er een keuzeruimte van 30 EC (15 EC per semester). Dit kun je invullen met een vastgesteld keuzepakket, oftewel een minor, maar het is ook mogelijk om met toestemming van de Examencommissie voor één van de volgende opties te gaan:

  • Individueel samengesteld keuzepakket.

  • Een uitwisselingsprogramma in het buitenland.

  • Een stage.

  • Het inzetten van een al afgeronde hbo-opleiding.

Voor meer informatie over de mogelijkheden voor invulling van deze keuzeruimte kun je terecht op de keuzeruimtepagina.

BA-eindwerkstuk en afstudeereisen

Om af te kunnen studeren moeten studenten het programma van 180 EC hebben behaald, voldoen aan de eisen van de keuzeruimte en, als onderdeel van het programma, hun BA-eindwerkstuk (of één van de andere afstudeerprojecten) voldoende hebben afgerond.

In het werkstuk zet de student uiteen wat de relevante vakliteratuur over dit onderwerp beweert. Vervolgens dient de student, op basis van de geraadpleegde bronnen, nieuwe inzichten toe te voegen aan hetgeen in de vakliteratuur wordt gesteld, respectievelijk een van de bestaande door student omschreven opvattingen op een nieuwe manier te onderbouwen of te weerleggen. De student maakt daartoe ook gebruik van Japanstalige bronnen; de geraadpleegde vakliteratuur mag, maar hoeft niet, in andere talen dan het Japans te zijn gesteld. Als aan alle verplichte onderdelen van het studieprogramma is voldaan, kan de student afstuderen.

Aansluitende masteropleidingen

Een afgeronde bacheloropleiding Japanstudies geeft rechtstreeks toegang tot verschillende éénjarige tracks van de doorstroom-masteropleiding Asian Studies. Studenten kunnen, op basis van hun resultaten ook toegang krijgen tot de tweejarige onderzoeksmaster Asian Studies en de tweejarige masteropleiding Japanese Studies. Voor meer informatie over de verschillende masteropleidingen en de aanmeldingsprocedure, zie mastersinleiden.nl.

Heb je tips nodig bij het kiezen van een master, kijk dan even op volgende pagina.

Arbeidsmarktvoorbereiding

Arbeidsmarktvoorbereiding bij de opleiding Japanstudies

De Universiteit Leiden heeft als doel om jou, naast het bieden van een gedegen universitaire opleiding, zo goed mogelijk voor te bereiden op de arbeidsmarkt en daarmee bij te dragen aan de ontwikkeling van jouw ‘employability’, je inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Hierdoor wordt het makkelijker om de overstap naar de arbeidsmarkt te maken, inzetbaar te blijven in een dynamische arbeidsmarkt, in een (loop)baan die past bij je eigen persoonlijke waarden, voorkeuren en ontwikkeling.

'Employability' bestaat uit de volgende aspecten, die je onder andere ontwikkelt binnen je opleiding:

1. Vakspecifieke kennis en vaardigheden
Kennis en vaardigheden specifiek voor jouw opleiding.

2. Vakoverstijgende vaardigheden
Dit zijn vaardigheden die relevant zijn voor elke student, die je in allerlei functie kunt gebruiken ongeacht studie, denk aan o.a.: onderzoeken, analyseren, projectmatig werken, oplossingen genereren, samenwerken, digitale vaardigheid, mondeling communiceren, schriftelijk communiceren, presenteren, maatschappelijk bewustzijn, zelfstandig leren, veerkracht.

3. Zelfreflectie
Het betreft hier zelfreflectie in het kader van je (studie)loopbaan, o.a. reflecteren op de keuzes die je als student tijdens je studie maakt, wat kan je met je kennis en vaardigheden op de arbeidsmarkt? Daarnaast gaat het om reflecteren op je eigen profiel en je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Wie ben je, wat kan je goed, wat vind je interessant, wat past er bij je, wat vind je belangrijk, wat wil je gaan doen?

4. Praktijkervaring
Opdoen van praktijkervaring o.a. door middel van stages, projecten, (maatschappelijke) praktijkgerichte of praktijk gebaseerde opdrachten, die zijn geïntegreerd in een (keuze-)vak, minor of afstudeeropdracht.

5. Oriëntatie op de arbeidsmarkt
Zicht krijgen op de arbeidsmarkt, op werkvelden, functies en loopbaanpaden, door o.a. gastsprekers en alumni-ervaringen uit het werkveld, career events binnen de opleiding, gebruik van alumni mentornetwerk, interviewen mensen uit het veld, meelopen/ bedrijfsbezoeken in het kader van een bepaald vak.

Employability / arbeidsmarktprogramma in het curriculum

In de opleiding Japanstudies vind je deze employability elementen ook terug. Voorbeelden van vakken waarin hier aandacht aan wordt besteed zijn:

Japan in the 21st Century:
BA2 seminars:
Practising Japanese Studies:

Activiteiten arbeidsmarktvoorbereiding naast / buiten het curriculum

Er vinden elk jaar verschillende activiteiten plaats, binnen, naast en buiten je opleiding, die bijdragen aan je voorbereiding op de arbeidsmarkt, met name waar het gaat om oriëntatie op het werkveld/de arbeidsmarkt, (loopbaan)vaardigheden en zelfreflectie. Dit kunnen voorlichtingsbijeenkomsten zijn rond keuzemomenten binnen je opleiding, maar ook career workshops en events georganiseerd door je eigen opleiding, de Humanities Career Service of je studievereniging.

Denk aan:

Humanities Career Service, LU Career Zone en career workshopskalender

Humanities Career Service

De Humanities Career Service biedt advies over stage, studie(her)oriëntatie en masterkeuze, oriëntatie op de arbeidsmarkt, loopbaanadvies en solliciteren.

Leiden University Career Zone
De Leiden University Career Zone is dé website voor studenten en alumni van de Universiteit Leiden ter ondersteuning van de (studie)loopbaan. Je vindt er advies, informatie, (loopbaan)tests en tools op het gebied van (studie)loopbaanplanning, loopbaanmogelijkheden met je opleiding, arbeidsmarktoriëntatie, solliciteren, het alumni Mentornetwerk, job portal, workshops en events en Career Service.

Workshops en events
Op de activiteitenkalender vind je een overzicht van loopbaan en sollicitatie workshops, georganiseerd door de Humanities Career Service.