Studiegids

nl en

Socialisatie: Wij, zij en de samenleving

Vak
2024-2025

Toegangseisen

Voor dit vak is Nederlandse taalvaardigheid vereist (minimum niveau: B2).

Het vak zal in het Nederlands worden aangeboden.

Beschrijving

Gedurende de hele levensloop vindt socialisatie plaats: een proces waarbij een persoon bewust en onbewust de waarden, normen en andere cultuurkenmerken van een groep krijgt aangeleerd. Dit proces strekt zich niet alleen uit tot iemands gedrag, maar ook denkbeelden, verwachtingen en zelfbeeld. Socialisatie vindt elke dag plaats, in verschillende vormen en op verschillende niveaus, en vaak terwijl je het niet door hebt. In dit vak bespreken we verschillende theoretische perspectieven op socialisatie. Daarbij bestuderen we we zowel algemene socialisatie als differentiële socialisatie, zoals genderspecifieke socialisatie en klasse specifieke socialisatie (welke boodschappen krijgen inwoners van rijke en armere wijken?). Hierbij zal ook aandacht zijn voor de rol die taal speelt.

In dit vak komen verschillende impliciete en expliciete socialisatievormen aan bod en verschillende socializing agents (o.a. ouders, school, media), zodat jullie deze kunnen herkennen en duiden in de wereld om je heen, maar ook bij jezelf, zodat je je bewuster wordt van redenen van je eigen gedrag en jouw invloed op anderen.

In de werkgroepen richten jullie je op verschillende socialisatievormen: deze diepen jullie verder uit aan de hand van empirische voorbeelden. Daarbij schrijven jullie een positionality statement, waarbij je de rol van je eigen socialisatie in kaart probeert te brengen, en meer oog krijgt voor je eigen blinde vlekken, kwetsbaarheden en sterke kanten.

Leerdoelen

Aan het eind van deze cursus:
1. Kun je de belangrijkste theorieën over socialisatie beschrijven en verbinden aan specifieke socialisatievormen;
2. Heb je overzicht van de verschillende vormen van socialisatie gedurende de levensloop;
3. Kun je socializing agents en impliciete en expliciete socialisatieprocessen herkennen in voorbeelden en casuïstiek;
4. Ben je in staat kritisch te reflecteren op je eigen socialisatieproces en de gevolgen daarvan voor het eigen denken en handelen.

De cursus is onderdeel van de minor De (on)rechtvaardige samenleving en sluit aan bij leerdoel 1 en 2 uit het programma: Na het succesvol afronden van de minor: (1) Ben je in staat de belangrijkste theorieën, onderzoeksmethodieken en maatschappelijke stromingen rondom sociale rechtvaardigheid uit te leggen en toe te passen op concrete vraagstukken in beleid en praktijk; (2) Ben je in staat de complexiteit van factoren die ongelijkheid bepalen, in het verleden, nu en de toekomst, te verwoorden en te contextualiseren.

Rooster

Op de openingspagina van de opleiding vind je aan de rechterzijde van de studiegids doorlinkmogelijkheden naar de website en de roosters, uSis en Brightspace.

Onderwijsvorm

Een hoorcollege van 2 uur per week, verzorgd door een docent van de Universiteit Leiden.
Werkgroepen (2 uur per week):

  • De ene week onder begeleiding van een docent (verplichte aanwezigheid);

  • De andere week zelfstandig werken aan individuele of groepsopdrachten.

Eén werkgroep mag worden gemist. Indien je niet aanwezig kunt zijn bij een werkgroepbijeenkomst, dien je een vervangende opdracht te maken. Afwezigheid tijdens twee of meer werkgroepbijeenkomsten kan resulteren in het niet met een voldoende afsluiten van het vak.

Toetsing en weging

Schriftelijk tentamen met gesloten vragen – 50%
Positionality statement - 50%
Beide onderdelen moeten met een 5.5 of hoger worden afgesloten. Beide onderdelen kunnen herkanst worden.

Te laat inleveren van de opdracht: 0.5 punten aftrek per dag. Na 7 dagen wordt een opdracht niet meer nagekeken.

In het geval van een (schriftelijke of mondelinge) opdracht kan de examinator ten alle tijden het initiatief nemen tot een follow-up gesprek met de student om vast te stellen of de leerdoelen zijn behaald.

NB: aan het begin van de minor schrijven studenten in het kader van het vak Sociale Vraagstukken in de praktijk - deel 1 een eerste en voorlopige versie van hun positionality statement. Aan het eind van de minor, in het kader van het huidige vak, herzien studenten deze statement, vulen deze verder aan en voorzien ze de statement van theoretische onderbouwing.

Indien een student niet de volledige minor volgt (en dus geen voorlopige versie van een positionality statement heeft geschreven), dient de student aan het begin van het vak dit statement alsnog te schrijven.

Literatuurlijst

Wordt aangekondigd op Brightspace

Inschrijven

Registratie via MyStudymap of uSis is mogelijk vanaf TBA, na inschrijving voor de gehele minor. Schrijf je in voor alle vakken via MyStudymap of uSis.
Sommige vakken van de minor hebben een beperkt aantal plaatsen, dus schrijf je op tijd in.

Meer informatie over inschrijven via MyStudymap vind je op deze pagina.

Na inschrijving via MyStudymap/uSis krijg je automatisch toegang tot de Brightspace pagina van het vak.

Let op gast-/contract-/exchange studenten schrijven zich niet in via MyStudymap maar via uSis.

Contact

J.D. Jordan MA j.d.jordan@fgga.leidenuniv.nl
K. al Mourabit k.al.mourabit@fgga.leidenuniv.nl

Opmerkingen