Doelstelling
In deze cursus staan kwalitatieve onderzoeksmethoden centraal. Het programma biedt een degelijke methodische voorbereiding op het eigen Drenthe onderzoek. Aan de hand van een aantal concrete methoden en technieken zoals ondermeer participerende observatie, levensverhalen, case studies, netwerk analyse en internet onderzoek worden studenten uitgedaagd na te denken over welke methode het beste past bij de eigen onderzoeksvraag.
Hierbij ligt de nadruk op reflectie op de voor- en nadelen van iedere methode met betrekking tot representativiteit, betrouwbaarheid en validiteit en de wijze waarop studenten de kwaliteit van het eigen onderzoek kunnen verhogen. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de voorbereiding van interviews, ethische vraagstukken van het eigen onderzoek en kwalitatieve analyse van data met Atlas.ti. Middels opdrachten zullen een methode selecteren om deze te oefenen alvorens zij het veld ingaan en zich bekwamen in het programma Atlas.ti.
Coördinator
Dr. Erik Bähre
Onderwijsvormen
hoorcolleges (20 uur = 30 sbu)
practicum (4 uur = 4 sbu)
opdrachten (48 sbu)
literatuur (354 pp = 59 sbu)
TOTAAL: 141 sbu (5 ECTS)
Studiemateriaal
Russel Bernard, H. “Research Methods In Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches”, Altamira Press, 4e editie (dit boek is aan te schaffen via Itiwana)
Zie Blackboard voor aanvullende teksten
Toetsing
Oefening één specifieke methode (30%)
Opdracht Atlas.ti (10%)
Tentamen (60%)
Rooster
Hoorcolleges: vrijdag van 18 septemberi t/m 27 november 2009, 13-15 uur in zaal SB11 (géén college op 23 oktober 2009)
Practicum: vrijdag 30 oktober en/of 6 november tussen 15-17 uur 2009, in zaal 2B04
(De indeling van studenten in groepen zal via Blackboard worden bekend gemaakt)Tentamen: vrijdag 18 december 2009, 13-16 uur, zaal 1A20
Herkansing: vrijdag 5 februari 2010, 10-13 uur, zaal 1A01
Blackboard
Het gedetailleerde programma van de cursus zal op Blackboard beschikbaar zijn.