Toegangseisen
Het BSA is behaald.
Beschrijving
Rusland is anders en toch ook nabij. De Russische geschiedenis confronteert ons westerse waarnemers met bijzondere en soms verbijsterende verschijnselen die tot op de dag van vandaag hun uitwerking niet hebben verloren. De brute aanvalsoorlog in Oekraïne, die heel Europa doet huiveren, wordt vanuit Rusland gedreven door beelden en mythen over het eigen verleden. Alleen al hierom is het nu van extra groot belang om de geschiedenis van Rusland kritisch te bevragen, alsook de wijze waarop deze wordt verwerkt en gebruikt in het heden. In dit college zal gepoogd worden hiertoe een eerste aanzet te geven.
De bedoeling van het hoorcollege is de historische continuïteit en verandering te bepalen tussen het oude Rusland onder de tsaren, het moderne Rusland onder de communisten en het postmoderne Rusland van heden. Hierbij zullen we met name ingaan op de kenmerkende geschiedenis van de zogenaamde Twee Ruslanden. Dit begrip duidt op de problematische wisselwerking tussen staat en samenleving: de macht van de Russische heersers tegenover de invloed vanuit de bevolking. Centraal staat hierbij de vraag hoe dan de politieke en sociale geschiedenis van Rusland zich verhoudt tot de algemene geschiedenis. Past Rusland min of meer in het historisch patroon van de westerse vooruitgang of gaat het vooral zijn eigen weg?
Het hoorcollege biedt een chronologisch en thematisch overzicht aan de hand van sturende vragen per tijdsvak. Dit college zal worden gegeven op basis van het erkende wetenschappelijke overzichtswerk van Geoffrey Hosking en ondersteund door de actuele en populariserende beschouwing van Orlando Figes. Tijdens het college zullen ter illustratie van de wekelijkse thema’s ook primaire bronfragmenten aan de orde worden gesteld. De in het college getoonde diapresentaties en bronnen worden na afloop ook gedeeld via de Brightspace van het college.
Leerdoelen
Algemene Leerdoelen
De student kan relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken.
De student kan kritisch reflecteren op kennis en inzichten neergelegd in vakwetenschappelijke literatuur.
Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting
- Brede kennis van en inzicht in de historische ontwikkeling van de afstudeerrichtingen met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder de ontwikkeling en rol van politieke instituties.
Leerdoelen, specifiek voor dit BA-Hoorcollege
Een algemeen kennisoverzicht van de geschiedenis van Rusland, vanaf het eerste begin in de negende eeuw met de opkomst van Kiev-Roes en vervolgens de wording van het Russische Rijk tot en met de Russische Revolutie van 1917 en het einde van de Sovjetunie in de twintigste eeuw, alsook de erfenis hiervan voor het postcommunistische Rusland van heden.
Inzicht in de belangrijkste historische figuren, sleutelbegrippen en eigenaardigheden van deze geschiedenis, alsook van de geschiedkundige discussies en actuele mythevorming hierover.
Vaardigheid in het kunnen plaatsen van de Russische geschiedenis in het kader van de algemene geschiedenis, en het kunnen begrijpen en analyseren van vertaalde primaire bronfragmenten in hun historische context, en het trekken van conclusies hierover.
Een (zelf)kritische en onderzoekende houding in genuanceerde reflecties zowel de Russische geschiedenis als op de westerse algemene geschiedenis.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.
Onderwijsvorm
Hoorcollege
Zelfstandige literatuurstudie
Toetsing en weging
Toetsing
Alle genoemde leerdoelen van dit BA2/3 Hoorcollege worden getoetst door middel van een schriftelijk tentamen van drie uur, bestaande uit: een begrippenvraag (vijf kernbegrippen, tellen mee voor 20%) een aantal open vragen (vijf inzichtvragen, tellen mee voor 50%) en een essayopdracht naar aanleiding van een bronfragment (kort opstel met eigen opinie, telt mee voor 30%). In deze vorm komen de gestelde leerdoelen van kennis, inzicht en oordeelsvorming op een evenwichtige wijze aan bod in de toetsing.
Herkansing
Het tentamen kan eenmaal worden herkanst. Deze herkansing vindt plaats in de maand na de eerste kans.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
Het verplichte handboek: Geoffrey Hosking, Russia and the Russians, a History (Harvard University Press 2003, of 2nd revised edition 2011) ISBN 978-0-718-19360-7
Aanbevolen ondersteunende literatuur: Orlando Figes, The Story of Russia (Bloomsbury Publishing; Londen etc. 2022) ISBN: 978-1-5266-3176-3
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Studeren à la carte willen volgen (zonder tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), o.a. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga.
Opmerkingen
geen