Studiegids

nl en

Themacollege oude geschiedenis

Vak
2024-2025

Toegangseisen

Overzicht Oude Geschiedenis: Griekenland en Rome (BA1) behaald.

Beschrijving

Grote koning of antiheld? Dit college gaat over de historische Alexander de Grote én over hoe wij hem nu evalueren.

Voor de historische Alexander zijn we vanzelfsprekend kritisch op de bronnen, want ze zijn gekleurd omdat ze óf bijvoorbeeld geschreven zijn door mensen uit de kring van Alexander óf door auteurs die eeuwen later leefden. Alexander kan op vele manieren en vanuit vele invalshoekken bestudeerd worden: vanuit het oogpunt van zijn achtergrond, gender, of als militair. Verder kan hij geplaatst worden binnen de geschiedenis van mens-dier relaties, Hellenisering, religiegeschiedenis en ga zo maar door.

Alexander was een meester in wat we nu image-building zouden noemen. De beelden over zijn persoon en zijn daden zijn al door hemzelf en zijn tijdgenoten gevormd. Ze zijn daarna tot en met het heden op verschillende manieren doorontwikkeld – door Romeinse keizers tot Netflix. Ook dit is het bestuderen waard. Dit college biedt zo ook ruimte voor receptiegeschiedenis in de breedste zin van het woord.

Het Themacollege Oude Geschiedenis is een werkcollege waarin academisch vaardigheden centraal staan. Studenten leren de basisvaardigheden van academisch historisch onderzoek: het formuleren van een onderzoeksvraag, het zoeken en analyseren van literatuur, het geven van een presentatie en het schrijven van een academisch werkstuk. In het Themacollege Oude Geschiedenis leren studenten schrijf- en presentatievaardigheden te ontwikkelen richting het doen van zelfstandig onderzoek. Onder begeleiding van de docent schrijven zij aan de hand van een thema en literatuur zelfstandig een werkstuk en geven een presentatie over hun onderzoek.

Het thema (in dit geval Alexander de Grote) wordt in het eerste college geïntroduceerd. In de daaropvolgende colleges zoeken en analyseren studenten literatuur, formuleren zij zelfstandig een vraagstelling en maken zij hun onderzoeksopzet. De studenten moeten de literatuur zelf verzamelen op basis van aanwijzingen van de docent. Aan de hand van opdrachten worden deze vaardigheden in het college en/of via Brightspace besproken.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

De student kan:

De student kan:

  1. een realistische planning hanteren;
  2. een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren;
  3. gegevens uit de vakliteratuur selecteren en ordenen;
  4. kritisch reflecteren op kennis en inzichten in de vakwetenschappelijke literatuur;
  5. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
  6. een beargumenteerde conclusie formuleren;
  7. feedback geven en ontvangen;
  8. aanwijzingen van de docent verwerken;
  9. een probleemgestuurd werkstuk schrijven in correct Nederlands volgens de voorgeschreven richtlijnen;
  10. een probleemgestuurd referaat houden met gebruik van moderne presentatietechnieken.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. De student heeft kennis opgedaan van de Oude Geschiedenis: van de Griekse-Romeinse oudheid, met nadruk op de periode 400 v.C. - 400 n.C.; sociaaleconomische structuren, de antieke stad, mentaliteitsgeschiedenis, antieke religie, cultuurcontact.
  2. De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de Oude Geschiedenis voor antieke teksten en archeologische bronnen; bronnenkritiek en contextualisering; acculturatietheorie.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (4.000 woorden gebaseerd op literatuur; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie, voetnoten)
    getoetste leerdoelen: 2-4, 5-9, 11-12

  • Eerste versie werkstuk
    getoetste leerdoelen: 2-4, 5-9, 11-12

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-4, 7, 10

  • Opdrachten
    getoetste leerdoelen: 1-9, 11-12

Weging

  • Definitieve versie werkstuk: 60%

  • Eerste versie deel werkstuk 15%

  • Mondelinge presentatie: 15%

  • Opdrachten 10%

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Herkansing

Alleen het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt.

Literatuurlijst

-

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.

Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Arsenaal

Opmerkingen

Niet van toepassing