Toegangseisen
Alleen open voor studenten die de Educatieve minor of Educatieve module volgen.
Beschrijving
Gerelateerd aan recente theorie over de psychologie van de adolescentie komt het pedagogisch handelen in de klas en in de school aan de orde.
Leerdoelen
De student heeft inzicht in recente theorie met betrekking tot psychologie van de adolescentie en pedagogisch handelen in de klas en in de school.
De student is in staat inzichten uit de theorie met betrekking tot psychologie van de adolescentie en pedagogisch handelen in de klas en in de school en ervaringen uit de onderwijspraktijk aan elkaar te verbinden.
Rooster
Onderwijs verzorgt door het ICLON vindt plaats op maandag. Studenten ontvangen vanuit de ICLON onderwijsadministratie per e-mail informatie over het rooster.
Onderwijsvorm
Werkcollege
Zelfstandige literatuurstudie
Toetsing en weging
Toetsing
Paper: aan de hand van een systematische benadering analyse van een casus over de eigen pedagogische praktijk (hierbij wordt het beoordelingsmodel casus pedagogiek gebruikt).
Voor de inleverdata zie het overzicht Data beoordelingsmomenten en inleverdata producten.
Het eindproduct voor Pedagogiek wordt middels Turnitin gecontroleerd op plagiaat.
Weging
Het eindcijfer van het vak komt tot stand door de paper met een cijfer te beoordelen.
Herkansing
Het is mogelijk om de paper te herkansen door deze voor het eerstvolgende herkansingsmoment in te leveren.
Literatuurlijst
Slot, W., & Aken, M. van. (26e druk, 2019).* Psychologie van de adolescentie*. Baarn: Thieme Meulenhoff. ISBN 9789006105612.
Diverse artikelen die via Brightspace worden verspreid.
Inschrijven
De ICLON Onderwijsadministratie regelt de inschrijving voor de studieonderdelen van de Educatieve minor en Educatieve module. Dit geldt niet voor eventuele vakdeficiënties.
Contact
Het vak wordt door diverse docenten gegeven. Coördinator van het vak: S.R. Bosker MPhil, MSc.
Opmerkingen
Onderzoek binnen studieonderdeel
In dit studieonderdeel wordt een casus uit de eigen praktijk onderzocht. Met gebruikmaking van het model handelingsgericht werken worden een klas en daarbinnen een leerling beschreven vanuit verschillende ontwikkelingspsychologische perspectieven. Vervolgens worden er onderzoeksvragen geformuleerd en worden die beantwoord door de verzamelde gegevens vanuit een selectie uit de perspectieven te analyseren. Op basis van die analyse formuleert de student een handelingsadvies voor de betrokken docenten.