Vanwege het Corona virus is het nog onduidelijk hoe het onderwijs precies verzorgd gaat worden. Zie voor de actuele informatie de betreffende vakpagina’s op Blackboard/Brightspace.

Studiegids

nl en

Academische vaardigheden 3: het schrijven van een theoretisch kader

Vak
2012-2013

Toegangseisen

Deze cursus is deel 3 van een trilogie 5 ECT cursussen Academische Vaardigheden die deel uitmaakt van de propedeuse Culturele antropologie en ontwikkelingssociologie (CA-OS). Alleen studenten ingeschreven voor deze opleiding kunnen deelnemen aan dit vak.
TOEGANGSEIS: AV 1 en AV 2 afgerond hebben.

Beschrijving / Leerdoelen

  • Het toepassen van kennis uit eerdere cursussen binnen een individueel te schrijven theoretisch kader voor een concreet uitvoerbaar onderzoek

  • Het verdiepen van kennis over diverse wetenschappelijke formats

  • Het leren zoeken, gebruiken en kritisch selecteren van literatuur

  • Het aanscherpen van vaardigheden ten aanzien van correct verwijzen en het bespreken van het belang hiervan

  • Het leren werken met een systeem van ‘peer review’, met de werkgroep als ‘onderzoeksconsortium’.

Rooster

  • Hoorcolleges: dinsdagen 7 mei t/m 4 juni 2013, 11-13 uur, zaal SB45 (geen college op 21 mei)

  • Werkgroepen + practicum: donderdagen 16 mei t/m 6 juni (geen bijeenkomst op 23 mei), van 11-13 uur (groepen 1-3) of van 13-15 uur (groepen 4-6). Zaalnummers per groep worden op Blackboard bekend gemaakt.

Onderwijsvormen

Deze berekening is van toepassing voor Academische Vaardigheden 1+2+3 tesamen: 3 × 5 ECTS = 15 ECTS = 420 studiebelastinguren (sbu):

  • hoorcolleges 16 × 2 uur = 48sbu

  • werkgroepen van 10 × 2 uur = 40 sbu

  • bibliotheekpracticum 2 × 2 uur = 4 sbu

  • excursie 1 × 8 uur = 8 sbu

  • schriftelijke opdrachten 15.000 woorden (25 blz) = 200 sbu

  • aanvullende verplichte literatuur 720 pagina’s = 120 sbu

LET OP: Aanwezigheid bij hoorcolleges, werkgroepen, practica en excursie is verplicht !

Toetsing

Wekelijkse schrijfopdrachten waarin de student systematisch toewerkt – met behulp van instructies docent en via peer review – naar een voldragen theoretisch kader/onderzoeksvoorstel voor een uitvoerbaar antropologisch eigen onderzoek

Blackboard

Wekelijkse opdrachten zullen op Blackboard worden vermeld. Deelnemers kunnen zich vanaf 2 weken voor aanvang van de cursus aanmelden op Blackboard.

Studiemateriaal

(voor AV1+AV2+AV3 tesamen)

  • Ashforth, A. (2000) Madumo, a Man Bewitched. Chicago/London, the University of Chicago Press.

  • Goffman, E. (1990) The Presentation of Self in Everyday Life. Penguin Books Ltd. (andere uitgave mag ook).

  • Harrison, F. (2002) ‘Unraveling “Race” for the Twenty-First Century’ in: J. MacClancy (ed.) Exotic No More. Chicago/London, the University of Chicago Press: 145-166.

  • Jong, J. de (20111) Handboek academisch schrijven (Den Haag, Coutinho).

  • Nelson, D. (1999) A Finger in the Wound: Body Politics in Quincentennial Guatemala. Berkeley, University of California Press: 206-244. (NB: het betreft hier hoofdstuk 6: ‘Bodies that Splatter: Gender, “Race”, and the Discourses of Mestizaje’)

  • Tsing, A.L. (1993) In the Realm of the Diamond Queen: Marginality in an Out-of-the-Way Place. Princeton NJ, Princeton University Press.

  • Enkele teksten te downloaden via Blackboard, ter ondersteuning van werkgroepen en schriftelijke opdrachten.

N.B. De bijdragen van Harrison en Nelson zijn raadpleegbaar in de bibliotheek van FSW.

Aanmelden

Eerstejaarsstudenten CA-OS hoeven zich voor deze cursus niet aan te melden via uSis (zie Toegangseisen).
Tweedejaarsstudenten CA-OS moeten zich daarentegen wél aanmelden voor hoorcollege en tentamen via Usis in het kader van Studieplan.

Contact

Tutoraatcoördinator Dr. Jan Jansen jansenj@fsw.leidenuniv.nl
tel. 071-5273996