Studiegids

nl en

Kwalitatief en Mixed Method onderzoek

Vak
2009-2010

Dit vak vormt géén onderdeel van de specialisaties CA-OS en kan als keuzevak worden gevolgd naast de specialistische themamodules.

Doelstelling

De nadruk ligt bij deze cursus op een drietal thema’s: kwalitatief onderzoek; mixed method en vergelijkend case-onderzoek. Binnen het kwalitatief onderzoek worden 4 benaderingen behandeld: de interpretatieve fenomenologische aanpak (IPA); de Grounded Theory (GT); de discourse analyse (o.a. Foucault) en de narratieve analyse. Om deze 4 benaderingen goed te leren kennen zal een dataset geanalyseerd worden m.b.v. ATLASti. Dit zal op het practicum gebeuren. Hierbij zullen ook een aantal technische tips voor data-preparatie in kwalitatief onderzoek gegeven worden en GREP routines behandeld worden.

Het tweede onderdeel omvat de tegenwoordige trend naar mixed method: er wordt gestreefd om binnen een onderzoek kwalitatieve en kwantitatieve onderdelen op elkaar af te stemmen. Bij een dergelijke benadering bestaan verschillende manieren om kwalitatief en kwantatief met elkaar te kombineren wat betreft design keuze. De typologie van Tedlie en die van Creswell zullen aan de orde komen. De nauwe band tussen kwalitatief en kwantitatief komt ook naar voren bij geadvanceerde analysetechnieken voor kwalitatieve data waarbij gebruik wordt gemaakt van hierarchische clusteranalyse; multidimensionele schaaltechnieken en graphtheoretische modellen. Heatmaps bijv. zal aan de hand van QDA Miner gedemonstreerd worden.
Tenslotte wordt in de cursus op de nieuwe ontwikkelingen bij vergelijkend case onderzoek ingegaan. Hierbij komen de fundamenteel andere opvattingen van Ragin over causaliteit via verzamelingenleer (de zgn. ‘crisp’ en fuzzy-set theorie) aan bod.

Coördinator

Dr. Wim Dechering: dechering@fsw.leidenuniv.nl ; room nr. 3A34 (Pieter de la Court Building)

Onderwijsvormen

  • hoorcollege 24 uur = 36 sbu;

  • literatuur 1200 blz = 240 sbu

  • practica 20 uur = 20 sbu

Totaal 280 sbu = 10 ECTS

Studiemateriaal

  • Strauss, A. & J. Corbin, (1998): Basics of qualitative research. Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage, London. 312 pp

  • Evanthia Lyons, Adrian Coyle, Analysing Qualitative Data in Psychology, Sage Publications, Paperback 2007:1-173 , ISBN: 9781412907835

  • John Creswell , Vicki L. Plano Clark, Designing and Conducting Mixed Methods Research, Sage publications, Thousand Oaks, 2007:1-193, ISBN: 9781412927925

  • Teddlie,Charles en A.Tashakkori, A general Typology of research designs featuring mixed methods. Research in the Schools, 20006, Vol.13, no1., 12-28 p16

  • Graham, S.E., Singer J.D. and Willett, J.B., An Introduction to the Multi Level Model for Change, uit: The SAGE Handbook of Social Research Methods, edited by: Pertti Alasuutari, Leonard Bickman, Julia Brannen

  • Een nieuwe mixed method: De combinatie Homals analyse met een Composite Case Analyse. W.Dechering (11 pag)

  • Rich DeJordy, Stephen P. Borgatti, Chris Roussin and Daniel S. Halgin Visualizing Proximity Data
    2007; 19; 239-263 Field Methods p24

  • Tilley, N. and Pawson, R. (1997). An Introduction to Scientific Realist Evaluation, in E. Chelimsky and W. Shadish (eds), Evaluation for the 21st Century: A Resource Book, Thousand Oaks CA: Sage: 405-418. P13

  • Charles C.Ragin, Comparative methods, uit The Sage Handbook of Social Science Methodology (2007), ed. W.Outhwaite and .RP.Turner, Sage Publications, Los Angeles; pp 67-81 p14

  • Rihoux,B. & C.Ragin, Configurational Comparative Methods (2009), Sage, Los Angeles

Toetsing

Schriftelijk tentamen over collegestof en literatuur.
Behalve een literatuurtoets wordt van de student ook een werkstuk gevraagd over een eigen kwalitatief onderzoek m.b.v. ATLASti

Ingangseis/advies

Om te kunnen deelnemen aan deze thema-module moet “Methoden & Technieken II” met voldoende resultaat zijn afgelegd.

Rooster

Dinsdagen van 9 februari t/m 4 mei 2010, van 15-17 uur op 11 mei en 18 mei 2010, van 13-15 uur
Zaal 2A36, Pieter da la Courtgebouw

Inschrijving

Ogeven bij het secretariaat CA-OS (kamer 3A19, tel. 071-527-3451, secrcaos@fsw.leidenuniv.nl ) vóór 15 januari 2010.
De cursus vindt doorgang bij een minimum deelname van 6 studenten.