Studiegids

nl en

Honours Oriëntatievak Post-COVID belicht. Werk samen aan een helder verhaal

Vak
2024-2025

Toegangseisen

Het vak staat open voor max 40 Nederlandstalige eerstejaars studenten die zich willen oriënteren op deelname aan HC Geneeskunde, HC Bèta & Life Science, HC Humanities Lab of HC Science, Society and Self kunnen deelnemen aan dit Honours Oriëntatievak. De link om je in te schrijven voor dit vak vind je onderaan bij 'inschrijven'.

Dit oriëntatievak geeft na afronding de mogelijkheid om verder te gaan met de volgende vier trajecten: HC Geneeskunde, HC Bèta & Life Science, HC Humanities Lab en HC Science, Society and Self.

Beschrijving

De impact van COVID, het lijkt zo’n beetje passé. Níets is minder waar voor iedereen die kampt met langdurige klachten na een COVID-infectie. Bij mensen met post-COVID (ook wel Long-COVID) zijn meerdere organen en systemen in het lichaam aangetast en dat leidt tot verschillende lichamelijke en mentale klachten. Van de inmiddels zo’n 200 bekende symptomen komen gebrek aan energie, spierpijn, benauwdheid en geheugenproblemen veel voor. Hoe deze klachten precies ontstaan en hoe ze te behandelen, daarover tasten we nog veel in het duister. In Nederland zijn zo’n 90.000 mensen door Post-COVID ernstig beperkt in hun dagelijks leven, leidend tot o.a. verzuim op school of het werk. Dit heeft ook maatschappelijk flinke impact.

In dit Honours Oriëntatievak ga je samen met studenten van andere faculteiten aan de slag met dit actuele thema. Belangrijke maatschappelijk partner daarbij is de stichting C-support (www.c-support.nu). Zij ondersteunen in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport mensen met langdurige klachten na COVID, hun naasten en betrokken professionals. C-support doet in de praktijk wat je als student in dit vak zélf gaat doen. Samen met 2-3 medestudenten ontwikkel je een communicatieproduct op een actueel onderwerp rond Post-COVID voor een specifieke doelgroep. Dat kan bv een TED-talk of podcast zijn voor zorgprofessionals. Of een video of folder voor patiënten en hun naasten, een opinieartikel voor medeburgers in een landelijk dagblad, of een beleidsnotitie voor een ministerie.

Om zo’n maakproject succesvol te kunnen uitvoeren, wordt de thematiek van Post-COVID vanuit verschillende vakgebieden benaderd. Zo geeft ervaren huisarts Alfons Olde Loohuis, tevens landelijk expert Post-COVID bij C-support, met een patiënt een inkijkje in het ziektebeeld en de persoonlijke en maatschappelijk impact ervan. In verdiepingsclasses gaat filosoof Bas Haring verder in op de kracht van massa in de interactie tussen maatschappij en wetenschap. Vanuit de sociale wetenschappen wordt de schijnwerper gezet op waarom het zo belangrijk is om bij (gezondheids)vraagstukken alert te zijn op sociale ongelijkheid. Ook leer je om vanuit een historisch perspectief over het proces van ont- en erkenning van een ziekte als Post-COVID na te denken. In het vak werk je samen met studenten van meerdere faculteiten. Je leert hoe een interprofessionele dialoog werkt en je traint de vaardigheden om samen een duidelijke boodschap voor verschillende doelgroepen te formuleren en een passend communicatieproduct te maken.

Dit Oriëntatievak is dé gelegenheid om kennis te maken met interdisciplinair Honoursonderwijs rond een complex maatschappelijk thema. Ondertussen kun je in de praktijk ervaren of een substantiële onderwijsinspanning náást je reguliere curriculum voor jou past.

Leerdoelen

In dit interdisciplinaire vak leer je om over een actueel onderwerp rond Post-COVID door middel van een concreet product te communiceren naar een relevante doelgroep.

Na afronding van het vak ben je in staat om:

Thema & Maatschappij

  • de persoonlijke en maatschappelijke impact van Post-COVID te benoemen;

  • relevante (maatschappelijke) ontwikkelingen te duiden in het kader van Post-COVID.

