Toegangseisen
De stof van Onderzoekspracticum 1 en van de Cursus praktische data-analyse met SPSS wordt bekend verondersteld bij deelname aan het studieonderdeel Oefenonderzoek: Ontwikkel een studie, ontwikkel jezelf – hierna kortweg Oefenonderzoek genoemd.
Beschrijving
In de Bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen wordt veel belang gehecht aan het ontwikkelen van een academische houding. Kritisch kijken, leren vragen te stellen en na te denken over hoe een (evidence-based) antwoord op vragen gegeven kan worden, zijn belangrijke vaardigheden die studenten zich eigen moeten maken. Tijdens dit vak staan deze vaardighden centraal. In dit vak gaan studenten in groepsverband een studie opzetten en uitvoeren onder begeleiding van een docent. Iedere student(e) schrijft zich in voor een bepaald thema (= het onderwerp van het Oefenonderzoek). De beschikbare thema’s worden uitgebreid beschreven op Brightspace.
Naast de ontwikkeling van een studie staat ook de ontwikkeling van de studenten zelf centraal, door bewust na te denken over hun eigen academische ontwikkeling en studieloopbaankeuzes. Bij dit laatste worden ze ondersteund door het Learning My Way systeem.
Het succesvol afronden van dit vak is een instapvoorwaarde voor toelating tot een Bachelor-project in het derde jaar.
Leerdoelen
I. Het hoofdleerdoel van oefenonderzoek is kennismaken met en zelf doorlopen van de vijf fases in het onderzoeksproces: 1) het formuleren van een probleemstelling en daarbij behorende hypothesen; 2) het uitwerken van een onderzoeksopzet; 3) het verzamelen van data; 4) verwerking en analyse van gegevens; 5) rapportage en presentatie.
Tijdens dit proces wordt ook gewerkt aan de verdere ontwikkeling van de eigen academische vaardigheden.
Voor de eerste fase van het onderzoeksproces (het formuleren van een probleemstelling en daarbij behorende hypothesen) kunnen de volgende leerdoelen geformuleerd worden: a) gericht zoeken naar relevante literatuur tbv het opstellen van een probleemstelling (of het verklaren van bevindingen); b) Artikelen kritisch evalueren op leesbaarheid, stijl en methodologische kwaliteit. c) het formuleren van een onderzoeksvraag; d) het formuleren en onderbouwen van een hypothese op basis van de gevonden wetenschappelijke literatuur.
Tijdens de tweede fase van het onderzoeksproces (het uitwerken van een onderzoeksopzet) kunnen de volgende leerdoelen geformuleerd worden: a) kritisch nadenken over/reflecteren op mogelijke onderzoeksdesigns; b) een onderzoeksopzet uitwerken behorende bij de zelf opgestelde vraagstellingen en hypotheses in fase 1 van het onderzoeksproces; c) kennismaking met ethische kwesties rondom het uitvoeren van een onderzoek: beoordelen in welke mate een onderzoek voldoet aan ethische richtlijnen en die richtlijnen zelf toepassen bij het opzetten van een eigen studie.
Tijdens de derde fase van het onderzoeksproces (het verzamelen van data) kan als leerdoel geformuleerd worden: oefening in de praktische werkzaamheden rondom het uitvoeren van onderzoek (dwz: dataverzameling).
Tijdens de vierde fase van het onderzoeksproces (verwerking en analyse van gegevens) kunnen de volgende leerdoelen geformuleerd worden: a) oefening in onderzoeksactiviteiten zoals behandeld in Onderzoekspracticum 1, Onderzoekspracticum 2 en Cursus Praktische Data-analyse met SPSS uitgaande van een (ortho)pedagogische of onderwijskundige vraagstelling; b) kritische reflectie omtrent de betekenis van de resultaten zoals gevonden tijdens de data-analyse.
Tijdens de vijfde fase van het onderzoeksproces (rapportage en presentatie) kunnen de volgende leerdoelen geformuleerd worden: a) leren een onderzoek te rapporteren in de vorm van een wetenschappelijk paper; b) oefening in algemene schrijfvaardigheden; c) oefening in wetenschappelijk schrijven; d) het toepassen van APA richtlijnen tijdens het schrijven van een verslag; e) leren om bevindingen te rapporteren in de vorm van een mondelinge presentatie; f) presentaties afstemmen op verschillende doelgroepen
Samenwerken in een taakgerichte groep. Hierbij zijn de volgende specifieke leerdoelen relevant: a) leren om samen te werken om een gezamenlijk einddoel (verslag en presentatie) te bereiken; b) feedback geven op elkaars werk.
Daarnaast is een leerdoel om stil te staan bij de keuzes die studenten tijdens de studie maken om de studie- en beroepsloopbaan te bevorderen.
Rooster
Het rooster van dit vak vind je in MyTimetable.
Onderwijsvorm
Het vak Oefenonderzoek start met een centrale openingsbijeenkomst in de vorm van een hoorcollege. Hierna is er elke of om de week een bijeenkomst, verspreid over het gehele studiejaar . In deze periode zullen studenten in groepsverband een aantal opdrachten voltooien en tijdens de bijeenkomsten, maar ook daarbuiten, werken aan een onderzoek. Aan het eind van het studiejaar zal het vak worden afgesloten met een symposium waarin alle onderzoeksthema’s gepresenteerd worden (verplichte aanwezigheid).
Toetsing
Er vindt een individuele beoordeling in cijfers plaats. Iedere student krijgt een individueel cijfer voor de twee eindproducten apart (paper en mondelinge presentatie) en zijn/haar participatie tijdens het onderzoeksproces (binnen en buiten de werkgroepen).
Hierbij telt het cijfer voor het eindpaper voor 60% mee bij de berekening van het eindcijfer. De presentatie en participatie tellen elk voor 20% mee. Verder is het noodzakelijk om voor elk van deze drie onderdelen een voldoende te hebben behaald.Een voorwaarde om te kunnen slagen voor dit vak is dat alle opdrachten voor dit vak (waaronder de opdrachten van Learning My Way) op tijd en volledig zijn ingeleverd en studenten voldoen aan de aanwezigheidsplicht die geldt voor alle werkgroep-bijeenkomsten van het oefenonderzoek. In de syllabus die bij de start van het vak beschikbaar wordt gesteld, wordt aangegeven hoeveel werkgroepbijeenkomsten studenten mogen missen. Bij het afsluitende symposium moeten alle studenten aanwezig zijn.
Brightspace
Tijdens deze cursus wordt gebruik gemaakt van Brightspace.
Literatuur
Bij elk thema dient de student(e) een aantal artikelen te lezen. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van:
American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American psychological association (7th ed.). Washington, DC: American Psychological Association.
Inschrijven voor vakken
Studenten moeten zichzelf inschrijven voor voor de werkgroepen via Mystudymap. Inschrijven kan tot uiterlijk 5 dagen voorafgaand aan de start van de cursus.
Lees zorgvuldig alle informatie over de procedures en deadlines voor het inschrijven voor vakken en tentamens.