Prospectus

nl en

Inleiding in de ontwikkelingspsychologie

Course
2009-2010

Coördinator

Mw. dr. J. Mesman

Doel en inhoud

Doel
Het aanreiken van basiskennis over de sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling van kinderen. Hierbij komen verschillende theoretische stromingen aan bod.
Eindtermen: 1.1; 1.4; 1.5; 2.4

Inhoud
In het eerste college zal aandacht worden besteed aan de algemene principes van ontwikkeling en de grote theorieën op dit gebied. In de volgende colleges wordt de ontwikkeling van kinderen chronologisch behandeld met aandacht voor de volgende fasen: babytijd, peutertijd, kleutertijd, basisschoolleeftijd en de adolescentie. Hierbij is steeds aandacht voor zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook wordt de rol van ouders, leeftijdgenoten, de school en cultuur in de ontwikkeling van kinderen besproken.

Onderwijsvormen

Hoorcolleges met videodemonstraties.

Literatuur

  • Lightfoot, C., Cole, M., & Cole, S.R. (2009). The development of children. New York: Worth Publishers. (6th edition)

Toetsing

Schriftelijk tentamen over de literatuur en de collegestof.

Rooster

Rooster Inleiding in de ontwikkelingspsychologie

Inschrijving

Inschrijving via U-twist voor ALLE vakken en tentamens is verplicht.
Inschrijven voor een vak kan tot uiterlijk twee weken voor aanvang van het eerste college. Inschrijven voor het tentamen kan tot uiterlijk één week voor het tentamen. Zonder inschrijving kan men niet deelnemen aan het onderwijs of het tentamen.