Coördinator
Mw. dr. J. Mesman
Doel en inhoud
Doel
Het aanreiken van basiskennis over de sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling van kinderen. Hierbij komen verschillende theoretische stromingen aan bod.
Eindtermen: 1.1; 1.4; 1.5; 2.4
Inhoud
In het eerste college zal aandacht worden besteed aan de algemene principes van ontwikkeling en de grote theorieën op dit gebied. In de volgende colleges wordt de ontwikkeling van kinderen chronologisch behandeld met aandacht voor de volgende fasen: babytijd, peutertijd, kleutertijd, basisschoolleeftijd en de adolescentie. Hierbij is steeds aandacht voor zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook wordt de rol van ouders, leeftijdgenoten, de school en cultuur in de ontwikkeling van kinderen besproken.
Onderwijsvormen
Hoorcolleges met videodemonstraties.
Literatuur
- Lightfoot, C., Cole, M., & Cole, S.R. (2009). The development of children. New York: Worth Publishers. (6th edition)
Toetsing
Schriftelijk tentamen over de literatuur en de collegestof.
Rooster
Rooster Inleiding in de ontwikkelingspsychologie
Inschrijving
Inschrijving via U-twist voor ALLE vakken en tentamens is verplicht.
Inschrijven voor een vak kan tot uiterlijk twee weken voor aanvang van het eerste college. Inschrijven voor het tentamen kan tot uiterlijk één week voor het tentamen. Zonder inschrijving kan men niet deelnemen aan het onderwijs of het tentamen.