Beschrijving
In dit college verwerven de studenten zich aan de hand van onderzoekspublicaties een overzicht van het T2-gebied, en verdiepen zij zich in twee deelaspecten van T2-verwer¬ving, de invloed van de moedertaal op de verwerving van de T2 en de invloed van expliciet (grammatica) onderwijs op het T2-verwervingsproces.
Onderwijsvorm
Werkcollege
A la carte- en Contractonderwijs
Niet beschikbaar voor A la carte- of Contractonderwijs.
Toegangseisen
Inleiding in de moderne taalkunde (DSLIN2) of een ander vergelijkbaar inleidend college taalkunde en/of de Inleiding Tweedetaalverwerving (DSMTTV).
Leerdoelen
Het leren kennen van de belangrijkste uitgangspunten en methoden van (experimenteel) taalkundig onderzoek naar tweedetaalverwerving, en in deze benaderingen de sterke en zwakke punten onderkennen.
Studielast
-
Literatuur
Wordt op het eerste college bekendgemaakt.
Toetsing
referaat, mondelinge presentatie (25%)
schriftelijk tentamen met enkele essayvragen (75%)
Rooster
Zie het rooster van de opleiding Dutch Studies.
Informatie
J. Caspers, j.caspers@hum.leidenuniv.nl
Aanmelden
Via U-Twist.
Blackboard
Wordt gebruikt voor het ter beschikking stellen van programma, vragen, aanvullend materiaal, powerpointpresentaties, etc. Tevens worden de wekelijkse opdrachten via Blackboard ingenomen.
Opmerkingen
Overzicht
Het college start met een kort overzicht van de belangrijkste vragen en theorieën op het gebied van de tweedetaalverwerving. Daarna wordt een aantal weken dieper ingegaan op de invloed van de moedertaal op T2-verwerving, waarbij verschillende aspecten van taal aan de orde komen (van zinsstructuur tot intonatie). De resterende weken worden besteed aan onderzoek naar het belang van grammaticale instructie bij de verwerving van een tweede taal.
Iedere week lezen de studenten de door de docent opgegeven literatuur en beantwoorden daar schriftelijk vragen over (deze worden ingeleverd via BlackBoard); aan het eind van het semester wordt een tentamen afgelegd over de gelezen stof. Daarnaast houden de deelnemende studenten vanaf week twee referaten over de te lezen literatuur.