Studiegids

nl en

Methodes van onderzoek naar Afrikaanse teksten; orale literatuur en performance in vergelijkend perspectief

Vak 2011-2012

Toegangseisen

Het college is open voor 2e en 3e jaarsstudenten. Hogere eisen worden gesteld aan 3e jaarstudenten.

Beschrijving

The course offers theories and methods of analysis for oral texts in the comparison of case studies from Africa, Asia, and Amerindian America. Students have the opportunity to understand and interpret oral performances not only by learning and discussing methodologies of analysis but also by looking at performers and by performing oral genres themselves under the supervision of lecturers and storytellers.

Leerdoelen

  1. Acquire critical knowledge of theories and methods of analysis of oral performances
  2. Acquire and practice techniques of text transcription and translation
  3. Acquire and practice techniques of ‘visual’ description of the performance and the context of performance
  4. Understand oral performances by performing oral genres under the supervision of lecturers and storytellers
  5. Develop critical thinking and communication skills in presentations and essays

Rooster

Een keer per week gedurende blok 3, met oefening voor veldwerk gedurende blok 4. Zie rooster op website Afrikaanse talen en culturen Collegerooster

Onderwijsvorm

Werkcollege

Toetsing

  • take home-tentamen
  • mondelinge presentatie
  • werkstuk, paper e.d.
  • referaat oefenining tijdens veldwerk blok 4

Blackboard

Blackboard wordt gebruikt voor het ter beschikking stellen van programma, studiemateriaal, power point presentaties van de docent, announcements.

Blackboard

Literatuur

Op Blackboard en in de collegemap vind je de artikelen te lezen vóór het college (collegemap: hal van de TCA vakgroep, gebouw 1166, eerste verdieping, rechts). Voorbeeld:

  • Finnegan, R., The Oral and Beyond, Currey: Oxford, U of Chicago Press: Chicago, U of KwaZule-Natal Press: Pietermaritzburg, 2007
  • Finnegan, R., Oral Tradition and the Verbal Arts, Routledge: London and New York, 1992, chap. 9 (Texts in process), pp. 186-213.
  • Merolla, D., Dangerous Love in Mythical Narratives and Formula Tales, Religion, Volume 39, Issue 3, September 2009, pp. 283-288.
  • Mous, M., Ka babäy kabäbiyo: Riddling in Iraqw, AAP 62 (2000): 39-69
  • van Engelenhoven, A., Ktunu: clues in the quest of the Sailfish: Linguistic insights in Southwest Malukan narratives (East-Indonesia), In: Lander, Y.A. & Ogloblin, A.K. (Eds.), Language and Text in the Austronesian World. Studies in Honour of Ülo Sirk (LINCOM Studies in Austronesian Linguistics), 06. , pp. 311-325. München: Lincom GmbH.

Aanmelden

Aanmelden als student via uSis

Aanmelding voor A la carte en contractonderwijs

Aanmelden A la Carte.
Aanmelden Contractonderwijs.

Contact

Dr. Daniela Merolla

Opmerkingen

Voertaal: NL en ENG