Let op: dit vak vervangt met ingang van 1 september 2023 het vak Onderwijsleerproblemen. Studenten die op 1 september 2021 (of eerder) aan de Bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen zijn begonnen en het vak Onderwijsleerproblemen nog niet hebben gehaald volgen in plaats daarvan dit vak.
Introductie
Dit vak maakt deel uit van drie vakken over orthopedagogiek in het tweede jaar van de Bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen. In deze reeks worden het ontstaan en voortbestaan van stagnaties in de ontwikkeling van kinderen en jongeren belicht vanuit drie verschillende perspectieven: het individu, het gezin en het onderwijs. In de praktijk zijn deze factoren altijd in interactie met elkaar. Dat maakt dan ook dat er raakvlakken zijn tussen deze vakken.
Deze drie algemene vakken bouwen voort op de basiskennis die is opgedaan in het eerste jaar over onder andere de algemene ontwikkelings- en neuropsychologie, persoonlijkheids- en leertheorieën. Ze worden door alle Bachelorstudenten gevolgd. Studenten die in hun derde jaar de specialisatie Orthopedagogiek van opvoeding en onderwijs kiezen volgen dan vier vakken over diagnostiek en behandeling die een verdieping bieden van de drie vakken over Orthopedagogiek in het tweede jaar.
Beschrijving
Hoe komt het dat de ene leerling met plezier naar school gaat en de referentieniveaus taal en rekenen haalt, terwijl een andere leerling moeite heeft met leren en niet geaccepteerd wordt door klasgenoten? In het vak Orthopedagogiek: Onderwijsfactoren bestudeer je diverse onderzoeken en theorieën/modellen, die verschillen én overeenkomsten beogen te verklaren in de schoolse ontwikkeling van kinderen en jongeren. Daarbij richten we ons op factoren die hun schoolbetrokkenheid (zoals sense of belonging, leergedrag en prestaties) kunnen belemmeren en bevorderen. Door het volgen van de colleges en het lezen van de literatuur krijg je niet alleen meer zicht op deze factoren bij leerlingen met diverse ondersteuningsbehoeften (zoals specifieke leerstoornissen), maar leer je ook reflecteren op de praktische implicaties van wetenschappelijk onderzoek voor scholen en leraren. Binnen dit vak gaat speciale aandacht uit naar de neurocognitieve (zoals fonologisch bewustzijn en getalbegrip), psychosociale (zoals motivatie en rekenangst) en externe factoren (zoals klas en thuis) die een rol spelen in de ontwikkeling van de funderende vaardigheden taal, lezen, rekenen en schrijven.
Leerdoelen
Na deze cursus is de student in staat om:
1. neuropsychologische, psychosociale en externe factoren te identificeren, die een rol spelen in de schoolbetrokkenheid van kinderen en jongeren;
2. uit te leggen hoe de context (school, klas, thuis, etc.) impact heeft op de sociale participatie en exclusie van (risico)leerlingen.
3. te begrijpen hoe de verzorgingsstaat van het onderwijs in Nederland is ingericht;
4. de (interacties tussen) factoren te interpreteren, die de ontwikkeling en stagnatie kunnen verklaren van funderende vaardigheden, (zoals taal en rekenen);
5. voorbeelden te geven van praktische en wetenschappelijke implicaties van theorieën, modellen en onderwijsonderzoek.
Rooster
Het rooster van dit vak vind je in MyTimetable.
Onderwijsvorm
Dit vak bestaat uit acht hoorcolleges van twee uur. Met interactieve opdrachten worden studenten uitgedaagd na te denken over de praktische implicaties van de huidige wetenschappelijke kennis over orthopedagogische aspecten van onderwijs en leren. Deze opdrachten zijn formatief van aard en bedoeld om studenten te laten reflecteren op de stof.
Toetsing
Toetsing vindt plaats via een schriftelijk tentamen dat bestaat uit MC en/of invulvragen over alle literatuur en over de stof die tijdens de colleges aan bod is gekomen. Een student is geslaagd voor dit vak als het tentamen is beoordeeld met een voldoende (5.5 of hoger).
Brightspace
Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van Brightspace.
Literatuur
Artikelen die via Brightspace bekend worden gemaakt.
Inschrijven voor vakken
Onderwijs
Studenten moeten zichzelf inschrijven voor alle onderwijseenheden (hoorcolleges, werkcolleges en practica) die zij willen volgen. Inschrijven kan tot uiterlijk 5 dagen voorafgaand aan de start van de cursus via Mystudymap.
Tentamens
Daarnaast is het voor alle studenten verplicht om zich voor elk tentamen in te schrijven voor elk tentamen in My Studymap. Dit kan tot en met uiterlijk 10 kalenderdagen voorafgaand aan het tentamen. Zonder geldige inschrijving kun je niet deelnemen aan het tentamen.
Lees zorgvuldig alle informatie over de procedures en deadlines voor het inschrijven voor vakken en tentamens.
Contact
Coördinator van het vak is Dr. Suzanne Mol.