Studiegids

nl en

Celbiologie en kanker

Vak
2024-2025

Toegangseisen

Sterk aanbevolen: cursus Microscopie en Imaging (jaar 2).

Beschrijving

Het doel van de tweedejaarscursus Celbiologie en kanker is het verdiepen van de kennis over belangrijke celbiologische processen, in het bijzonder de signaaltransductie-mechanismen die een rol spelen bij de communicatie tussen cellen, bij de migratie van cellen, en bij het ontstaan van tumoren. De cursus sluit nauw aan op lopend onderzoek binnen het onderzoeksprogramma Development & Disease van het Instituut Biologie Leiden (IBL), waarbij cellen en in vivo systemen zoals zebravisembryo’s gebruikt worden om signaalmechanismen te onderzoeken die een rol spelen bij cel migratie, morphogenese, en de invasie van tumorcellen. De onderwerpen worden in hoorcolleges behandeld en in praktische experimenten nader toegelicht. 

Leerdoelen

 Na afloop van het vak kunnen studenten: 

  1. Uitleggen hoe kanker ontwikkelt, van celtransformatie door mutaties in oncogenen en tumorsuppressor genen, tot mechanismen die betrokken zijn bij angiogenese, proliferatie, migratie en metastasering van tumorcellen.  
  2.   De functie van signaaltransductie in cellen en weefsel uitleggen en verklaren waarom veranderingen in signaaltransductiecascades leiden tot de ontwikkeling van kanker, en op basis hiervan behandelingen voorstellen. 
  3.   Uitleggen wat integrines zijn en doen, uitleggen wat TGF-β signalering doet, en uitleggen op welke manier mutaties in - regulatoren van integrines en TGF-β betrokken kunnen zijn bij tumorigenese. 
  4.   De RAS-MAPK- en PI3K-signaaltransductie-cascades die worden geïnitieerd door activatie van receptor tyrosine kinases beschrijven. 
  5. Uitleggen welke signaaltransductie-mechanismen het optimale functioneren van cellen controleren om verstoring van homeostase te voorkomen.  
  6. Uitleggen hoe signaaltransductie-mechanismen betrokken zijn bij de organisatie van het cytoskelet en de migratie van gezonde en tumorcellen.  
  7. Voorbeelden geven van agonisten en antagonisten van receptoren, zoals G-eiwit gekoppelde receptoren en receptor tyrosine kinases, de werking van deze stoffen in verschillende biologische processen uitleggen, en vertellen waarom de meeste medicijnen zijn gericht tegen deze klassen van receptoren. 
  8. Uitleggen hoe celkweek, modelorganismen en organoïden in (kanker)onderzoek gebruikt worden en de toepassingen van deze modellen vergelijken.   
  9. Met behulp van een uitgeschreven protocol experimenten uitvoeren, met gebruik van lichtmicroscopie de celmorfologie,  celmigratie en organisatie van het cytoskelet bestuderen in gekweekte cellen, en de principes van deze experimenten uitleggen.  
  10. Resultaten van eigen experimenten interpreteren, deze vergelijken met twee recente wetenschappelijke artikelen, en een kort voorstel voor vervolgonderzoek doen.  

Rooster

In MyTimetable kun je alle vak- en opleidingsroosters vinden, waarmee jij je persoonlijke rooster kunt samenstellen. Onderwijsactiviteiten waarvoor je je via MyStudyMap hebt ingeschreven, worden automatisch in je rooster getoond.

Daarnaast kun je My Timetable gemakkelijk koppelen aan een agenda-app op je telefoon en worden roosterwijzigingen automatisch in je agenda doorgevoerd; bovendien ontvang je desgewenst per e-mail een notificatie van de wijziging. Je kunt notificaties aanzetten bij Instellingen, na login.

Vragen? Bekijk de video, lees de instructie of neem contact op met de ISSC helpdesk.

Let op: Joint Degree studenten Leiden/Delft dienen de informatie uit de Leidse en Delftse MyTimetable's samen te voegen om een volledig rooster te zien. Deze video leg uit hoe dat werkt.

Onderwijsvorm

Hoorcolleges, zelfstudie en practicum.

Toetsing en weging

Tentamen, praktische vaardighiden, opdrachten/presentatie en deelname aan discussies 

Het eindcijfer bestaat uit de volgende deelcijfers: 

  • Praktische vaardigheden en labjournaal (20%) 

  • Opdrachten/presentaties (20%) 

  • Tentamen (60%)

Bodemcijfer:
Voor vakken uit jaar 2 en 3 van de bachelor geldt een bodemcijfer van een onafgeronde 5,5.

Als een vak 2 of meer schriftelijke deeltentamens heeft, geldt het bodemcijfer alleen voor het gewogen gemiddelde van de tentamens.
Bij deelcijfers uit andere onderdelen dan tentamens (bijv. practica, werkcolleges, schrijfopdrachten) geldt wel voor de losse onderdelen het bodemcijfer.

Raadpleeg het Studentenstatuut voor een overzicht van alle richtlijnen (zie daarin Regels en Richtlijnen Examencommissie voor geldigheid van deelcijfers).

Literatuurlijst

  • Verplicht boek: Alberts et al., Molecular Biology of the Cell, Garland science NY, 6e ed. 2014

  • Practicumhandleiding en opdrachten op Brightspace

Inschrijven

Als student ben je verantwoordelijk voor het tijdig inschrijven via MyStudyMap.

In deze korte video zie je stap voor stap hoe je je kunt inschrijven voor cursussen in MyStudyMap. Let op dat je inschrijving pas is voltooid wanneer je je cursusplanning indient in het tabblad 'Klaar voor inschrijving' door op 'indienen' te klikken.

Er zijn twee inschrijfperiodes per jaar: de inschrijving voor het najaar opent in juli en de inschrijving voor het voorjaars opent in december. Zie deze pagina voor meer informatie.

Let op dat het verplicht is om je in te schrijven voor elk tentamen en herkansing. Niet ingeschreven zijn voor een vak betekent dat je niet mag deelnemen aan het tentamen. Houd er rekening mee dat er inschrijfdeadlines zijn, zie deze pagina voor meer informatie.

Uitgebreide informatie over de werking van MyStudyMap vind je hier.

Contact

Coördinator: Dr. Coert Margadant
E-mail: c.margadant@biology.leidenuniv.nl

Opmerkingen

Maximaal aantal deelnemers: 85