Studiegids

nl en

Tutorial: Nieuwsetnografie

Vak
2011-2012

Toegangseisen

Kijk op de website Masters in Leiden of bekijk de site van de Masterspecialisatie Journalistiek en Nieuwe Media

Beschrijving

Het tweede semester staat in het teken van verdieping en onderzoek. Tutors begeleiden kleine aantallen (1 tot 5) individueel of in subgroepjes ter voorbereiding op hun scripties. Vanaf november worden er tutorials aangeboden op het gebied van de specialisaties van de kerndocenten. Deze tutorials bieden een verdieping in de theorie en actuele stand van wetenschap op uiteenlopende gebieden. Elke student kiest één tutorial. De studenten maken zich vraagstellingen en onderzoeksmethodieken eigen, nemen een literatuurlijst door en kiezen onder begeleiding van de tutors een onderzoeksonderwerp en een stageplaats. Een aanzienlijk deel van de stagetijd staat in het teken van het onderzoek. In de periode april tot juni doen de studenten een onderzoeksstage (15 ects) bij een redactie of communicatiebureau. Tussen februari en juli schrijven zij een afstudeerscriptie van in totaal 20 punten (inclusief voorbereidingstijd tutorial), een wetenschappelijke verhandeling met theoretische diepgang en actuele casussen en voorbeelden uit de stagepraktijk. Een stageverslag vormt een bijlage van deze scriptie.

Etnografie is een beproefde methode van onderzoek naar nieuwsproductie. In de jaren 70 bracht eerste golf van studies aan het licht dat journalistiek een bureaucratische routine is die de onvoorspelbaarheid van nieuws orchestreert. Dat objectiviteit daarbij een ‘strategisch ritueel’ is, speelt tot op heden mee. De milleniumwissel luidde een tweede golf van nieuwsetnografie in. De digitale revolutie staat daarin centraal. Nieuwe technologieën zorgen voor nieuwe journalistieke mogelijkheden, eisen, uitdagingen en problemen. Op redacties stijgt de werkdruk, de voorheen passieve nieuwsconsument kan zelf nieuws maken en verspreiden, via internet hebben journalisten snel toegang tot allerlei nieuwsbronnen, multimediale werkvormen rukken op, nieuws is 24 uur per dag en op steeds mobielere platformen beschikbaar.

Dit tutorial bouwt voort op de theoretische en methodologische principes van media etnografie die in het vak New Media & Society werden aangereikt. Op basis van participerend onderzoek bij een specifieke groep journalisten (buitenland, wetenschap, economie, internet, lifestyle, sport, gezondheid) breng je journalistieke routines, praktijken en ontwikkelingen in kaart en produceer je etnografische kennis over een journalistiek specialisme.

Literatuur

Blommaert, Jan & Dong, Jie, 2010. Ethnographic Fieldwork: A Beginner’s Guide. Multilingual Matters, Bristol.

Boczkowski, Pablo J. (2009). Technology, Monitoring, and Imitation in Contemporary News Work. Communication, Culture & Critique, 2(1), 39-59.

Boyer, Dominic, Hannerz, Ulf, 2006. Introduction: Worlds of journalism. Ethnography 7,1 5-17.

Boyer, Dominic. (2010). Digital Expertise in Online Journalism (and Anthropology).
Anthropological Quarterly, 83(1), 73-96.

Cotter, Colleen. (2010). News Talk: Investigating the Language of Journalism. Cambridge:
Cambridge University Press.

Cottle, Simon, 2000. New(s) Times: Towards A “Second Wave” of News Ethnography. Communications: The European Journal of Communication Research 25, 19-41.

Murphy, Patrick D. (2011). Locating media ethnography. In Virginia Nightingale (Ed.), The
Handbook of Media Audiences (pp. 380-401). Oxford: Blackwell.

Paterson, Chris, Domingo, David, 2008. Making Online News: The Ethnography of New Media Production. Peter Lang, New York.

Paterson, Chris, & Domingo, David (Eds.). (2011). Making Online News – Volume 2.
Newsroom Ethnography in the Second Decade of Internet Journalism (Vol. 2). New York: Peter
Lang.

Wahl-Jorgensen, Karin, 2010. News production, ethnography, and power, in: Bird, S.E. (Ed.), The Anthropology of News & Journalism. Global perspectives. Indiana University Press, Bloomington, pp. 21-34.

Ryfe, David M. (2009). Broader and deeper: A study of newsroom culture in a time of
change. Journalism, 10(2), 197-216.

Van Hout, Tom, & Macgilchrist, Felicitas. (2010). Framing the news: an ethnographic view
of financial newswriting. Text & Talk, 30(2), 147-169.

Blackboard

Er wordt gebruik gemaakt van Blackboard.

Informatie

Bij de docent: Dr. Tom Van Hout

Aanmelden

Kijk op de website Masters in Leiden of bekijk de site van de Masterspecialisatie Journalistiek en Nieuwe Media

Opmerkingen

-