Studiegids

nl en

Denkbeelden in de Spaans-Amerikaanse literatuur

Vak 2010-2011

Toegangseisen

Taalvaardigheid Spaans module 1, 2, 3, 4 afgerond met een voldoende.
Letterkunde 1, 2, 3 en 4 afgerond met een voldoende.

Beschrijving

De cursus behandelt in chronologische volgorde het spanningsveld tussen culturele elites en de maatschappelijk dynamiek van de Latijns Amerikaanse stad. Hoe werd het beeld van de stad bepaald door de culturele bovenlaag? Hoe verandert deze beeldvorming? Het zelfbeeld van de grote stad is het product van zowel een anoniem en toevallig proces waarin angsten en maatschappelijke aspiraties een rol spelen alsmede van een bewuste cultuurstrijd. Deze strijd betreft vaak het antwoord van de cultuur op moderniseringsprocessen. Ook proberen verschillende culturele stromingen het verleden en de nationale identiteit te verklaren.
Voorbeelden zijn de tegenstellingen tussen stad en platteland, tussen nationale identiteiten en het cosmopolitisme, tussen politiek en esthetisch engagement, tussen locale en migrantenculturen. Esthetische en ideologische keuzes worden behandeld aan de hand van representatieve essays, film en literaire fictie van de 20ste en 21ste eeuw.

Versión en español:

Este curso tratará en orden cronológico las tensiones entre las élites culturales latinoamericanas y la dinámica social de la ciudad. Indagará cómo las élites letradas han intervenido y determinado y hasta qué punto, la imagen de la ciudad y como estas imágenes han venido cambiando históricamente. El imaginario colectivo urbano parece responder por un lado a una dinámica anónima y azarosa y por otro a intensas luchas culturales. Estas luchas tratan con frecuencia de dar respuestas a procesos de modernización. Distintas corrientes culturales intentan también explicar el pasado y la identidad nacional. Algunos ejemplos serían las contradicciones entre campo y ciudad, entre identidad nacional y cosmopolitismo, entre culturas locales e inmigrantes, entre compromisos estéticos y compromisos políticos. Las principales opciones ideológicas y estéticas en los siglos XX y XXI se repasarán a través del análisis y la discusión de trabajos ensayísticos representativos, y de ficción literaria y fílmica de la época.

Leerdoelen

  • Het presenteren en schrijven van letterkundige analyses
  • Kritisch leren lezen en denken
  • Het ontwikkelen van complexere leesstrategieën
  • Kennis nemen van begrippen uit de Latijns-Amerikaanse literatuurwetenschap
  • Kennis nemen van de strijd tussen verschillende culturele opties in de Latijns-Amerikanse openbare ruimte.

Objetivos de estudio (Español):

  • Presentar y escribir análisis literarios
  • Adiestramiento en la lectura y el análisis críticos.
  • Desarrollar habilidades críticas y de razonamiento.
  • Conocimiento solvente de conceptos de los estudios literarios en América Latina.
  • Conocimiento solvente de las luchas culturales en el espacio público latinoamericano.

Rooster

Collegerooster (derde jaar)

Onderwijsvorm

Hoor- en werkcolleges

Toetsing

  • schriftelijk tentamen met enkele essayvragen
  • werkstuk, paper.

Blackboard

Blackboard geeft informatie over het vak, de literatuur, het collegerooster en het tentamenrooster.

Literatuur

Het studiemateriaal bevind zich in Blackboard en in een speciale map met gekopieerde teksten.

Aanmelden

Aanmelden via uSis

Contact

Gabriel Inzaurralde, tel.nr. 071 527 2214