Dit vak vormt géén onderdeel van de specialisaties CA-OS en kan als keuzevak worden gevolgd naast de specialistische themamodules.
Doelstelling
De nadruk ligt bij deze cursus op een drietal thema’s: kwalitatief onderzoek; mixed method en vergelijkend case-onderzoek. Binnen het kwalitatief onderzoek worden 4 benaderingen behandeld: de interpretatieve fenomenologische aanpak (IPA); de Grounded Theory (GT); de discourse analyse (o.a. Foucault) en de narratieve analyse. Om deze 4 benaderingen goed te leren kennen zal een dataset geanalyseerd worden m.b.v. ATLASti. Dit zal op het practicum gebeuren. Hierbij zullen ook een aantal technische tips voor data-preparatie in kwalitatief onderzoek gegeven worden en GREP routines behandeld worden.
Het tweede onderdeel omvat de tegenwoordige trend naar mixed method: er wordt gestreefd om binnen een onderzoek kwalitatieve en kwantitatieve onderdelen op elkaar af te stemmen. Bij een dergelijke benadering bestaan verschillende manieren om kwalitatief en kwantatief met elkaar te kombineren wat betreft design keuze. De typologie van Tedlie en die van Creswell zullen aan de orde komen. De nauwe band tussen kwalitatief en kwantitatief komt ook naar voren bij geadvanceerde analysetechnieken voor kwalitatieve data waarbij gebruik wordt gemaakt van hierarchische clusteranalyse; multidimensionele schaaltechnieken en graphtheoretische modellen. Heatmaps bijv. zal aan de hand van QDA Miner gedemonstreerd worden.
Tenslotte wordt in de cursus op de nieuwe ontwikkelingen bij vergelijkend case onderzoek ingegaan. Hierbij komen de fundamenteel andere opvattingen van Ragin over causaliteit via verzamelingenleer (de zgn. ‘crisp’ en fuzzy-set theorie) aan bod.
Coördinator
Dr. Wim Dechering: dechering@fsw.leidenuniv.nl ; room nr. 3A34 (Pieter de la Court Building)
Onderwijsvormen
hoorcollege 24 uur = 36 sbu;
literatuur 1200 blz = 240 sbu
practica 20 uur = 20 sbu
Totaal 280 sbu = 10 ECTS
Studiemateriaal
Strauss, A. & J. Corbin, (1998): Basics of qualitative research. Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage, London. 312 pp
Evanthia Lyons, Adrian Coyle, Analysing Qualitative Data in Psychology, Sage Publications, Paperback 2007:1-173 , ISBN: 9781412907835
John Creswell , Vicki L. Plano Clark, Designing and Conducting Mixed Methods Research, Sage publications, Thousand Oaks, 2007:1-193, ISBN: 9781412927925
Teddlie,Charles en A.Tashakkori, A general Typology of research designs featuring mixed methods. Research in the Schools, 20006, Vol.13, no1., 12-28 p16
Graham, S.E., Singer J.D. and Willett, J.B., An Introduction to the Multi Level Model for Change, uit: The SAGE Handbook of Social Research Methods, edited by: Pertti Alasuutari, Leonard Bickman, Julia Brannen
Een nieuwe mixed method: De combinatie Homals analyse met een Composite Case Analyse. W.Dechering (11 pag)
Rich DeJordy, Stephen P. Borgatti, Chris Roussin and Daniel S. Halgin Visualizing Proximity Data
2007; 19; 239-263 Field Methods p24Tilley, N. and Pawson, R. (1997). An Introduction to Scientific Realist Evaluation, in E. Chelimsky and W. Shadish (eds), Evaluation for the 21st Century: A Resource Book, Thousand Oaks CA: Sage: 405-418. P13
Charles C.Ragin, Comparative methods, uit The Sage Handbook of Social Science Methodology (2007), ed. W.Outhwaite and .RP.Turner, Sage Publications, Los Angeles; pp 67-81 p14
Rihoux,B. & C.Ragin, Configurational Comparative Methods (2009), Sage, Los Angeles
Toetsing
Schriftelijk tentamen over collegestof en literatuur.
Behalve een literatuurtoets wordt van de student ook een werkstuk gevraagd over een eigen kwalitatief onderzoek m.b.v. ATLASti
Ingangseis/advies
Om te kunnen deelnemen aan deze thema-module moet “Methoden & Technieken II” met voldoende resultaat zijn afgelegd.
Rooster
Dinsdagen van 9 februari t/m 4 mei 2010, van 15-17 uur op 11 mei en 18 mei 2010, van 13-15 uur
Zaal 2A36, Pieter da la Courtgebouw
Inschrijving
Ogeven bij het secretariaat CA-OS (kamer 3A19, tel. 071-527-3451, secrcaos@fsw.leidenuniv.nl ) vóór 15 januari 2010.
De cursus vindt doorgang bij een minimum deelname van 6 studenten.