Studiegids

nl en

Een pakket van 30 ects in één jaar

Vak EC Semester 1 Semester 2

Basisvakken

Inleiding Internationale Marketing 5
Inleiding Internationaal Management & Organisatie 5
Inleiding Wereldeconomie en Intercultureel Management 5

Verplicht verdiepingsvak

Cultuur & Internationaal Management 5

Kies 1 van de 3 verdiepingspaden

International Business & Management 10
Internationaal Marktgericht Management 10
International Management & Organization 10

Meer info

Veel studenten van de faculteit der Geesteswetenschappen, maar ook de studenten van de faculteiten Sociale Wetenschappen, Rechtsgeleerdheid en Archeologie komen na hun studie terecht in managementfuncties in het internationale bedrijfsleven, non-gouvernementele organisaties of de overheid. Zij functioneren daar uitstekend en hebben een meerwaarde vanwege hun analytisch vermogen, creatieve instelling en goed ontwikkelde uitdrukkingsvaardigheden. Het volgen van de Praktijkstudie Internationaal Management en Cultuur kan daar nog een belangrijke extra bijdrage aan leveren.

Het doel van de PraktijkStudie Internationaal Management en Cultuur is in de eerste
plaats studenten inzicht te geven in het functioneren van bedrijven en organisaties en in de achtergronden van de wijze waarop bedrijven en andersoortige organisaties gemanaged worden. De PraktijkStudie beoogt tevens de studenten het gedrag van bedrijven en organisaties kritisch te kunnen laten beoordelen. Een belangrijk ander leerdoel is de studenten praktische vaardigheden bij te brengen op het terrein van het managen van bedrijven in complexe internationale situaties.

In deze PraktijkStudie maak je kennis met een aantal belangrijke aspecten van modern management, zoals internationale marketing, internationaal management en organisatie en cross cultureel management. Na de basisvakken in het eerste semester, breng je zelf accenten aan door in het tweede semester voor een verdiepingspad te kiezen. De drie verdiepingspaden die worden aangeboden hebben ieder betrekking op aspecten van internationaal management. Specifieke aandacht wordt besteed aan de rol van cultuur in de hedendaagse context van internationalisering. In het onderwijs van deze Praktijkstudie wordt geen tijd besteed aan meer bedrijfseconomische aspecten zoals kostprijscalculaties, balanslezen en/of financiering van de onderneming. Het gaat in dit onderwijsprogramma meer om aandacht voor het managen en organiseren van bedrijven en andere organisaties in een internationale omgeving waarin culturele invloeden van velerlei aard een grote rol spelen.

Binnen de verschillende hoor- en werkcolleges word je geconfronteerd met concrete problemen waarvoor je een doelmatige oplossing moet zien te vinden. In je portfolio bevinden zich uiteindelijk eindproducten waarmee je kunt aantonen te beschikken over kennis en inzicht op het gebied van internationaal management op academisch niveau.

De PraktijkStudie Internationaal Management en Cultuur leert je:

  • inzicht krijgen in het functioneren van bedrijven en andere organisaties in een complexe internationale omgeving;

  • het gedrag van internationale bedrijven en organisaties kritisch te beoordelen;

  • praktische vaardigheden op het terrein van het managen van bedrijven in complexe internationale situaties.

De student die deze Praktijkstudie heeft voltooid ontvangt een Certificaat waarmee te zijner tijd een entree op de arbeidsmarkt vergemakkelijkt kan worden.