Studiegids

nl en

Antropologie van Sub-Sahara Afrika

Vak
2009-2010

Doelstelling

Verdieping van antropologisch/sociologisch inzicht in de geschiedenis en hedendaagse vormen van traditie en moderniteit in Afrika, en de lokale, nationale en globale verbanden waarbinnen zij worden gerealiseerd.

Inhoud

De cursus bestaat uit wekelijkse, thematische colleges die aansluiten op de literatuur. In het programma staan drie lijnen centraal:

  • een kritische reflectie op de concepten waarmee antropologen Afrika hebben bestudeerd;

  • een fascinatie voor de cognitieve en organisatorische complexiteit van verschijnselen in hedendaagse Sub-Sahara Afrika;

  • een kritische reflectie op de ideeën waarmee en de processen waardoor ‘hulp’ en ‘ontwikkeling’ worden geconstrueerd en toegeëigend.

Coördinator

Dr. Jan Jansen, jansenj@fsw.leidenuniv.nl , telefoon: 071 527 3996

Onderwijsvormen

  • hoorcolleges (14 × 3 uur) x 1,5 = 63 sbu

  • 6 twee wekelijkse schrijfopdrachten 3000 woorden = 40 sbu

  • 6 twee wekelijkse (korte) rapportages over de literatuur van die week

  • literatuur 177 * 6 = 1062 pp.

Totaal 280 sbu (10 ECTS)

Studiemateriaal

BOEKEN
aan te schaffen (met korting op winkelprijs) via J. Jansen
(vier boeken plus syllabus – alle ruim voorradig, totale kosten 35 euro)

  • Allman, J., S. Geiger en N. Misusi (red.) 2002. Women in African Colonial Histories Bloomington, Indiana University Press (325 pagina’s) (10 euro).

  • Jansen, J. 2007. De lessen van Namagan Kanté – Zanddivinatie in de Mandé bergen (Mali-Guinée) Amsterdam, Aksant (95 pagina’s) (6 euro).

  • Jansen, J. (red.) 2006 Sub-Sahara Afrika – Perspectieven en plaatsbepalingen Amsterdam, Aksant (180 pagina’s) (10,50 euro).

  • Het Sunjata-epos, zoals verteld in Kela (Mali) Bezorgd en van een inleiding voorzien door J. Jansen / Vertaald door J. Jansen, E. Duintjer en B. Tamboura. 2005. Amsterdam, Aksant (145 pagina’s) (6 euro).

  • Syllabus voor deze cursus (ca. 30 pagina’s) (2,50 euro).

  • Kaart van Afrika (gratis beschikbaar gesteld door het Afrika Studie centrum)

LOSSE ARTIKELEN

  • Bayart, J.-F. 2003. ‘The State’ in T. Young (red.) Readings in African Politics (Bloomington/Oxford, Indiana University Press/James Currey): 40-45. (Aanwezig in bibliotheek Afrika Studiecentrum)

  • Bonner, P. en N. Nieftagodien. 2002. ‘The Truth and Reconciliation Commission and the Pursuit of “Social Truth”’, in D. Posel & G. Simpson (red.), Commissioning the Past. Understanding South Africa’s Truth and Reconciliation Commission Johannesburg, Witwatersrand University Press: 173-203. (Aanwezig in bibliotheek Afrika Studiecentrum)

  • Brantlinger, P. 1988. Rule of Darkness. British Literature and Imperialism, 1830-1914 Ithaca, Cornell University Press: 173-197. (Tekst ter inzage bij de docent)

  • Bruner, E.M. 1996. ‘Tourism in Ghana. The Representation of Slavery and the Return of the Black Diaspora’ American Anthropologist 98-2: 290-304. (Aanwezig in de bibliotheek van FSW – Leeszaal)

  • Comaroff, J.L. en J. Comaroff. ‘Occult Economies and the Violence of Abstraction: Notes from the South African Postcolony’ American Ethnologist 26-2: 279-295. (Aanwezig in de bibliotheek van FSW – Leeszaal)

  • Geschiere, P.L. en F. Nyamnjoh. 2000. ‘Capitalism and Autochthony: The Seesaw of Mobility and Belonging’ Public Culture 12-2: 423-452. (Aanwezig in de bibliotheek van FSW – Leeszaal)

  • Dumestre, G., Education in Mali – The Suffering School (tekst op Blackboard, met dank aan Gérard Dumestre en Ingse Skattum voor het beschikbaar stellen van deze tekst aan de deelnemers van deze cursus).

  • Jansen, J. 1996. ‘Representation of Status in Mande: Did the Mali Empire Still Exist in the Nineteenth Century?’ History in Africa 23: 87-109. (Aanwezig in bibliotheek Afrika Studiecentrum, ook op Blackboard)

  • Lwanda, J. 2002. ‘Tikutha The Political Culture of the HIV/AIDS Epidemic in Malawi’ in H. Englund (ed.) A Democracy of Chameleons. Politics and Culture in the New Malawi (Uppsala, The Nordic African Institute): 151-165. (Electronisch raadpleegbaar)

  • Mamdani, M. 2001. ‘A Brief History of Genocide’ Transition 10-3 (issue 87): 26-47. (Aanwezig in bibliotheek Afrika Studiecentrum)

  • Meyer, B. 2004. ‘Christianity in Africa: From African Independent Churches to Pentecostal-Charismatic Churches’ Annual Review of Anthropology 33: 447-474. (Aanwezig in de bibliotheek van FSW – Leeszaal)

  • Posel, D. 2005. ‘Sex, Death and the Fate of the Nation: Reflections on the Politiciation of Sexuality in Post-Apartheid South Africa’ Africa 75-2: 125-153.

  • Shipton, P. ‘How Gambians Save – And What Their Strategies Mean for International Aid’ (25 pagina’s) – N.B. Dit artikel/betoog is op vele manieren te krijgen via het internet. Een file die gratis is gedownload van de Wereldbank staat op Blackboard. Het is aan de student de keuze welke versie gekozen wordt.

  • Witte, M. de. 2003. ‘Altar Media’s “Living World”: Televised Charismatic Christianity in Ghana’ Journal of Religion in Africa 33-2: 172-202. (Aanwezig in bibliotheek Afrika Studiecentrum)

Toetsing

  1. Schrijfopdrachten (5 van de 6 in beide categorieën met een voldoende afgesloten)
    1. Wekelijkse deelname aan bijeenkomsten (verplicht 12 van de 14 bijeenkomsten)
      N.B.: Voor alle onderdelen moet een voldoende zijn behaald.

Rooster

Colleges vinden plaats elke woensdag van 10 februari t/m 19 mei (m.u.v. 5 en 12 mei)
van 9-13 uur in zaal 5A41 (Pieter de la Courtgebouw)

Inschrijving

Inschrijving op het secretariaat CA-OS, (Wassenaarseweg 52 te Leiden, kamer 3A19, tel. 5273469) vóór 15 januari 2010.

A la carte studenten dienen de procedure te volgen die beschreven is op de volgende internet pagina:
http://www.fsw.leidenuniv.nl/ca-os/studenten/opleiding/a-la-carte-onderwijs.html

Blackboard

Meer informatie beschikbaar op Blackboard vanaf 1 januari 2009.