Doelstelling
Deze cursus heeft als doel het in praktijk brengen van antropologische kennis om de machtsverhoudingen achter de dagelijkse politiek (lokaal, nationaal, regionaal en globaal) te leren identificeren en analyseren. De cursus is gestructureerd rond actuele vraagstukken die centraal staan in de huidige samenleving. We zullen kritisch leren omgaan met academische teksten door die toe te passen op onderwerpen zoals ontwikkeling, democratie, grenzen, de natiestaat, globalisering en kolonialisme. Door heel de cursus heen worden de vragen gesteld: Wat is macht? Hoe en waar wordt macht gecentraliseerd? Hoe wordt macht uitgeoefend? Ten voordele van wie en ten koste van wie? En hoe verzetten mensen zich hiertegen en waarom? We gaan samen analyseren hoe antropologie van belang is om de politiek te analyseren met als doel het zelfstandig leren denken over politieke kwesties vanuit antropologisch en sociologisch perspectief.
Het grootste deel van een bijeenkomst is gewijd aan de thematiek die in dat college ter discussie staat. Het college geeft daarbij de keywords die elke student bij het bespreken van die thematiek voor ogen moet hebben om de literatuur te begrijpen. Zonder die kennis van sleutelbegrippen en de manier waarop zij worden toegepast is het niet mogelijk het tentamen met goed gevolg af te leggen.
Enkele weken is er ook een oefening op basis van een kleine opdracht die de studenten zullen voorbereiden. De opdrachten bestaan uit een vraag die wij tijdens het hoorcollege zullen bespreken aan de hand van concrete voorbeelden en de wekelijkse literatuur.
De cursus wordt afgesloten met een take-home tentamen waarin de kennis van de literatuur, van de relatie tussen etnografische voorbeelden en de theorie, en van de bespreking daarvan tijdens het college, zullen worden getoetst. Aanwezigheid tijdens het college is derhalve noodzakelijk om het tentamen met goed gevolg te kunnen afleggen.
Onderwijsvormen - Hoorcolleges 16u = 24 sbu
- Literatuur 696 pp = 116 sbu
Studiemateriaal
Boek
- Joan Vincent, The Anthropology of Politics. A Reader in Ethnography, Theory, and Critique (Blackwell, 2002);
Aanvullende teksten (verkrijgbaar in de bibliotheek of op blackboard):
Foucault, M. “Truth and Power” interview in James Faubion (ed.) (2002) Power: The essential works of Foucault, 1954-1984; vol. 3. London: Penguin. pp.111-133
Graeber, D. (2008) “There Never was a West: Or, Democracy Emerges From the Spaces in Between” in Possibilities: Essays on Hierarchy, Rebellion and Desire. AK Press, pp. 329-374.
Li, Tania Murray (1999) Compromising power: development, culture and rule in Indonesia, Cultural Anthropology 14(3): 295-322.
Lukes, S. “Introduction” in S. Lukes(ed.) Power. Oxford: Blackwell. pp.1-18.
Maeckelbergh, M. (2009) The Will of the Many. London: Pluto Press, Ch. 4.
Donald S. Moore, “The Crucible of Cultural Politics: Reworking ‘Development’ in Zimbabwe’s Eastern Highlands.” American Ethnologist 26 (3): 654-689 (1999).
Mosse, David (2004) “Is good policy unimplementable? Reflections on the ethnography of aid policy and practice.” Development and Change, 35(4), pp. 639-671.
Ortner, S. (1995) “Resistance and the Problem of Ethnographic Refusal” Comparative Studies in Society and History, Vol. 37, No. 1, pp. 173-193
Paley, J. (2002) “Towards an Anthropology of Democracy,” Annual Review of Anthropology. 31:4, pp.69–96
Radcliffe-Brown, A.R. (1940) Preface, in M. Fortes & E.E. Evans-Pritchard (eds.) African Political Systems (Oxford: Clarendon Press).
Scott, J. (1985) “Preface” in Weapons of the Weak. Yale University Press, pp.xv-xix
Stanford Encyclopedia of Philosophy (2005) “Feminist Perspectives on Power” http://plato.stanford.edu/entries/feminist-power/ (ca. 13pp)
Sivaramakrishnan, K. (2000) Crafting the public sphere in the forests of West Bengal: democracy, development and political action, American Ethnologist 27(2): 431-461.
Zelfgezochte kranten artikelen…
Toetsing
Take-home tentamen
Rooster
Hoorcolleges: woensdag 28 oktober t/m 16 december 2009, 15.00 – 17.00 uur, zaal SA49
Take-home tentamen verschijnt op 17 december op Blackboard en moet op 31 december ingeleverd worden.
Blackboard
UItgebreid weekprogramma zal voor aanvang van de cursus beschikbaar zijn op Blackboard.