Studiegids

nl en

Van baby tot student: jeugd in de Oudheid

Vak
2024-2025

Toegangseisen

  • Voor Geschiedenisstudenten: de BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.

  • Voor ONOS-studenten: De BSA norm is behaald en de Themacolleges Oude Nabije Oosten-studies 1 en 2 zijn met een voldoend afgerond.

  • voor BA2 studenten GLTC: zij volgen het Themacollege Oude Geschiedenis

Beschrijving

In ‘van baby tot student’ bespreken we de eerste 20 jaar van het leven van jongens en meisjes in de Oudheid. Er zijn veel vragen en discussies over hoe de jeugd in de Oudheid werd gezien en beleefd. Het was de gewoonte een kind naar een voedster te brengen: hielden ouders dan wel van hun kinderen? En werden kinderen als een ‘ander soort’ mens, met speciale wensen en verlangens, gezien zoals wij dat doen (denk aan de industrie van speciale baby- en kinderproducten)? Of waren kinderen in de ogen van de maatschappij ‘niet-volgroeide volwassenen’? Was er zoiets als een puberteit in de antieke wereld? Ook het studentenleven komt aan bod: een leven als student was niet voor iedereen weggelegd. Wat waren de mores van het studentenleven?

Dit college biedt inzicht in een levensfase van de antieke mens die vaak onderbelicht blijft – maar juist door de jeugd (en percepties daarvan) onder de loep te nemen krijgen we inzicht in debatten over hoe de levensfasen in relatie tot elkaar stonden. Ook onze eigen debatten, bv. jongeren tegenover ouderen in de pensioenstelselhervormingen of de coronacrisis, komen weer in een ander licht te staan.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

De student kan:

  1. een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
  2. een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen
  3. reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
  4. een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.
  5. participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort; bij de afstudeerrichting Oude Geschiedenis: van de Griekse-Romeinse oudheid, met nadruk op de periode 400 v.C. - 400 n.C.; sociaaleconomische structuren, de antieke stad, mentaliteitsgeschiedenis, antieke religie, cultuurcontact.
  2. De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Oude Geschiedenis voor antieke teksten en archeologische bronnen; bronnenkritiek en contextualisering; acculturatietheorie.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  1. verkrijgt inzicht in historische debatten over de jeugd

  2. en daarmee in onze eigen ideeën over de jeugd

  3. heeft kennis van sociaal-economische structuren; de antieke stad; mentaliteitsgeschiedenis; antieke religie; cultuurcontact voor zover dat de jeugd betreft.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien jet niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (5.000-6.000 woorden gebaseerd op literatuur; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie, voetnoten)
    getoetste leerdoelen: 2-4, 6-7, 8-10

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-4, 6-7, 8

  • Participatie
    *getoetste leerdoelen: 5 *

  • Opdracht 1 Samenwerkingsopdracht
    getoetste leerdoelen: 1, 6-7

Weging

  • Werkstuk: 70%

  • Mondelinge presentatie: 10%

  • Participatie: 10%

  • Opdracht 1: 10%

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt.

Literatuurlijst

  • De literatuur wordt op Brightspace bekend gemaakt. Er hoeven geen boeken te worden gekocht.

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.

Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga.

Opmerkingen

geen