Beschrijving
Adoptie van (buitenlandse) kinderen en pleegzorg brengen specifieke opvoedings- en ontwikkelingsvragen met zich mee. Zowel voor de adoptie- en pleegouders, voor de pedagoog die deze gezinnen voorlicht of (preventief) begeleidt, als voor andere professionals zoals leerkrachten of pedagogisch medewerkers van de kinderopvang.
Adoptiekinderen en pleegkinderen hebben vaak voorafgaand aan de plaatsing (in adoptie- ofwel pleeggezin) verwaarlozing en mishandeling meegemaakt in het gezin van herkomst of in een kindertehuis. De gevolgen van de meegemaakte deprivatie kunnen bij het adoptie- en pleegkind leiden tot ontwikkelingsachterstanden, psychopathologie en probleemgedrag in het gezin. De ontwikkeling van een kind hangt echter van vele factoren af. In dit vak onderzoeken we verschillende factoren die mogelijk een risico vormen voor de ontwikkeling van adoptie- en pleegkinderen, of een uitdaging zijn voor de opvoeders. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat een groot deel van de adoptiekinderen tegenwoordig een ‘special need’ heeft (o.a. medische aandoening of ontwikkelingsstoornis). En welke rol spelen gevoelens over adoptie en afstand? Binnen pleegzorg kan gedacht worden aan zaken zoals overplaatsingen, contact met de biologische ouders, soorten plaatsingen, en meer.
Tegelijkertijd kunnen adoptie en pleegzorg worden opgevat als protectieve factoren, in de zin dat het kind in het nieuwe gezin in veel betere omstandigheden terecht komt en meer ontwikkelingskansen krijgt. We kijken dus ook naar beschermende factoren, zoals sensitief ouderschap door de nieuwe opvoeders.
Op deze manier krijgen we inzicht in het herstelvermogen van deze groep kinderen die deprivatie heeft meegemaakt in hun vroege kinderjaren. Daarbij staan we ook stil bij mogelijkheden voor behandeling en interventie.
Leerdoelen
Kennismaking met het werkveld van adoptie en pleegzorg.
Je leert over de ontwikkeling van adoptie- en pleegkinderen: hoe gaat het met deze groepen kinderen? En welke factoren kunnen gezien worden als risico dan wel protectieve factor?
Kennismaking met psychopathologie bij adoptie- en pleegkinderen. Hoe ernstig zijn de problemen en waar moet je op letten bij diagnostiek?
Reflecteren over mogelijkheden voor behandeling en interventie bij adoptie- en pleegkinderen.
Rooster
Het rooster van dit vak vind je in MyTimetable.
Onderwijsvorm
Hoorcolleges.
Toetsing
Toetsing vindt plaats door middel van een schriftelijk tentamen (70% van het eindcijfer) en een opdracht (30% van het eindcijfer). Beide onderdelen moeten met een voldoende worden beoordeeld. Er geldt een aparte herkansingsmogelijkheid voor zowel het tentamen als de opdracht; dus bij een onvoldoende voor één van de onderdelen is het mogelijk om alleen dat onderdeel te herkansen. Indien één van de onderdelen met een voldoende is afgerond dan mag dit cijfer meegenomen worden naar het volgende studiejaar.
Richtlijnen over de opdracht(en), ook over eventueel gebruik van AI, zijn te vinden op Brightspace.
Brightspace
Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van Brightspace.
Literatuur
De literatuur voor dit vak zal op Brightspace bekend gemaakt worden.
Inschrijven voor vakken
Onderwijs
Studenten moeten zichzelf inschrijven voor alle onderwijseenheden (hoorcolleges, werkcolleges en practica) die zij willen volgen. Inschrijven kan tot uiterlijk 5 dagen voorafgaand aan de start van de cursus via Mystudymap.
Tentamens
Studenten moeten zich uiterlijk 10 kalenderdagen voor de tentamendatum inschrijven voor het tentamen. Zonder geldige inschrijving kun je niet deelnemen aan het tentamen.
Lees zorgvuldig alle informatie over de procedures en deadlines voor het inschrijven voor vakken en tentamens.
UITSLUITEND VOOR PRE-MASTER STUDENTEN
Voor alle vakken uit het tweede semester van het Pre-masterprogramma moeten jullie je zelf inschrijven via uSis (DUS NIET VIA MYSTUDYMAP). Je ontvangt hierover in het najaar een mail van het Onderwijs Servicecentrum, waarin dat wordt uitgelegd.
Het inschrijven voor alle vakken en tentamens is verplicht, dus vergeet dat niet. Zonder inschrijving kun je niet deelnemen.
Contact
Coördinator van het vak is Dr. R.S.M. Buisman.