Doelstelling
Deze cursus beoogt dat studenten de verschillende benaderingen ten aanzien van het concept ‘gender’ in de rest van hun studie kunnen toepassen. Dit wil zeggen dat ze het verschil tussen de genders theoretisch leren duiden evenals de sociale constructie en deconstructie van vrouwelijkheid en mannelijkheid en de sociale belichaming daarvan. Verder moeten studenten de concepten van verschil en gelijkheid tussen vrouwen en mannen, maar ook bij vrouwen onderling en mannen onderling kunnen begrijpen en de contexten en aspecten die daaraan ten grondslag liggen. Belangrijk daarbij is om te leren onderkennen hoe al deze aspecten de algemene visie ten aanzien van individuen en samenleving en de ‘domestieke’ en ‘publieke’ terreinen beïnvloeden.
Studenten moeten de wijze waarop gender samenhangt met andere concepten zoals etniciteit, klasse, religie, leeftijd, generatie enz. leren onderkennen.
Studenten moeten leren herkennen hoe de relatie tussen lokale en globale ontwikkelingen in relatie tot gender verlopen, b.v.: de wijze waarop mobiliteit (migratie e.d.) en ruimtelijke grenzen gender constructies voortdurend definieren en her-definieren.
Deze basismodule zal een belangrijke introductie zijn om de gender-aspecten binnen de ori?atiemodulen (en later de specialisaties daarbinnen) te onderscheiden (‘Media Worlds’, ‘Global Connections’ en ‘Development in Place’) .
Deze cursus wil studenten kritisch leren kijken naar besluitvorming en beleid en de theoretische literatuur in relatie tot ‘genderproblematiek’.
Onderwijsvormen
hoorcolleges (18 uur = 27 sbu)
werkstukken (totaal 3-4 pp) en bespreking ervan (2 uur) = 32 sbu
literatuur waarover getentaminneerd wordt (540 pp = 90 sbu)
Totaal 140 sbu (5 ECTS)
Studiemateriaal Wordt binnenkort bekend gemaakt.
Toetsing Werkstuk, Tentamen
Rooster
Colleges:
8 september t/m 8 oktober 2009 op dinsdagen van 15-17 uur en op donderdagen van 13-15 uur, in zaal SA49
Tentamen:
20 oktober 2009, 13-16 uur, zaal 1A20
Herkansing:
2 december 2009, 10-13 uur, zaal SA49