Beschrijving
Sinds het eind van de jaren zestig nemen teksten hoe langer hoe meer een centrale plaats in linguïstische beschrijvingen en analyses in. De oriëntatie op de tekst leidde binnen de linguïstiek tot belangrijke vragen die de gehele tekstlinguïstische onderzoekstraditie kenmerken en waarop tot op de dag van vandaag geen eenduidige antwoorden zijn gegeven. Een onbeantwoorde vraag is nog altijd, wat een tekst is, hoe hij is opgebouwd, hoe de elementen van een tekst met elkaar verbonden zijn, of er zoals bij de zinsbouw regels voor het vormen van een tekststructuur zijn, of er hiërarchische tussenstappen tussen een zin en een tekst bestaan.
De relevantie, die tekstsoorten voor communicatiedeelnemers hebben, wordt in verschillende pogingen tot systematisering uitgelegd door het inzicht dat tekstsoorten een bemiddelend tussenniveau innemen tussen concrete, individuele teksten en het abstracte, collectieve level. Tekstsoorten kunnen zogezien worden beschreven als reeds binnen een taalgemeenschap geconventionaliseerde en min of meer aan communicatiesituaties gekoppelde modellen die voor tekstproducenten en –recipiënten probate oplossingen voor geregeld terugkerende problemen bieden. Ten opzichte van sociale en culturele functies kunnen tekstsoorten worden opgevat als symbolische categorieën die in de vorm van collectief weten communicatie organiseren. Met de hulp van tekstsoorten neemt het individu deel aan de collectieve constructie van de werkelijkheid (collectief geheugen). Daarom mogen tekstsoorten niet worden bekeken buiten hun sociale context.
Leerdoelen
Het werkcollege behandelt de centrale theoretische, methodische en terminologische aspecten van het onderzoeksveld Tekstlinguïstiek.
Rooster
Zie het rooster van de opleiding Duitse taal en cultuur.
Onderwijsvorm
Hoorcollege en werkcollege
Toetsing
Mondeling presentatie en schriftelijk werkstuk.
Literatuur
Wordt bekend gemaakt tijdens het eerste college.
Aanmelden
Via U-Twist