Studiegids

nl en

Internationaal Marktgericht Management

Vak
2010-2011

Toegangseisen

Om te kunnen starten met dit vak dien je het vak Inleiding Internationale Marketing met een voldoende te hebben afgesloten.

Beschrijving

In dit verdiepingspad zal veel gewerkt worden met actuele cases. De te behandelen cases zijn ‘Harvard business school’-type cases: uitgebreide beschrijvingen van situaties waarin bedrijven en non-profit organisaties zich bevinden. Steeds zullen de cases vraagstukken betreffen op het gebied van Internationaal Marktgericht Management. Specifieke aandacht zal besteed worden aan de rol van cultuur. De behandeling van deze cases geschiedt deels uitsluitend mondeling en deels op basis van rapporten die geschreven zijn door studententeams. De problematiek die via deze cases aan de orde komt betreft steeds de relatie tussen de organisatie en haar internationale afzetmarkt.
Het accent zal daarbij liggen op marketing-vraagstukken; in een aantal gevallen overstijgt de problematiek het vakgebied marketing en betreft het eveneens meer (markt)strategische aspecten.

Leerdoelen

  • Inzicht krijgen in technieken t.b.v. de analyse en oplossing van internationale marketingvraagstukken en internationale marktstrategische vraagstukken;

  • Vaardigheid verkrijgen in het toepassen van deze technieken en het rapporteren daarover.

Rooster

Het rooster wordt gepubliceerd op de site van PraktijkStudies.

Onderwijsvorm

Werkcollege; aanwezigheid en actieve participatie is verplicht. Een groot deel van de colleges betreft discussies n.a.v. een case waarover een team van studenten een nota geschreven heeft, o.l.v. de docent

Toetsing

Deels via de te schrijven rapporten en de discussies daaromtrent en deels via een afsluitende schriftelijke individuele case-uitwerking.

Blackboard

Ja.

Literatuur

Nader op te geven

Aanmelden

Aan het eind van het eerste semester krijg je bericht van het secretariaat over aanmelding.

Contact

Bij de docent drs. W.R. Fontijn.