De kredietcrisis wordt in de kranten vaak vergeleken met de crisis van de jaren dertig van de twintigste eeuw. Het beleid dat overheden vandaag de dag voeren lijkt dan ook in eerste instantie bedoeld om de fouten die toen gemaakt werden te voorkomen. Toch zijn er allerlei verschillen die maken dat er met heel andere zaken rekening moet worden gehouden.
Dit college beschouwt de problemen en oplossingen van drie crisisperioden uit de geschiedenis van de twintigste eeuw: de Duitse hyperinflatie, de crisis van de jaren dertig, en de oliecrises van 1973/1979. We zullen tevens aandacht besteden aan de achterliggende processen van welvaartsgroei en globalisering.
Onderwijsvorm
Werkcollege. (NB verplichte aanwezigheid zie studiereglement Instituut voor Geschiedenis, art 2)
Leerdoelen
Het verkrijgen van kennis van de economische geschiedenis van Nederland in de 20e eeuw; het ontwikkelen van inzicht in economisch beleid, economische theorie en het beleid met betrekking tot de sociale voorzieningen; het ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden op het gebied van economische en sociale geschiedenis, het opdoen van kennis van gebeurtenissen en ontwikkelingen alsmede van de huidige debatten.
Studielast
Totaal 280 uur:
Bijeenkomsten 2 uur x 13 weken = 26 uur
Bijeenkomsten voorbereiden (ca 30 pp) = 12 × 6 weken = 72 uur
Materiaal zoeken voor werkstuk 36 uur
Materaal bestuderen voor werkstuk 74 uur
Referaat voorbereiden 12 uur
Werkstuk schrijven 80 uur
Literatuur
Reader (t.z.t. aan te schaffen via het Studiepunt)
Toetsing
Referaat, participatie (25%) werkstuk (75%)
Het werkstuk telt maximaal 6.000 woorden (ca. 14 pagina’s) en is gebaseerd op circa 700 pagina’s literatuur. Daarnaast kan op het college aanvullende literatuur worden behandeld.
Rooster
Semester II, zie rooster.
Informatie
Bij de docent: Dr. L.J. Touwen
Blackboard/webpagina
Ja.
Aanmelden
Aanmelden via U-TWIST, zie aanmeldingsprocedures.