LET OP: Pedagogische Wetenschappen heeft een eigen Tutoraat
Beschrijving
In het Tutoraat van de Academische Pabo wordt aandacht besteed aan de kennismaking met de opleiding (kamp, introductiecolleges) en de start van de academische vorming van de Academische pabostudent. Het Tutoraat is gericht op de academische vaardigheden: toepassen van kennis en inzicht, academisch schrijven, gesprekstechnieken, presentatievaardigheden en professionele ontwikkeling. Tijdens verschillende inhoudelijke bijeenkomsten en bijbehorende opdrachten worden studenten uitgedaagd om inzichten uit wetenschappelijke theorie te vertalen en in te zetten in praktijk, waarbij ze gestimuleerd worden om daarbij goed te reflecteren over de eigen leerkrachtvaardigheden. Daarnaast komt de professionele ontwikkeling ook aan bod tijdens studiebegeleiding (SBL). Hierin worden studenten in kleine groepen begeleid op de voortgang van zowel hun studie als stage. Studenten helpen elkaar door middel van intervisiewerkvormen met uitdagende stagesituaties. Daarnaast delen studenten succeservaringen wat betreft de stage en studie met elkaar ter inspiratie.
Het Tutoraat van de Academische Pabo wordt per stamgroep verzorgd door één universitaire tutor en twee hogeschooltutoren die nauw met elkaar samenwerken. Eén van je hogeschooltutoren is ook jouw stagebegeleider. Bij de bijeenkomsten en/ of studiebegeleiding zie je één, twee of drie tutoren tegelijkertijd.
Leerdoelen
De cursus bestaat uit de volgende leerdoelen:
Je kunt wetenschappelijke kennis en inzichten toepassen bij het kritisch analyseren van leer, gedrags- en ontwikkelingsvraagstukken binnen het onderwijs.
Je kunt op basis van wetenschappelijke kennis en praktijkkennis tot een oordeelsvorming komen en daar je visie of professionele handelen op aanpassen.
Je kunt werken aan de eigen academische en professionele ontwikkeling op basis van zelfreflectie, ontvangen feedback, wetenschappelijke kennis en praktijkkennis.
Je kunt schriftelijk en mondeling correct (wetenschappelijk) rapporteren.
Je kunt feedback geven aan medestudenten.
Rooster
De locatie van de introductiebijeenkomsten en kamp worden bekend gemaakt via een introductiemail. De bijeenkomsten worden gegeven op maandagen en donderdagen. De bijeenkomsten op de maandagen vinden plaats op de Universiteit en vind je in My Timetable. Het rooster voor de donderdagen is te raadplegen via de ‘mijn rooster’ app van mijn.hsleiden.nl. Daar zal het rooster per periode beschikbaar gesteld worden.
Onderwijsvorm
De eerste week van het collegejaar staat in het teken van kennismaking met de studie, de medestudenten en docenten. Er vinden introductiecolleges en een kamp plaats. Gedurende het jaar worden inhoudelijke (universiteit of gezamenlijke) bijeenkomsten en studiebegeleiding aangeboden. Er vinden 14 inhoudelijke bijeenkomsten plaats. Daarnaast is het mogelijk dat aanvullende individuele gesprekken gevoerd worden. Gedurende het studiejaar zal in totaal 24 uur (verdeeld over vier periodes) aan studiebegeleiding worden ingeroosterd, waarbij sommige bijeenkomsten één en sommige bijeenkomsten twee uur zullen bedragen.
Toetsing
Het Tutoraat van de Academische Pabo wordt verplicht gevolgd tijdens het eerste jaar van inschrijving. Voor dit onderwijsonderdeel wordt geen vrijstelling verleend. Studenten ontvangen, indien zij hebben voldaan aan alle voorwaarden, de studiepunten na afloop van het tweede semester. Deze voorwaarden zijn:
Aanwezigheid tijdens alle bijeenkomsten. Er mogen maximaal twee inhoudelijke bijeenkomsten in het studiejaar worden gemist, mits ze worden gecompenseerd met een vervangende opdracht. Er mag maximaal één studiebegeleidingsbijeenkomst per semester worden gemist, mits deze wordt gecompenseerd met een vervangende opdracht. Afwezigheid moet vooraf per mail gemeld worden bij de tutoren. Als meer dan bovenstaande bijeenkomsten worden gemist, kunnen de leerdoelen van het vak niet behaald worden. Dat betekent dat het vak in het lopende academische jaar niet met een voldoende afgesloten kan worden. De student moet het vak in het volgende academische jaar in zijn geheel opnieuw volgen.
Actieve deelname aan de bijeenkomsten; dit betekent zowel voorafgaand (verplichte voorbereiding) als tijdens de bijeenkomsten. Wanneer een student hier niet aan voldoet, dient een aanvullende vervangende opdracht gemaakt te worden.
Voldoende beoordeling van alle opdrachten: Bibliotheektutorial, Workshop Literatuuronderzoek, Universitaire stageopdracht 1 en Universitaire stageopdracht 2. Richtlijnen over de opdrachten zijn te vinden op Brightspace. Voor het maken van de opdrachten mag geen gebruik worden gemaakt van AI. Bij een onvoldoende beoordeling van één of meer opdrachten na twee kansmogelijkheden, dient de specifieke opdracht(en) herkanst te worden in een volgend collegejaar. De bijeenkomsten hoeven, als de student voldoet aan de aanwezigheidsplicht (zie punt 1), dan niet opnieuw gevolgd te worden.
Brightspace
Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van Brightspace. Studenten worden aan het begin van het collegejaar automatisch ingeschreven voor de online leeromgeving van de universiteit waarin de voorbereiding van de inhoudelijke bijeenkomsten gevonden kan worden. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van de online leeromgeving van de hogeschool waarin de voorbereiding van de verschillende SLB-bijeenkomsten gevonden kan worden.
Literatuur
American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association: The official guide to APA style (7th ed.). Author.
Contact
De coördinatie wordt verzorgd door dr. S. Chung en D. Nieuwenhuizen