Doelstelling
Verwerven van kennis en inzicht in de wijzen waarop de media enerzijds hun invloed doen gelden op sociale en politieke processen in samenlevingen wereldwijd, en anderzijds hoe media binnen onze discipline gebruikt worden voor onderzoek en rapportage. Deze module dient ter oriëntatie op de vervolgcursussen die in het derde jaar worden aangeboden in de track ‘Media Worlds’, te weten Contemporary Visual Culture, Material Culture, Visual Methods, en Ethnographic Filmmaking.
Inhoud
Veel van wat wij vandaag de dag als cultuur bestempelen is gemedieerd. Op een dag krijgen mensen, al dan niet bewust, een breed scala aan voorwerpen, beelden en geluiden te verwerken. Dit via televisie en radio, billboards, posters, via de eigen I-pod of mobiele telefoon, maar ook door het bijwonen van performance en in het gebruik van zeer alledaagse objecten. Welke rol spelen dit soort beelden en objecten in de antropologie? Via Internet worden relaties en huwelijken gesmeed, en soms verbroken, en kunnen traditionele en net uitgevonden religies zich manifesteren. Een postnationale werkelijkheid dringt zich aan ons op waarin de wereld niet langer wordt vorm gegeven door staten en politici, maar veeleer door media conglomeraten en de entertainment industrie. Vandaag de dag zijn het globale media zoals CNN, Al Jazeera en MTV die cultuur presenteren en representeren in een groot deel van de wereld. Media hebben tegenwoordig een vaste plaats in het dagelijkse leven van een ieder. Maar hoe worden media gecreërd. En hoe beïnvloeden media de mensen die hen gebruiken? Wat voor sociale werelden komen via media tot stand en hoe kunnen individuen en sociale groepen inspiratie putten uit de vele media bronnen die hen omringen om zo ideeën over zichzelf en anderen vorm en betekenis te geven. En een zeker zo belangrijke vraag, zijn deze mogelijkheden en beperkingen ook verschillend naargelang de plaats en tijd een andere is? Hoe dienen we dergelijke werelden, die vaak een complexe combinatie vertonen van het meer dan lokale en het minder dan globale, te analyseren en hoe beïnvloedt het gebruik van audiovisuele media in etnografisch onderzoek opvattingen over en representaties van cultuur en sociale werelden?
Naast een theoretische introductie van de begrippen representatie, objectificatie en mediatie, en de plaats en rol van media in de constructie van perceptie, worden deze en andere ideeën verder uitgewerkt via een reeks van onderwerpen die later in de vervolgcursussen meer specifiek aan bod zullen komen. De benadering is daarbij zowel kritisch analytisch als praktisch van aard, waarbij we de werking van media leren te begrijpen door er zelf iets mee te doen. Onderwerpen die in deze module behandeld zullen worden zijn o.a. de rol van voorwerpen in verschillende contexten, ‘beelden zonder grenzen’, media representaties van crisis, geweld en mensenrechten, visuele en auditieve culturen, transnationale pop en consumptiecultuur, muziek en de kunst van het verleiden, nationalistische cinema, nieuwe en mobiele media, de etnografische documentaire, beeldgebruik in onderzoek, en de rol die de antropoloog in de hedendaagse media kan vervullen.
Onderwijsvormen
Werkgroep 24 uur = 48 sbu
Werkstuk 10 blz = 80 sbu
Literatuur 912 blz = 152 sbu
TOTAAL: 280 sbu (10 ECTS)
Studiemateriaal
Het boek: Askew & Wilk (2002), ‘The Anthropology of Media.’ Malden, Mass., [etc.]: Blackwell, is verkrijgbaar bij boekhandel Atleest in Leiden.
Bij een aantal colleges is additionele literatuur opgegeven in de vorm van een artikel uit een elektronisch tijdschrift. Deze artikelen zijn beschikbaar via de digitale biblioitheek van de UB Leiden.
Toetsing
Voldoende participatie (aanwezigheid vereist bij minstens 10 van de 12 bijeenkomsten)
Acht weekopdrachten a.h.v. literatuur en collegestof, 50% (uitleg staat op Blackboard)
Seminar presentatie aan eind college (26 mei) 50% (uitleg volgt).
Bij een onvoldoende zal het hertentamen uit een schriftelijk werkstuk bestaan.
Ingangseis/advies
De cursus is in principe voor studenten van het Instituut Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie. Bij hoge uitzondering worden in overleg met de docenten ook andere studenten toegelaten.
Rooster
Elke dinsdag en donderdag van 6 april t/m 20 mei 2010, 15-18 uur in de Filmzaal (Pieter de la Courtgebouw).
Géén college op 13 mei.
Inschrijving
Inschrijving op het secretariaat, kamer 3A19, tel. 5273469, vóór 15 maart 2010.