Toegangseisen
Dit vak is alleen toegankelijk voor studenten Pedagogische Wetenschappen. Studenten van één van de andere bachelorspecialisaties van deze opleiding mogen dit vak gebruiken voor hun vrijekeuzeruimte.
De inhoud van de vakken Inleiding in de Psychologie en Orthopedagogiek: Individuele factoren en wordt als bekend verondersteld. Van studenten wordt verwacht dat zij:
onderscheid kunnen maken tussen typische en anders verlopende ontwikkeling en de beïnvloedende omgevingsfactoren
kennis hebben van evidence based werken
Beschrijving
Opgroeien en opvoeden gaat niet vanzelf, elke levensfase van een kind kent uitdagingen. De uitdagingen kunnen dusdanig groot worden dat ouders of andere opvoeders, zoals leerkrachten, zorgen krijgen over de ontwikkeling van een kind. Verstoringen van leer- en gedragsprocessen uiten zich in gedragsproblemen en ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jongeren. Diagnostisch onderzoek kan helpen om de kenmerken van een kind in kaart te brengen en vast te stellen wat er aan de hand is. Het doel van het psychodiagnostisch onderzoek is het beter begrijpen van leer- en/of gedragsproblematiek en het geven van adviezen voor ondersteuning, zodat een kind zich verder optimaal kan ontwikkelen.
In de cursus Testen van functioneren en ontwikkeling staat kennis over en toepassing van diagnostiek in de klinische praktijk centraal. Diverse ontwikkelingsgebieden van het kind komen aan bod, zoals het intellectuele functioneren, schoolse functioneren, de neuropsychologische vaardigheden, het sociaal emotioneel functioneren en de wijze waarop deze gebieden met behulp van psychodiagnostisch onderzoek in kaart gebracht kunnen worden. Naast de kindfactoren worden ook omgevingsfactoren behandeld, de gezins- en schoolcontext waar het kind in opgroeit is van belang voor het functioneren en de ontwikkeling van het kind. In het vak worden diverse methoden en de middelen besproken die in diagnostisch onderzoek kunnen worden ingezet voor het in kaart brengen van verschillende domeinen van functioneren van het kind binnen de gezins- en schoolcontext. Je krijgt inzicht in de uitvoering van diagnostisch onderzoek, waarbij je de gemaakte keuzes in het diagnostische proces moet kunnen verantwoorden en kritisch diagnostische instrumenten en methoden moet kunnen beoordelen.
Leerdoelen
De student is na afloop van de cursus in staat om:
1. Kennis over verschillende diagnostische modellen toe te passen in een casus;
2. Enkele fasen vanuit het praktijkmodel Handelingsgerichte Diagnostiek toe te passen op een casus;
3. Verklaringshypothesen om te zetten naar onderzoekshypothesen en deze te vertalen naar instrumenten die de hypotheses kunnen toetsen;
4. Diagnostische middelen te beschrijven en inzetten om individuele factoren in kaart te brengen, waaronder het algemeen cognitief functioneren, neuropsychologische vermogens, didactische ontwikkeling en sociaal emotioneel functioneren;
5. Diagnostische middelen te beschrijven en inzetten om omgevingsfactoren in kaart te brengen, zoals in gezin, klas/school;
6. Kritisch te reflecteren op het toepassen van diagnostisch onderzoek in diverse doelgroepen en contexten;
7. Diagnostische instrumenten kritisch te beoordelen en keuzes in het diagnostisch proces te verantwoorden.
Rooster
Het rooster van dit vak vind je in MyTimetable.
Onderwijsvorm
Het vak bestaat uit fysieke hoorcolleges en werkgroepen. In de werkgroepen ga je concreet aan de slag met diverse onderwerpen uit de hoorcolleges. Aanwezigheid bij de hoorcolleges en werkgroepen wordt van harte aanbevolen voor je professionele ontwikkeling. De ervaring leert dat aanwezigheid noodzakelijk is om de cursus met een voldoende af te kunnen sluiten.
Toetsing
De toetsing van het vak betreft een individuele schrijfopdracht bestaande uit 2 delen (beide deelresultaten betreffen 50% van het eindcijfer). Bovendien moet elk afzonderlijk deel van de schrijfopdracht met een voldoende (minimaal 5,5) worden afgerond. Alleen onvoldoende schrijfopdrachtdelen mogen herkanst worden. Na herkansing kan het herkanste deelresultaat met maximaal een 6,0 worden afgesloten. Beide deelresultaten zijn alleen geldig in het academisch jaar 2024-2025 en kunnen niet meegenomen worden naar een volgend collegejaar.
Brightspace
Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van Brightspace.
Literatuur
De in de cursus te gebruiken boektitels en/of syllabi. Waar deze te koop zijn en hoe de literatuur vooraf moet worden bestudeerd. Houd rekening met de regels voor het auteursrecht (Auteursrechten informatiepunt). De boetes zijn hoog!
Inschrijven voor vakken
Onderwijs
Studenten moeten zichzelf inschrijven voor alle onderwijseenheden (hoorcolleges, werkcolleges en practica) die zij willen volgen. Inschrijven kan tot uiterlijk 5 dagen voorafgaand aan de start van de cursus via Mystudymap.
Tentamens
Daarnaast is het voor alle studenten verplicht om zich voor elk tentamen in te schrijven via My Studymap. Dit kan tot en met uiterlijk 10 kalenderdagen voorafgaand aan het tentamen. Zonder geldige inschrijving kun je niet deelnemen aan het tentamen.
Lees zorgvuldig alle informatie over de procedures en deadlines voor het inschrijven voor vakken en tentamens.
Contact
Coördinator van het vak is