Toegangseisen
Deze cursus is uitsluitend toegankelijk voor studenten die officieel zijn toegelaten tot de MA Nederlands, specialisatie Journalistiek en Nieuwe Media
Beschrijving
Dat digitale media een maatschappelijke impact hebben staat buiten kijf. Wat die impact juist betekent in een geglobaliseerde samenleving media is minder duidelijk. In deze collegereeks (deels hoor-, deels werkcollege) staan hedendaagse ontwikkelingen op het gebied van digitale media centraal. De cursus bestaat uit twee delen. Het eerste deel staat in het teken van theoretische verkenning en verdieping. In samenwerking met de opleiding Book and Digital Media Studies wordt tijdens een reeks hoorcolleges ingegaan op de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van digitale media. In de werkcolleges wordt ingezoomd op de uitgangspunten van media etnografie als sociaal-wetenschappelijke benadering van digitale media. Een openboektentamen sluit het eerste deel af. In het tweede deel van de cursus staat de onderzoekspraktijk van etnografisch veldwerk centraal. Studenten stellen een onderzoeksplan op, onderhandelen toegang tot een veld, voeren participerende observatie uit en doen verslag van hun bevindingen in een onderzoekspaper.
Onderwijsvorm
Hoorcollege, werkcollege en zelfstandige literatuurstudie.
Leerdoelen
Kennis en inzicht
Studenten weten welke belangrijke ontwikkelingen zich momenteel voordoen in de journalistiek en (nieuwe) media
Studenten hebben zicht op de maatschappelijke en culturele gevolgen van de introductie en opmars van digitale media
Studenten beheersen de belangrijke concepten die gebezigd worden in de wetenschappelijke en vakliteratuur op het gebied van digitale media (zoals ‘user generated content’, ‘participatory journalism’, ‘network society’, ‘cross media’, ‘convergentie’, ‘interactiviteit’)Oordeelsvorming
Studenten hebben een theoretisch onderbouwde visie op digitale media en journalistiekLeervaardigheden
Studenten kunnen een media etnografisch onderzoek uitvoeren naar de productie en/of consumptie van digitale media
Literatuur
Er wordt gewerkt met een syllabus die via Blackboard wordt gedistribueerd, met daarin o.a. volgende artikelen:
Blommaert, Jan, & Dong, Jie. (2010). Ethnographic Fieldwork: A Beginner’s Guide. Bristol: Multilingual Matters.
Coleman, E. Gabriella. (2010). Ethnographic Approaches to New Media. Annual
Review of Anthropology, 39(1), 1-19.Deuze, Mark. (2006). Participation, Remediation, Bricolage: Considering Principal Components of a Digital Culture. Information Society, 22(2), 63-75.
Murthy, Dhiraj. (2008). Digital Ethnography. Sociology, 42(5), 837-855.
Toetsing
permanente evaluatie: 20%
openboektentamen: 30%
onderzoekspaper: 50%
Rooster
Het rooster wordt bekend gemaakt op de site van de Masterspecialisatie Journalistiek en Nieuwe Media.
Studielast
De totale studielast voor de cursus is 280 uur cq 10 ects. Dat komt bij benadering neer op de volgende onderdelen:
hoorcolleges volgen: 5 × 2 uur = 10 u
hoorcolleges voorbereiden & literatuur lezen en annoteren = 5 × 4 uur = 20 u
voorbereiding tentamen (420 pp à 7 pp/u) = 60 u
tentamen = 3 u
werkcolleges volgen: 6 × 2 uur = 12 u
werkcolleges vorbereiden 6 × 5 uur = 30 u
uitvoering onderzoeksopdracht = 145 u • voorbereiding en uitvoering veldwerk: 2 × 20u = 40u • literatuurstudie (uitschrijven en presenteren): 1 × 20u = 20u • methodebeschrijving (uitschrijven en presenteren): 1 × 20u = 20u • bevindingen (uitschrijven en presenteren): 1 × 20u = 20u • verzamelen en verwerken feedback, uitschrijven onderzoekspaper: 1 × 45u = 45u
Informatie
Meer informatie bij de docent: Dr. Tom Van Hout
Aanmelden
In de Masterspecialisatie Journalistiek en Nieuwe Media kunnen maximaal 38 studenten toegelaten worden. Er worden toelatingsgesprekken georganiseerd om de toelating te stroomlijnen. De data van deze gesprekken worden op de site van de masterspecialisatie bekend gemaakt.
Blackboard
Er wordt gebruik gemaakt van Blackboard.