Doelgroep & Boodschap

  • een duidelijke boodschap naar een specifieke doelgroep te formuleren;

  • te bepalen op welke manier de boodschap het beste overkomt zowel qua (argumentatie)structuur als taalgebruik; studenten hebben kennis over verschillende retorische technieken;

  • te bepalen welk communicatiemiddel het beste past voor betreffende doelgroep en boodschap.

Samenwerking

  • als groep te bepalen welke stappen nodig zijn om tot een eindproduct te komen;

  • elkaars (interprofessionele) inbreng te waarderen en te benutten;

  • in groepsverband een duidelijke verdeling van taken te maken;

  • elkaar op de uitwerking en het proces aan te spreken.

Rooster

Alle bijeenkomsten vinden plaats in het LUMC. Tijdens de bijeenkomsten van drie uur ontvangen studenten een vegetarische versnapering.

  • Introductiebijeenkomst: Maandag 24 feb,17.00-20.00 uur, Dr. Alfons Olde Loohuis, huisarts; i.s.m. een patiënt

  • Verdiepingsclass: Maandag 3 maart, 17.00-20.00 uur, Prof.dr. Bas Haring, filosoof

  • Workshop: Dinsdag 11 maart, 17.00-20.00 uur, Mr.dr. Claudia Bouteligier, jurist en rechtsfilosoof

  • Verdiepingsclass: Maandag 17 maart, 17.00-20.00 uur, Dr. Janita Ravesloot en Annelies van Bentum MSc, sociale wetenschappers, i.s.m. een patiënt

  • Workshop: Maandag 24 maart, 17.00-20.00 uur, Drs. Nikki Kromkamp, communicatie-expert

  • Verdiepingsclass: Maandag 31 maart, 17.00-20.00 uur, Dr. Paul van Trigt en dr. Mieneke te Hennepe, historici

  • Workshop: Maandag 7 april, 17.00-20.00 uur, Drs. Nikki Kromkamp, communicatie-expert

  • Startsessie Projectfase: Maandag 14 april, 17.00-19.00 uur

  • Begeleidingssessie: Maandag 12 mei, 17.00-19.00 uur

  • Begeleidingssessie: Maandag 26 mei, 17.00-19.00 uur

  • Begeleidingssessie: Maandag 16 juni, 17.00-19.00 uur

  • Eindsymposium: Maandag 23 juni, 17.00-19.00 uur

Onderwijsvorm

Kennis over Post-COVID en relevante aspecten verwerf je in de introductiebijeenkomst, tijdens de verdiepingsclasses en met zelfstudie. De benodigde vaardigheden train je primair in workshops, en tijdens je samenwerkingsproject. De kennis en vaardigheden pas je met 2-3 medestudenten in de projectfase toe in een maakopdracht. Samen presenteer je het eindproduct tijdens het eindsymposium in aanwezigheid van representanten van de doelgroepen waarvoor communicatieproducten gemaakt zijn. Actieve deelname aan alle vakonderdelen is verplicht.

Toetsing en weging

Het eindoordeel (voldoende/onvoldoende) wordt in ieder geval gebaseerd op:

  • Actieve deelname aan het vak

  • Samenwerking in de projectfase en resulterend communicatieproduct

  • Presentatie van communicatieproduct tijdens het eindsymposium

Literatuurlijst

Literatuur en andere vakinformatie wordt gedeeld via Brightspace.

Inschrijven

Je meldt je aan via dit formulier. Bij meer dan 40 aanmeldingen wordt er geloot. Word je voor dit vak uitgeloot, dan kun je alsnog voor HC Science, Society and Self en HC Humanities Lab inschrijven (toegankelijk voor studenten van alle faculteiten), of voor het Oriëntatievak Science Skills Lab van HC Bèta & Life Science (toegankelijk voor studenten van FWN en LUMC). Geneeskundestudenten kunnen na het behalen van het Science Skills Lab binnen HC Bèta & Life Science Oriëntatievak verder in HC Geneeskunde.

Contact

Stuur voor vragen over dit Honours Oriëntatievak een berichtje naar de coördinator van dit Oriëntatievak, dr. Marion Verduijn, via honourscollegegeneeskunde@lumc.nl.

Opmerkingen