Toelatingseisen
In deze cursus wordt voortgebouwd op de kennis en vaardigheden die studenten in de volgende Bachelorvakken hebben opgedaan: Inleiding Pedagogische en Onderwijswetenschappen 1A, Inleiding Pedagogische en Onderwijswetenschappen 1B, Practicum gesprekstechnieken, Neurobiologische Achtergronden van Opvoeding en Ontwikkeling, Adoptie en pleegzorg in pedagogisch perspectief en Gezinspedagogiek.
Vakbeschrijving
In deze cursus worden mogelijke behandeltrajecten van licht (preventie) tot zwaar (interventieprogramma’s, klinische behandeling, opname) van kinderen en gezinnen in de forensische zorg besproken.
Hierbij wordt uitgebreid aandacht besteed aan de theoretische achtergrond, de effectiviteit, de werkzame elementen en de praktische implicaties van deze vormen van preventie of behandeling.
De programma’s hebben als doel ernstige opvoedingsproblemen (zoals kindermishandeling), probleemgedrag bij kinderen en/of (jeugd)delinquentie te voorkomen of te verminderen.
Daarnaast zal worden ingegaan op verschillende vormen van traumabehandeling. Er zal specifiek aandacht worden besteed aan complexe echtscheidingen, waarbij problemen ontstaan over de invulling van het gezag over de kinderen en interventies (zoals Family Mediation) op dit gebied.
Verder zullen de studenten kennis nemen van de effectiviteit van forensische behandeling en begeleiding van jongeren in justitiële jeugdinrichtingen.
Ten slotte zullen studenten zelf aan de slag gaan met gesprekstechnieken vanuit de methode Motiverende Gespreksvoering.
Leerdoelen
Kennis verwerven over wetenschappelijk onderzoek naar de theoretische achtergrond en praktische toepassingen van gezinsinterventieprogramma’s en (klinische) behandelprogramma’s
Kennis maken met en oefenen van casusbesprekingen en gesprekstechnieken vanuit de methodiek Motiverende Gespreksvoering
Kennis verwerven over interventies in complexe echtscheidingszaken
Leren interventie- en behandelprogramma’s kritisch te evalueren
Kennis opdoen over de wijze waarop bij de behandeling van gezinnen rekening kan worden gehouden met bepaalde aspecten zoals de verstandelijke vermogens van kinderen en ouders of culturele verschillen.
Rooster
Het rooster van dit vak vind je in MyTimetable.
Onderwijsvorm
Hoorcolleges en werkgroepen.
Toetsingsvorm
Actieve houding in de werkgroep
Eindopdracht
Schriftelijk tentamen
Het eindcijfer is opgebouwd uit het tentamencijfer (70%) en het cijfer voor de eindopdracht (30%). Beide onderdelen moeten voldoende zijn (≥ 5,5).
NB Studenten die een voldoende hebben voor de eindopdracht maar niet voor het tentamen of andersom, mogen dit cijfer één jaar meenemen.
Brightspace
Bij deze cursus wordt Brightspace gebruikt.
Literatuur
Werkgroepen: Miller, W.R., & Rollnick, S. (2014). Motiverende gespreksvoering. Mensen helpen veranderen. Gorinchem: Ekklesia
Colleges: Verschillende onderzoeksartikelen en documenten die nader bekend gemaakt worden.
Inschrijven voor vakken
Onderwijs
Studenten moeten zichzelf inschrijven voor alle onderwijseenheden (hoorcolleges, werkcolleges en practica) die zij willen volgen. Inschrijven kan tot uiterlijk 5 dagen voorafgaand aan de start van de cursus via My Studymap.
Tentamens
Daarnaast is het voor alle studenten verplicht om zich voor elk tentamen in te schrijven én de inschrijving voor elk tentamen in My Studymap te bevestigen. Dit kan tot en met uiterlijk 10 kalenderdagen voorafgaand aan het tentamen. Zonder geldige voorinschrijving én bevestiging in My Studymap kun je niet deelnemen aan het tentamen.
Lees zorgvuldig alle informatie over de https://www.student.universiteitleiden.nl/administratie/in---uitschrijven/inschrijven-voor-vakken-en-tentamens/inschrijven-voor-vakken-en-tentamens/sociale-wetenschappen/pedagogische-wetenschappen-bsc?cf=sociale-wetenschappen&cd=pedagogische-wetenschappen-bsc#tab-1
Contact informatie
Coördinatoren zijn: Dr. R.S.M. Buisman en Whitney de Haan